Velký přehled automobilek a technologií pro automatické řízení

  • Spousta velkých výrobců automobilů představila systém řízení bez řidiče
  • Někteří volí cestu vlastního řešení a vyvíjí technologii sami
  • Přežijí technologickou revoluci?
Velký přehled automobilek a technologií pro automatické řízení

Když se řekne automatické řízení bez řidiče, asi nejdříve se vám vybaví Google, který vyvinul nejpokročilejší systém a byl mezi prvními, kteří se do této technologie pustil s umělou inteligencí, rozpoznávání obrazu a dat ze senzorů. Google byl také mezi prvními, kdo se pochlubil, že jeho samořízené testovací vozidlo najezdilo přes milion kilometrů v reálných podmínkách.

Předpokládalo se, že Google bude tento systém licencovat velkým výrobcům, podobně jako třeba operační systém Android pro chytré mobilní telefony. Jak se ale ukazuje, není sám, kdo na takové technologii a v takové míře pracuje a tak se i v rámci CESu objevilo spoustu oznámení od různých automobilek, které naskočili na různé systémy.

Automobilový trh a největší výrobci

Než se pustíme do konkrétního popisu toho, v jaké fázi jsou vybrané automobilky, určitě je důležité si ujasnit, jaká je aktuální situace na trhu. Věci se totiž budou nejspíše značně měnit. Revoluci totiž nepřináší pouze technologie samořízení, ale také elektrický pohon a změna konceptu vlastnictví na pronájem, respektive levnou spolujízdu, která by mohla zcela změnit pozice na automobilovém trhu.

 2016-01-10 v 22.08.23.png

Jak je vidět z grafu, pokud jde o čísla počtu prodaných vozů a nikoli jiných druhů prostředků, jedničkou je Volkswagen. V prvních pozicích je také Toyota, Hyundai, General Motors, Honda nebo Nissan. Dalšími jsou Ford, Suzuki, Peugot Citroen, Renault, Fiat Chrysler, BMW, Daimler, Mazda, Mitsubishi a pro porovnání jsme zapracovali i Tesla Motors.

Seznam samozřejmě pokračuje i na další pozice, ale většinou jde o různé značky z Číny, Indie a dalších zemí. A nenechte se zmást, v Číně se vyrobí více vozů než kdekoli na světě. V roce 2014 se v Číně vyrobilo 24 milionů aut, zatímco v Evropské unii 17 milionů, v USA 12 milionů, v Japonsku 10 milionů a v Německu 6 milionů vozů. Také nesmíme zapomínat, že mnoho výrobců má pod sebou několik značek, což si popíšeme u každé automobilky zvlášť.

Zmíněné značky v grafu během jednoho roku vyrobí přibližně 60 milionů automobilů, přičemž celosvětový trh se každoročně pohybuje kolem 90 milionů vyrobených aut. V součtu samozřejmě chybí spousty dalších druhů prostředků jako jsou autobusy, motorky, dodávky, kamiony a další, kterých se nové technologie samozřejmě taktéž týkají. A mohou způsobit ještě větší revoluci v několika odvětvích zároveň.

Pokud si vezmeme například kamion, s technologií řízení bez řidiče bude možné snížit cenu přepravy zboží a zároveň i zrychlit přepravu – už nebude nutné řešit povinné přestávky pro spánek a podobně.

Kdo má největší příjem?

V druhém grafu lze vidět srovnání automobilek dle jejich ročního příjmu. Pořadí je pochopitelně rozdílné, obzvlášť když započítáváme pouze běžné automobily. Volkswagen si stále drží první příčku s 245 miliardy dolarů, ale na druhé místě je už Daimler díky nabídce spíše dražších vozů.

 2016-01-11 v 23.02.36.png

Ze seznamu první desítky také zmizela Toyota a Tesla Motors se svým příjmem 3,2 miliardy dolarů stále patří mezi miniaturní hráče. Ale vzhledem k počtu prodaných vozů, kterých bylo v roce 2015 přibližně 50 000 kusů, je vidět dobrý poměr, za který může vysoká cena vozu.

Článek patří do rubrik: Google, Byznys, Technologie, Nvidia, Umělá inteligence, Roboti


7 komentářů

Diskuze

  • Snou Leopard , 11. 1. 2016 22:28:43
    vemte ,,hloupý" Saab 9000 TUrbo a přetuňte si ho, nebudete litovat
  • sidey , 11. 1. 2016 11:27:48
    "V roce 2014 se v Číně vyrobilo 24 milionů aut, zatímco v Evropské unii 17...
  • dolph1888 , 11. 1. 2016 10:28:12
    Automatické řízení jsem já už využíval jako student vlak (autobus...

Další podobné články

Microsoft a Facebook ovládnou Atlantik. Položí na jeho dno superkabel MAREA

Microsoft a Facebook ovládnou Atlantik. Položí na jeho dno superkabel MAREA

** První kabel spojil Ameriku a Evropu už v pol. 19. století ** Před 20 lety tekl internet mezi oběma kontinenty přes satelity ** Dnes vše ovládají datové superkabely

Philips dá smysl nositelnostem. Zaměří se na péči o zdraví

Philips dá smysl nositelnostem. Zaměří se na péči o zdraví

** Nositelná elektronika je možná jen přechodná móda, ale v podobě zdravotních pomůcek by se mohla uchytit trvale ** Philips ukázal, jak se hodlá angažovat v nositelnostech pro zdravotnictví

Roboti by podle vědců měli cítit bolest a rychle reagovat

Roboti by podle vědců měli cítit bolest a rychle reagovat

** I jednodušší roboti by měli mít senzory chránící proti poškození, tvrdí vědci ** Ochrana proti poškození může být užitečná stejně jako u člověka ** Roboti vybavení takovým systémem budou méně poruchoví


Aktuální číslo časopisu Computer

Testy nejnovějších produktů na českém trhu.

Informace ze světa internetu i bezpečnosti.

Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.