Velká Británie začíná s přípravou zákonů pro auta bez řidiče, chce být mezi prvními na světě

  • Systémy pro plně automatické řízení už jsou téměř hotové
  • Další fází je postupná integrace nových zákonů pro systémy bez řidiče
  • Velká Británie chce být mezi prvními a snaží se vše i finančně podpořit

Systémy automatického řízení bez řidiče, které jsou ve vývoji už spoustu let, těží ze současného pokroku v oblasti umělé inteligence. Díky sběru velkého množství dat, spousty senzorů a hlubokým neuronovým sítím lze konečně dosáhnout systému, který bude v řízení lepší než člověk.

Elon Musk, stojící za společností Tesla Motors, se chlubí nejpokročilejším systémem automatického řízení v autech, která už jsou v provozu. I když je systém stále v betaverzi, už je dle jeho slov automatické řízení více méně vyřešené a nyní jde tak o sběr většího množství dat.

Podle jeho slov bude plně automatický systém, který si poradí s řízením všude a bude bezpečnější než lidský řidič, připraven v roce 2018. Jak to ale bude se zákony?

Velká Británie chce získat náskok

Zavedení nových zákonů, které budou reflektovat novou technologii automatického řízení, pochopitelně nějakou dobu potrvá a rozhodně se dočkáme mnoha problémů a zpoždění.

Lze tak čekat, že se vše bude lišit stát od státu, ale už teď je jasné, že země, která zavede podporu automatického řízení bez řidiče, může získat ekonomický náskok.

I když už v mnoha zemích probíhá testování a sběr dat, Velká Británie chce být mezi prvními, které s novou technologii budou počítat v zákoně. Vláda Spojeného království tak oficiálně spustila proces pro konzultaci budoucích požadavků a vlastností, které budou požadované od různě automatizovaných systémů.

Hlavními body pro konzultaci s odborníky a výrobci v této oblasti jsou tak systémy kontroly, technologické požadavky, spolupráce s pojišťovnami a další důležité části.

Britská vláda také připravila celkem 50 milionů liber v rámci fondu „Intelligent Mobility“, který slouží pro podporu startupů a lokálních společností, jež se podílí na vývoji technologií v oblasti automatického řízení. Cílem je zrychlit výzkum i přechod na elektromobily. Už v květnu se ke snaze o moderní přepravu v proslovu vyjádřila i sama královna Alžběta II.

Přísné podmínky a kontrola

Vzhledem k tomu, že zákony, které by umožňovaly samostatnou jízdu automobilu bez řidiče, ještě neexistují, můžeme zatím jen předpokládat, jaké konkrétní body budou obsahovat.

Protože systémy pro automatické řízení vyvíjí kromě Googlu, Tesly i spousta dalších společností, včetně velkých automobilek, je nutné jejich ohodnocení nebo kontrola.

Podle Muska je jedním z důležitých parametrů vzdálenost, kterou už systém najel, respektive množství dat, podle kterých se umělá inteligence daného systému učila. Mělo by se jednat alespoň o miliardu zaznamenaných kilometrů v reálném prostředí, aby bylo možné dosáhnout mnohem lepšího a bezpečnějšího řízení, než zvládne člověk. To vše bude jistě nutné nějakým způsobem doložit k ověření.

Mezi základní parametry systému bez řidiče by měla být zkušenost s najetím alespoň miliardy kilometrů v reálném prostředí.

To je ale pouze samotná rozpoznávací část, pak záleží i na konkrétní konstrukci, záložních systémech, senzorech a podobně, které budou muset procházet nějakou formou kontroly a splnit určité požadavky.

Sledování a ukládání každé jízdy

Modely elektromobilů Tesla už podporují částečné automatické řízení v betaverzi už nějakou dobu a vzhledem k rozšíření se už objevily první případy úmrtí lidí v těchto vozech.

Tesla Motors ale v rámci betaverze upozorňuje, že uživatel nesmí přestat dávat pozor na provoz. Nelze se však divit případům, ve kterých na to lidé vyloženě kašlou. Pro ochranu samotné automobilky i případné pojišťovací společnosti, je tak nutné počítat s tím, že bude nutné vše o jízdě zaznamenávat a ukládat.

Podobně jako je běžná černá skříňka u letadel, kdy se později hledá příčina nehody, je nutné sledovat automobily se systémem bez řidiče. U nejnovějšího případu úmrtí tak mohl výrobce (Tesla Motors) ze záznamů jasně zjistit, zda automobil naboural kvůli automatickému řízení, nebo v tu chvíli držel volant lidský řidič. Moderní vozy už určitý systém záznamu dat mají, ale zatím jen v omezené míře a většinou bez možnosti posílání dat přes internet.

teslacrash.jpg
Řidička původně tvrdila, že Tesla Model X naboural do domu sám, z dat ale bylo okamžitě vidět, že sešlápla pedál ona (Zdroj: Technology Review)

Určování problémů a nehod tak bude muset být mnohem detailnější, protože už nemusí jít jen o chybu člověka. Nehledě na to, že stejně jako u jiných počítačových systémů i zde hrozí riziko hacknutí.

Všechny tyto oblasti a ještě mnohé další musí nové zákony pro řízení bez řidiče reflektovat. Jednotlivé státy budou v tomto jistě soupeřit o prvenství a i když je Velká Británie v tomto směru mezi prvními a v Londýně probíhá testování spousty druhů systémů bez řidiče, nejspíše se dočkáme prvenství například v Kalifornii. Podle odhadů by k tomu v rámci plně automatických systémů mělo dojít přibližně v roce 2019.

6 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jozef Kostelanský 16. 7. 2016 17:24:18
    Z hľadiska hardwarového a softwarového vybavenia je plne autonómna jazda...
  • ehlo 14. 7. 2016 15:13:15
    Miliardu km? Uff, se zbláznili? To je při nějakých 10 000 km průměrného...
  • mdgarf 14. 7. 2016 14:48:12
    leciva podlehaji prisne kontrole a ovlivnuji jen uzivatele tohle ohrozi...

Další podobné články


Aby byl signál a internet všude: podívejte se na netradiční vysílače

Aby byl signál a internet všude: podívejte se na netradiční vysílače

** Základnové stanice BTS mobilních operátorů zdaleka nejsou jen typické kovové stožáry ** Podívejte se na některé nevšední instalace ** Dozvíte se, z čeho se moderní BTS skládá a jak funguje

Včera | Polesný David | 6