Windows 8 a Store po roce: velká neznámá

Microsoft si od Windows 8, obchodu Store a nových zařízení sliboval mnohé. Jak je na tom téměř po roce a těsně před vydáním Windows 8.1? Někde se neví, někde dobře.

Connect.cz z Houstonu: Windows 8 už jsou na trhu necelý rok a na podzim se na trh chystá nová verze 8.1. Microsoft si od naprosto předělaného systému sliboval, že naskočí na rozjetý vlak s tablety a zastaví klesající růst jeho stále dominantní platformy. I když těch několik měsíců nemusí být vzhledem k dlouhodobým cílům a strategiím ideální doba pro hodnocení a bilancování, nástup Windows 8 jako platformy pro aplikace zhodnotit lze. Tvůrci aplikací se často shodují: Windows 8 jsou zatím velká neznámá.

Úspěšnost platformy se dá hodnotit více způsoby. Mohou to být prodeje zařízení, počet aplikací dostupných na elektronickém obchodě či to, kolik si jsou tvůrci těchto aplikací schopni vydělat. V prvních 2 bodech je na tom Microsoft poměrně dobře – podařilo se mu prodat přes 100 milionů licencí Windows 8 a na Windows Store je kolem 100 tisíc aplikací. Ta třetí položka už je ale onou neznámou.

Windows Store potřeboval k dosažení mety 100 tisíc aplikací pouhých 7 měsíců, přičemž u Apple Store to bylo 16 měsíců a u Google Play celých 18 měsíců. Tato čísla ale nelze tak úplně porovnávat, Apple totiž s obchodem s aplikacemi začal tvořit trh a v pozdější době už čísla začala naskakovat jinak. Stejně tak kvalita Windows 8 aplikací je často pochybná a i když Microsoft tvrdil, že obchod bude přísně kontrolovat, ne vždy je to pravda a ve Store se objevují i podvodné programy.

Stovky tisíc stažení

„Je pravda, že Windows 8 jsou z pohledu Windows Store velká neznámá,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz Ondřej Homola z brněnské společnosti Corinth, která byla díky svým výukovým aplikacím pro nový systém nominována mezi nejlepší partnery Microsoftu na světě. Corinth má v současné době ve Store 3 velké programy – Micro Plant, Micro Engine a Micro Anatomy Augmented. Všechny umožňují dopodrobna zkoumat danou oblast a těší se velikému zájmu.

Klepněte pro větší obrázek
Tady se na Surface fronty stály. Na WPC stála verze RT pouze 99 dolarů.

Microsoft dokonce na některých trzích tyto aplikace propaguje na hlavní stránce Windows Store, přesto počty stažení nejsou nikterak velké. „Miliony to nejsou, dostali jsme se na stovky tisíc,“ vyčísluje Homola. Redmond oficiální čísla stažení aplikací neuvádí, podle dostupných informací od vývojářů a partnerů je ale jasné, že tyto stovky tisíc tvoří ty nejvyšší dosažené mety. To na 100 milionů prodaných licencí Windows 8 není tolik a na nejvyšší počty stažení v rámci App Store či Google Play Microsoft rozhodně nemá.

Příčin může být více, mezi jednu z nich ale nepochybně patří to, že ne všichni uživatelé Windows 8 běžně nové rozhraní „metro“ používají. Nový systém se dodává i na běžných počítačích, kde se stále využívá tradiční prostředí, a prodaných tabletů s Windows 8 není tolik. Microsoft a jeho hardwarové partnery v tomto směru čeká ještě hodně práce a seznamování trhu s novými možnostmi. I to je ostatně důvod, proč Softies stvořili vlastní tablet Surface – je to především o nadšení a edukaci uživatelů a trhu.

V Česku se vývojem pro Windows zabývá také společnosti Zentity, která do světa vypouští zejména bankovní aplikace. Díky nim se stala českým „microsoftím“ partnerem roku ve vývoji aplikací. „Máme nižší tisíce stažení,“ říká pro Connect.cz šéf Zentity Abhishek Balaria. „V Česku jsou teď Windows 8 a Windows Phone 8 ve fázi, ve které byl iOS někdy před 4 lety – přesvědčujeme trh i zákazníky,“ dodává.

