V Praze vystoupí jeden z nejvlivnějších analytiků Applu

Praha tento pátek přivítá jednoho z nejvýznamnějších a nejvýraznějších světových analytiků zaměřujícího se na společnost Apple a celý trh chytrých mobilních zařízení. Zakladatel a šéf analytické společnosti Asymco Horace Dediu vystoupí na prvním ročníku konference iCON Prague, která se koná v Národní technické knihovně. Kromě přednášky o budoucnosti Applu ve firmách vystoupí také v panelové diskusi na téma budoucnosti platformy Apple.

Horace Dediu patří mezi přední světové analytiky, jehož komentáře sleduje pozorně nejen Apple, ale všichni hráči na trhu počítačů a mobilních zařízení a rovněž největší světová média. Ze své pozice zakladatele konzultační společnosti Asymco posílá do světa velmi často přesné komentáře, které vycházejí z podrobné analýzy dat, které jsou o mezinárodních hráčích veřejně (nebo částečně veřejně) dostupné.

horace_dediu.jpg
Horace Dediu. Zakladatel analytické společnosti Asymco, která podrobně zkoumá mobilní trh a společnost Apple.

Pracoval jste dlouhou dobu v Nokii, jak se z vás stal jeden z největších odborníků na Apple?

Začal jsem se zabývat společností Apple už v roce 2005, dlouho před tím než vstoupili na trh s telefony. Používal jsem tehdy iPod a líbily se mi počítače Mac, ale neměl jsem žádný speciální důvod se na tuto společnost zaměřit. Může se to zdát zvláštní, ale můj postoj změnily až dva nové produkty: iPod shuffle a Mac mini. Dneska je nikdo nepovažuje za něco výjimečného, ale tehdy to byl signál, že se děje nějaká dramatická změna: Apple udělal krok stranou ze své politiky luxusní, prémiové identity. Tohle a tomu předcházející představení iTunes pro Windows pro mě bylo předzvěstí, že Apple začíná seriozně útočit na masový trh.

Jaké byly podle vás hlavní kroky, které pomohly Applu značně otřást se zaběhnutým trhem?

Když jsem tehdy přemýšlel o tom, co může nastat, odhadoval jsem, že se Apple zaměří na tyto tři oblasti: představí telefon, atakuje trh PC a vstoupí do oblasti domácí zábavy. První dva odhady se naprosto naplnily a ten třetí téměř, s představením Apple TV. Každá z těchto oblastí představovala ohromné příležitosti a bylo to extrémně zajímavé to posledních 7 let pozorovat. Můj odhad mimochodem nevycházel ze znalosti společnosti Apple jako takové, protože tehdy jsem se na ni ještě nijak nezaměřoval. Vycházel ze znalosti trhu jako takového a ze znalosti disruptivní teorie, tedy narušení zaběhaných pořádků trhu.

Když se díváte na Apple dnes, jaké vidíte rozdíly mezi dobou se Stevem Jobsem a dobou po něm?

Steve Jobs byl velmi důležitým elementem v DNA společnosti Apple. Myslím, že jeho vliv byl tak významný, že tam byl nějakým způsobem přítomný i v devadesátých letech, kdy ve společnosti nebyl, tak dnes. To on nastavil priority, hodnoty a kulturu společnosti. U většiny společností existuje nějaký takovýto zásadní formující element a je jen velmi obtížné ho změnit.

Co se ale mění, jsou procesy a každodenní aktivity. Myslím si, že v Apple se změní rozhodovací procesy. Počítám, že se posunou směrem k větší disciplíně a racionalitě, což může být pozitivní. Nebo taky ne. Ale nemyslím, že by se změnilo zapálení pro to být nejlepší. Tenhle vzkaz v Applu zůstává a komunikuje se na každého ze zaměstnanců. Pracují pro Apple, protože chtějí být součástí toho, co je nejlepší.

Většina vaší práce spočívá v analýze dat. O data se opíráte, i když popisujete změnu Applu s novým vedením. Dá se říct, že vám data vyprávějí příběhy?

Data vyprávějí neuvěřitelné příběhy, ale potřebují tlumočníka. Samotná data bez interpretace, bez někoho, kdo by jejich příběh řekl, mají stejný význam jako padající strom v lese, když u toho nikdo není. Kdo může s jistotou říct, jestli se pádem stromu otřásla země? Když data nikdo neanalyzuje, mají vůbec nějakou vypovídající hodnotu? Mohou data bez interpretace „otřást zemí“? Tohle je ale otázka spíš pro filosofy.

Z praktického hlediska je důležité neopírat veškerá rozhodnutí pouze o data. Data vypovídají jen o minulosti. Clay Christensen (americký ekonom) viní Boha z toho, že nás nechává takhle bolestivě tápat. Minulost může občas odhalit vzorce, které nám pomůžou odhalit budoucnost, ale byť jen odhalení těch správných vzorců je složité. Bylo by potřeba pracovat s dlouhými časovými úseky a navíc, vždycky nějaká data chybí.

Než slepě spoléhat na data, je rozumnější si na jejich základě vytvořit nějakou teorii. Stejně tak, jak pracuje věda.

Data pomáhají vytvořit model, model pomáhá vytvořit teorii a teorie se testuje a časem zpřesňuje. Naneštěstí, neexistuje dostatek kvalitních teorií, které by umožňovaly popsat, jak správně vést byznys. Mám takový příměr, který říká, že pokud by Business Management byl vědou, tak by se nejvíce podobal lékařství ve středověku: jde o kombinaci předsudků a víry v sílu vybraného jedince. Moje práce je tedy následující - snažím se vytvářet a testovat manažerské teorie. Data jsou pouze mým prvním krokem.

Na konferenci iCON Business budete mluvit o tom, že Apple začíná nenápadně usilovat o vstup do firem. Jak moc?

Když se podíváte na ten můj seznam z roku 2005, zaměření na firmy tam nefiguruje. Domnívám se, že dnes už by tam patřilo. Ale není to ještě znát. Přístup Apple k firmám a jejich potřebám nebude podle mě standardní. Změna bude disruptivní, postupná a “snadno přehlédnutelná”. Na to se chci ve své přednášce zaměřit. Zavedení hráči na tomto hřišti Apple přehlížejí, i přesto, že jim taje tržní podíl pod rukama. Jejich analytici hledají různé důvody, proč Apple nemůže uspět a snaží se své zaměstnavatele uchlácholit. Přesto se to děje. Je to vidět nejen na trhu, ale i v samotných firmách, kde se proměňuje přístup k Apple řešením i role IT oddělení obecně. Něco se děje a něco se podle mě velmi rychle změní.

Diskuze (7) Další článek: Foursquare přináší mobilní sdílení informačních stránek pro všechny

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,