Windows 8 mají zvednout propadající se počítačový trh

Microsoft předělal svůj operační systém a s Windows 8 vstupuje do nové etapy poháněné mobilními zařízeními a dotyky. Jenže tam už je plno a ne všichni mu věří. A PC trh padá.

Pro Microsoft začíná rok, který jeho šéf Steve Ballmer označuje „nejvíce epický v historii společnosti“ a ve kterém se rozběhne budoucnost o to, zda Microsoft udrží své historicky obrovsky silné postavení v operačních systémech na koncových zařízeních. Tento pátek jdou do prodeje Windows 8, která se poprvé v historii tohoto softwaru od předchozích verzí zásadně liší.

Windows 8 nabídnou dotykové rozhraní a spolu s nimi se tak objeví celý zástup nových druhů zařízení – kromě klasických počítačů a notebooků také tablety, hybridní modely kombinující notebook a tablet a různé dotykové stolní přístroje. Microsoft tímto novým konceptem reaguje na skutečnost, že podíl tradičních počítačů klesá na úkor rychle rostoucích tabletů a chytrých telefonů. Windows 8 mají být vstupenkou na tento trh.

Dřívější dominance Windows jako hlavního operačního systému na zařízeních koncových uživatelů v posledních letech klesá. Jak ukazuje aktuální statistika společnosti Forrester Research, zatímco v roce 2008 měl Microsoft podíl na trhu „osobních digitálních zařízení“ podíl kolem 66 procent a například Apple pouze zhruba 6 procent, letos už se počítá s 20procentním podílem pro Apple, 40procentním podílem pro Google a jeho Android a pouze kolem 30 procent pro Softies. Odhady navíc mluví o tom, že Microsoft svůj podíl do roku 2016 ještě o něco sníží, zatímco Apple a Google mírně porostou.

Propad počítačového trhu

Porovnávat v jedné statistice počítače, notebooky, tablety a chytré telefony dává smysl. Uživatelé totiž právě klasické stroje nahrazují těmi dotykovými, přičemž tento trend je vidět zejména v rozvojových zemích, kde si zákazníci jako své první zařízení připojené k internetu pořídí právě tablet nebo chytrý telefon. Trend posiluje i ve firmách, kam si zaměstnanci stále častěji nosí své vlastní zařízení a nezřídka už to jsou iPady společně s externí klávesnicí.

Pro dlouholetého vládce trh nepříznivou situaci umocňují také poslední čísla. Výzkum společnosti iSuppli tvrdí, že se letos prodeje počítačů po celém světě propadnou poprvé za 11 let. Analytické skupiny IDC a Gartner zase hlásí, že se prodeje počítačů a notebooků v posledním čtvrtletí meziročně propadly o 8 procent, což je největší výkyv od roku 2001.

Podobná čísla vykazuje také samotný Microsoft, jehož divize Windows se v posledním čtvrtletí meziročně propadla o 33 procent. Podobně je na tom Intel, jehož čipy zařízení se systémy Microsoftu pohání. Počítačová divize Intelu meziročně ztratila 8 procent. V ještě horší situaci je AMD, které kromě rozsáhlého propouštění oznámilo propad příjmů o 25 procent a už delší dobu je ve ztrátě. Výrobce a dodavatel grafických čipů Nvidia si směřování trhu uvědomil už dříve a aktivně se začal angažovat ve tvorbě čipů pro chytré telefony a tablety. Jedním z málo výrobců počítačů, který dokáže růst, je Lenovo. Prodeje Dellu a HP se v oblasti počítačů propadly o 14, resp. 10 procent.

Duo „Wintel“ (Microsoft a Intel) poslední čtvrtletní propady přisuzuje zejména skutečnosti, že zákazníci čekají na Windows 8 a nová zařízení, a celou záležitost označují za sezónní. Microsoft věží, že dokáže ovládnout předvánoční trh, na který Windows 8 míří a opět zaznamená rekordní prodeje. Zástupci společnosti na posledním konferenčním hovoru uvedli, že firma zaznamenala o 40 procent vyšší prodeje licencí Windows 8 svým hardwarovým partnerům, než v roce 2009 při uvádění Windows 7 na trh. Intel ale mluví trochu jinak a očekává, že předvánoční prodeje vyrostou pouze na polovinu obvyklého objemu.