Microsoft doufá v to, že celý ekosystém bude „nakopnut“ s vydáním Windows 8.1, kdy na trh dorazí i další várka nových zařízení, včetně osmipalcových tabletů. Aktualizace Windows 8 s sebou přináší mnoho dílčích vylepšení odvozených od požadavků uživatelů. „Je to klasický Microsoft. Až několikátá verze je skutečně dobrá a použitelná,“ říká Balaria. Avšak to, zda 8.1 vytvoří požadovaný efekt, nikdo z oslovených partnerů nedokáže odhadovat.

I proto se Redmond snaží dostat svůj Surface k více lidem. Během tohoto roku ho budou moci začít prodávat i partneři, což je největší prodejní síla Microsoftu. Softwarový obr tyto stroje rozdal i návštěvníkům vývojářské konferenci Build a na partnerské konferenci WPC byla verze RT dostupná všem zájemcům za 99 dolarů.

Tam, kam Apple může jenom těžko

Síla Windows 8 a obchodu Store mezi běžnými uživateli se tak musí ještě ověřit a ani v Microsoftu si podle kuloárních informací nejsou úplně jistí, že vše vyjde. Jednu oblast má ale firma velice silnou a může si v ní své výsadní postavení i nadále udržet. Jsou to firemní zákazníci.

Klepněte pro větší obrázek
Aplikace máme a firmy jich dostanou ještě více.

Microsoft už před rokem avizoval, že firmy považuje za důležité a že Windows 8 pro ně může vytvořit nové možnosti. I když se neustále hovoří o tom, že firemní IT proměňuje především iPad, zásadní vliv zde má opět Microsoft. Tablet od Applu se totiž do firemního prostředí dostává přes zaměstnance a firmy se pak snaží tyto nové technologie integrovat do svého IT. A to velice často běží právě na produktech Microsoftu.

„Microsoft má neuvěřitelně silnou síť partnerů, kteří mají zájem Windows 8 do firem dostat,“ konstatuje Abhishek Balaria. Právě partneři na produktech Redmondu staví své integrační a nadstavbové služby a samotné firmy pak na platformě Windows provozují své systémy. To Apple ani Google nabídnout nemohou. „Microsoft se o své partnery stará ukázkově a skáče po příležitostech. Třeba s Applem jsme ve firemním prostředí nic takového nezažili. On se o firmy prakticky vůbec nestará,“ dodává šéf Zentity. Kromě toho má Microsoft i obří výhodu v tom, že má „kompletní stack“, tedy serverové a další technologie, se kterými Windows, Office a jeho zařízení spolupracují. Firmy tak mohou zvolit pouze jednoho dodavatele IT.

Ballmerova korporace oznámila několik nových partnerských programů, které mají nasazování Windows 8 ve firmách akcelerovat. „Je zde na obměnu 160 milionů zařízení s Windows XP,“ vyzval jeden z nejvyšších šéfů Microsoftu Satya Nadella. Prioritou společnosti pro aktuální fiskální rok je přesunout firmy z „xpéček“ na Windows 8 a kromě partnerských programů jako TouchWins se proto chystají i reklamní kampaně a podobně.

Microsoft tuto přechodovou příležitost vyčíslil jako trh veliký zhruba 33 miliard dolarů. Mimo to se ve Windows Store postupně objevuje čím dál více byznysových aplikací (třeba SAP) a sám Microsoft ještě na podzim přijde s dotykovou verzí svého Dynamicsu. Program TouchWins má v penetraci nových profesionálních aplikací hodně pomoci. „Firmy dostanou mnohem více byznysových programů,“ vzkazuje viceprezidentka Microsoft Jennifer Heard. Spuštěn byl i program AppsForSurface, který nabízí vývojářskou sílu i peníze pro tvorbu těchto programů.

Podobně aktivní jsou Softies také ve školství a e-learningu. Zde se sice například Apple hodně snaží, Microsoft ale opět těží z toho, že pro školy není jednoduché okamžitě migrovat na Apple a musí využívat IT infrastrukturu, kterou už mají. „Je to také o zdánlivých detailech. My například hodně využíváme možnosti licencování softwaru pro školy. Nelze jenom nakupovat věcí z App Store,“ říká Ondřej Homola, jehož Corinth právě na školy cílí. „A opět je to o celkovém ekosystému. Hodně očekáváme třeba od nového Xboxu, který může do výuky přinést možnost rozšířené reality a mnoho dalšího.“

Cestu autora na konferenci WPC 2013 hradí společnost Microsoft.

Diskuze (30) Další článek: Harlan: nový programovací jazyk umí využít výkonu grafiky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,