Wi-Fi v MHD se může rozšířit díky reklamě

Wi-Fi připojení se rychle rozšiřuje všude tam, kde je větší koncentrace vyčkávajících lidí. Pomalu proniká i do dopravních prostředků, rychlejšímu rozšíření by mohla pomoci vazba na reklamu.

V roce 2011 přišla agentura Mobilboard s novým reklamním formátem. Po předchozím testu ve zlínské MHD se totiž osvědčila reklamní Wi-Fi, firma proto tento způsob reklamy začala nabízet i v dalších městech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Od října 2011 se po Brně můžete svést zelenou Anitrou s Wi-Fi. Zdroj: Mobilboard

„Zatím jsme zaznamenali samé kladné ohlasy,“ řekla pro Connect.cz o mladém reklamním formátu ředitelka Mobilboardu Radmila Pospíšilová. Dopravce tato služba nestojí ani korunu. „Wi-fi routery umísťujeme do vozů MHD pouze po dobu reklamní kampaně, kdy provoz vlastně hradí a sponzoruje placená reklama na vstupní stránce. Dopravce připojení k internetu nestojí nic, naopak inkasuje peníze z pronájmu reklamních ploch,“ upřesňuje Pospíšilová financování.

Internet v každé tramvaji se zatím realizovat nedá

Princip je vlastně docela jednoduchý. Do vozu – kterým může být jak autobus, tak i tramvaj či trolejbus v jakémkoliv městě i v rámci příměstské dopravy – je umístěn Wi-Fi router a jeho připojení k internetu je pak realizováno pomocí datové SIM karty mobilního operátora.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
E-shop Kasa.cz provozuje v Brně oranžovou Wi-Fi tramvaj.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A tady Wi-Fi sponzoruje Seznam. Zdroj: Mobilboard

Zákazník reklamní kampaně si zvolí podobu vstupní stránky i název (SSID) Wi-Fi sítě, dále jsou uvnitř vozu umístěny samolepky upoutávající na reklamní kampaň a možnost připojení. Po připojení se cestujícímu zobrazí vstupní stránka, která může nést reklamní sdělení. Na to samozřejmě reagovat nemusí a dále už mají možnost volně surfovat po internetu.

„Vzhledem k cenám datových SIM a také velkému vozovému parku MHD není ani možné uvažovat o Wi-Fi do všech vozů,“ vysvětluje Pospíšilová, proč ještě není internet ve vozech rozšířenější. Společnost v loňském roce několik kampaní v pěti městech České republiky. Více než rok pak provozují dvě Wi-Fi tramvaje v Brně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kromě Brna se na jihu Moravy můžete s Wi-Fi ve vozech setkat i na Břeclavsku. Zdroj: Mobilboard

Na začátku bylo Bluetooth

Od řijna 2011 se tu můžete svést Wi-Fi Anitrou s evidenčním číslem 1820. Poznáte ji podle celoformátového zeleného polepu s motivy Pilsner Urquell. Na jaké lince aktuálně jezdí zjistíte z neoficiálního webu o brněnské dopravě bmhd.cz, každý den ji totiž můžete potkat na jiné lince. Od prosince 2011 pak přibyla další Wi-Fi tramvaj – KT8D5 s evidenčním číslem 1727. Tu sponzoruje e-shop Kasa.cz, takže ji poznáte podle celoformátového oranžového polepu.

Zajímavé jsou i statistiky využití. Mobilboard na svém Facebooku zveřejnil, že za celý rok 2012 zaznamenali jen v tramvaji s polepem Pilsner Urquell 12 tisíc připojení. Denně se zde připojí průměrně 400 cestujících přičemž denní rekord byl 650 připojení. Kampaň je zatím plánována do října 2013.

Klepněte pro větší obrázek
První Wi-Fi v MHD na Slovensku bylo možné využít v Bánské Bystrici. Zdroj: Mobilboard

Největší flotilu Wi-Fi free vozů však firma provozuje na Břeclavsku, kde je k dispozici internetové připojení v 90 vozech. V minulosti bylo v Brně samozřejmě více reklamních kampaní, tou první byly tři tramvaje a tři autobusy s reklamou na Red Bull. Tehdy využilo možnost surfování za jízdy 24 tisíc lidí. Následovala kampaň pro Zboží.cz, která lákala na levnější nákupy, mimo Brno proběhla kampaň v Hradci Králové a dalších třech městech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tramvaj Red Bullu nabídla Wi-Fi na brněnských kolejích jako první.

Kořeny tohoto reklamního formátu můžeme hledat v technologii Bluetooth, kterou firma od roku 2007 využívala pro reklamu. „Cestující mohl obdržet do svého telefonu tapetu, či jiný reklamní obsah, podmínkou však bylo, aby měl zapnutý v telefonu Bluetooth,“ vysvětluje Pospíšilová. Inovací tohoto typu mobilního marketingu pak bylo přidání Wi-Fi modulu, což umožnilo sledovat zpětnou vazbu. 

Sledujte pohyb Wi-Fi tramvají

Firma díky tomu může přesně sledovat počet připojených osob, ale i počet konverzí na reklamu. „Například kampaně pro e-shopy vykazovaly velmi vysoký Conversion Rate, tedy počet prokliků na stránky klienta s možností nákupu přímo z tramvaje,“ pochvaluje si reklamní formát Pospíšilová.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V Praze najdete volně dostupný internet v tramvajích ForCity. Zdroj: ForCity

Tramvaje s Wi-Fi jezdí také v Praze, kde můžete potkat tři moderní soupravy ForCity vybaveny internetovým připojením pro cestující. Také zde se využívá vazby na marketingové účely, reklamu zde prodává společnost Rencar. Aktuální polohu tří tramvají mohou uživatelé online sledovat na webu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V aplikaci WifiTram pro Android zjistíte, kde se aktuálně pohybují vozidla s Wi-Fi připojením. Zdroj: Google Play

Brňáci také mohou využít aplikaci WifiTram pro Android od Aleše Pechy. Na přehledné mapě ukazuje aktuální pozici vozidel MHD a odlišuje vozidla s Wi-Fi od těch ostatních. Při čekání na tramvaj tak můžete počkat na spoj, ve kterém můžete volně surfovat. K samotnému chodu aplikace je však rovněž potřeba internet, bez mobilního připojení se tedy zcela neobejdete.

Diskuze (15) Další článek: Ubuntu ukázalo tabletovou verzi svého mobilního systému

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,