Opatrně mluví také analytici. Někteří zástupci Gartneru ve svých analýzách například uvádí, že Windows 8 nebudou mít na prodeje počítačů žádný vliv a trh bude pokračovat tím směrem, jakým je nastavený v současnosti. Náběh prodejů nového systému má podle nich být mnohem menší, než tomu bylo v případě Windows 8. Mezi mnoha analytiky panuje shoda, že Windows 8 nenaruší prodeje Windows 7 až do roku 2014.

Navázat na nepříliš úspěšné ultrabooky

Microsoftu, Intelu a hardwarovým výrobcům příliš nevyšla sázka na tenké a lehké ultrabooky. Společnost iSuppli nedávno snížila prodejní odhady pro tento rok a počítá, že se namísto původně plánovaných 22 milionů ultrabooků prodá pouze 10,3 milionu kusů. Podobné je to i s odhady na rok příští – z původních 61 milionů klesly počty na 44 milionů. Na vině je především vysoká pořizovací cena okolo tisíce dolarů za přístroj. Firmy proto plánují uvádět levnější modely s cenou od 600 dolarů. „Novou kategorii ultratenkých počítačů nelze označit za neúspěšnou, spíše vymezuje nový standard pro notebooky a stane se v několika následujících měsících pro uživatele samozřejmostí,“ komentuje situaci na trhu šéf divize Windows v českém Microsoftu Lukáš Křovák.

Klepněte pro větší obrázek
Síly operačních systémů na koncových zařízeních by se měly vyrovnat. Zdroj: Forrester Research

Hnacím prodejním motorem ultrabooků mají být nové modely s dotykovými displeji, kterých jenom na český trh chtějí výrobci ještě do konce tohoto roku dodat více než 40. Intel dotykovým ultrabookům věří. V jeho aktuálním průzkumu totiž uživatelé po 60 dní testovali různé typy mobilních zařízení s Windows 8 a 44 procent z nich si jako nejlepší způsob ovládání vybralo hybridní model notebooku a tabletu, 31 procent klasický ultrabook s dotykovým displejem, 22 procent samostatný tablet a jenom 3 procenta lidí by raději sáhla po klasickém modelu starého typu.

Něco málo přes 10 milionů prodaných ultrabooků v tomto roce kontrastuje s prodejními čísly iPadu. Apple po 2 a půl letech tabletu na trhu prodal přes 100 milionů kusů a čeká se další růst. Podobně, jako u zařízení s Androidem. Google každý den registruje 70 tisíc aktivovaných tabletů s tímto systémem.

Microsoft nicméně hlásí první pozitivní čísla. Podle informací deníku Wall Street Journal už bylo v předobjednávkách vyprodáno údajných prvních pět milionů vyrobených tabletů Surface. Pokud je tato informace pravdivá, Redmond by se nejspíše vyrovnal i rekordům Applu. Poslední verze iPadu se v prvních třech dnech prodaly tři miliony kusů.

Pro tradiční hardwarové partnery Microsoftu je otázkou, kudy se jejich dodavatel operačního systému v budoucnosti vydá. Surface je náznak toho, že Redmond chce, podobně jako Cupertino, svůj software a služby co nejvíce svázat s hardwarem. Podobně mluví také poslední výroční zpráva Microsoftu, kde se spojení těchto dvou oblastí klade veliký důraz. Jeden z představitelů Microsoftu nicméně nedávno v rozhovoru pro Connect.cz prozatím uvedl, že Surface má ukázat směr ostatním a nadchnout trh.

První náznaky zájmu

To, zda bude trh z Windows 8 a nových strojů nadšení, není jisté. „Máme spoustu signálů, že se zákazníci na nová Windows těší. V rámci předobjednávek jsme zaznamenali enormní zájem,“ tvrdí například mluvčí internetového obchodu Alza.cz Jaromír Řánek. Podobná oficiální prohlášení posílají také další oslovení prodejci a partneři Microsoftu. Některé zdroje ale mluví trochu jinak. „Nečekáme, že by Windows 8 spustily vlnu zájmu, přijetí naopak bude mnohem vlažnější,“ tvrdí jeden z nich, který si nepřeje být jmenován.

Klepněte pro větší obrázek
Dotyky Windows 8 mají pohánět nejenom tablety a hybridní ultrabooky, ale také klasické počítače.

„Nemyslím si, že by Microsoft zvrátil vývoj trhu a do budoucna bude mezi koncovými zařízeními trojkou na trhu,“ řekl pro Connect.cz viceprezident Citrixu pro mobilní řešení Chris Fleck, který sbírá poznatky přímo od firem a zákazníků. V oblasti tabletů nicméně Microsoft významná procenta získat může. Google totiž v této oblasti rovněž zaspal a stále nedokázal trh zásobit řadou aplikací. Nexus 7 sice tento problém částečně řeší, situace ale stále není ideální.

Prodejci každopádně ve spolupráci s Microsoftem chystají rozsáhlé marketingové a osvětové akce. „Chceme zákazníkům vysvětlovat, v čem jsou Windows 8 a nová zařízení dobrá a poradit jim, jak si správně vybrat,“ popisuje Řánek plány Alzy. Právě osvětová činnost bude podle mnoha prodejních odborníků velice důležitá, protože se běžní zákazníci setkají s naprosto novou formou zařízení a systému. Uživatelé nemají rádi změny a to je podle studie Forrester Research může od koupě odrazovat.

„Domácí uživatelé zatím neměli možnost se s Windows 8 a s novými zařízeními seznámit, tudíž je předčasné dělat závěry,“ argumentuje Lukáš Křovák a dodává, že obrázek o zájmu zákazníků o novou generaci systému je možné udělat si například na Amazonu, kde se tyto produkty dostaly na přední příčky předobjednávek. Ostatní čísla a odhady ale Microsoft komentovat nechce.

Zcela předělaná Windows mohou odradit také firmy, které tradičně patří mezi veliké odběratele počítačů a licencí systémů Microsoftu. Firemní trh je pro Redmond extrémně důležitý, i zde ale začíná trpět kvůli tomu, že zaměstnanci dostávají možnost nosit si do firmy vlastní přístroje. S Windows 8 jim Microsoft a firmy přímo mohou nabídnout tablety a další novinky, které navíc díky zabudovaným funkcím mohou ve firemní síti lehce spravovat a nastavovat jim pravidla, jen málo firem ale skutečně o upgradu na novou verzi přemýšlí.

Malý zájem firem

Průzkum Forrester Research ukazuje, že pouze zhruba jedna třetina oslovených firem plánuje na Windows 8 přejít a 57 procent z nich takové plány nemá. Při vydání Windows 7 se pro nasazení vyslovily 2 třetiny firem. Důvodem je nejenom zavedený inovační cyklus, kdy firmy často teprve přechází z Windows XP na Windows 7, nebo na Windows 7 přešly nedávno a další investice v následujících letech neplánují, ale také to, že nové prostředí Windows 8 pro ně znamená investovat do školení zaměstnanců.

„Zákazníci ze segmentu středních a velkých firem se po zařízeních s Windows 8 ptají a chtěli by je testovat,“ tvrdí Křovák. Například zástupci Dellu, který se v oblasti počítačů začal namísto koncových uživatelů orientovat právě spíše na firmy a státní správu, ale tvrdí, že tento druh zákazníků aktuálně provádí nebo dokončuje migraci na Windows 7 a „na novou platformu bude reagovat teprve s určitým odstupem“. „Jediná a poměrně velká výjimka jsou skupiny uživatelů čekající na vhodné firemní zařízení s dotykovým ovládáním,“ říká Petr Zajíček z českého Dellu. „Zde očekáváme rychlý nástup nové platformy, protože je zdaleka nejvíce připravená a vhodná pro integraci do stávající IT infrastruktury z pohledu bezpečnosti, správy a sdílení dat.“

Redmond každopádně bude chtít Windows 8 prodávat ve velkém a plánuje tomu přizpůsobit také veškerou prodejní podporu. Firma má na účtech přes 60 miliard dolarů a k tomu disponuje hromadou obchodních vztahů a pák a může nový systém protlačit komerční silou. Od 26. října plánuje obří marketingové kampaně, ať už samostatné, nebo se svými partnery, jímž na propagaci přispívá. „Windows 8 budou podpořena masivním marketingem ze strany Microsoftu, který představí jejich nové vlastnosti široké veřejnosti, což pomůže rozhýbat předvánoční trh,“ věří Zajíček. Jedním z lákadel je také poměrně agresivní cenová nabídka na upgrade licencí.

Avšak ani peníze Microsoftu v minulosti na prosazení produktů nestačily. Podařilo se to například u konzole Xbox, která je nyní jedním z hlavních produktů firmy, ale v případě internetových služeb a Windows Phone se úspěch prozatím nedostavil. „Očekáváme, že Windows 8 ve spojení s novými typy zařízení zvýší poptávku na trhu,“ věří Lukáš Křovák a spolu s ním i mnoho dalších lidí v Microsoftu.

Diskuze (67) Další článek: Známe českou cenu iPadu mini a dalších novinek Applu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,