Yammer: Tahle parta zásadně mění celý Microsoft

Microsoft zrychluje ve vývoji aplikací a služeb. Může za to nejenom cloud a tlak trhu, ale také lidé kolem společnosti Yammer, kterou Redmond získal za 1,2 miliardy dolarů.

Connect.cz z Amsterdamu: Když Microsoft zhruba před rokem a půl koupil za 1,2 miliardy dolarů společnost Yammer, nikdo se nad tím – na rozdíl třeba od koupě Nokie – příliš nepozastavoval. Přitom právě Yammer je jedna z věcí, která do firmy může přinést svěží vítr. „Nic proti Stevu Ballmerovi, díky němu nás svět začal brát vážně, ale nyní se Satyou Nadellou můžeme být reprezentanty výraznějších změn,“ tvrdí v rozhovoru pro Connect.cz spoluzakladatel a technologický šéf Yammeru Adam Pisoni.

„Yammer pomáhá řídit transformaci Microsoftu,“ pokračuje Pisoni. Ne snad, že by tento produkt sám o sobě měl nějaký výrazný dopad na celkové tržby obří firmy, umožňuje ale rychle růst dalším cloudovým oblastem, kde se Microsoft cítí silný, zejména balíku aplikací a služeb Office 365. Napomáhají jednak funkce samotné, v neposlední řadě ale způsob uvažování a vývoje, který Yammer do Redmondu přinesl.

Microsoft si vždy dával na čas, než přišel s novou verzí nějaké aplikace (legendární jsou třeba dlouhé vývojové cykly prohlížeče Internet Explorer) a příliš se nestresoval s tím, že vedle toho začal svět vyvíjet mnohem rychleji a agilněji. Cloud přinesl do hry prakticky neustálé vydávání nových funkcí, klidně i každý den. Příkladem budiž Google, který neustále do svých služeb přidává drobnosti, které někdy sice nemusí být na první pohled vidět, postupně se ale vrství a produkty jdou rychle dopředu.

Pružný Microsoft

Yammer jako mladý startup ze Silicon Valley pracoval stejně. „Vzali jsme to nejlepší z vývoje softwaru pro koncové uživatele a přenesli to do světa firemního softwaru,“ tvrdí Adam Pisoni. Novinky v rámci jeho produktu tak přibývají ve velice krátkých intervalech a s tím, jak se Yammer začíná prolínat ostatním softwarem Microsoftu, tyto metody vývoje prosakují i jinam. „Máme veliký dopad na rychlost vývoje v rámci celé firmy,“ tvrdí technologický šéf Yammeru.

Klepněte pro větší obrázek
Pomáháme řídit transformaci Microsoftu. Spoluzakladatel a technologický šéf Yammeru Adam Pisoni.

Změny lze pozorovat zejména u mladých cloudových produktů. Například v rámci Office 365 se Microsoft chystá přejít na systém nových aktualizací každé tři měsíce, což je výrazná změna oproti léty odděleným verzím a případným těžkopádným servisním balíčkům. Podobně se změny rýsují také v rámci Dynamicsu a samozřejmě Windows Azure. Změny dopadají i na Windows – mezi verzí 8 a 8.1 byl pouze roční odstup a další verze nás zřejmě čeká už příští rok. „Yammer je pro nás hodně strategický produkt. Byla to zásadní akvizice,“ souhlasí Martin Panák, který se o Yammer a Office stará v české pobočce Microsoftu.

 

Facebook byl v plenkách a my měli jasnou vizi, že tento způsob komunikace je budoucností i v rámci společností, ne jenom mezi běžnými uživateli.

 

Yammer nemá ambici měnit zavedené pořádky pouze v rámci svého nového majitele, ale chtěl by postupně měnit firmy po celém světě. „Když jsme před pár lety s kolegou Yammer zakládali, Facebook byl relativně v plenkách a my měli jasnou vizi, že tento způsob komunikace je budoucností i v rámci společností, ne jenom mezi běžnými uživateli,“ vzpomíná Pisoni. Tehdy byl Yammer skutečně spíše klonem Facebooku určeným do firem – zaměstnanci si zde mohli vyměňovat zprávy, řešit problémy ve skupinách a podobně. Pod Microsoftem se z něj ale stává něco mnohem ambicióznějšího.

„Důvodem, proč jsme se nakonec rozhodli firmu prodat Microsoftu, je to, že jsme viděli, že tyto sociální nástroje ve firmách nejsou pouze o komunikaci, ale o datech a propojení s dalšími nástroji,“ navazuje Pisoni. Z Yammeru se tak pod křídly Redmondu stává jakási páteř, která se napojuje na Office, Dynamics, SharePoint a další produkty, a skrze aplikační rozhraní (API) také mimo svět Microsoftu. Vedle komunikace je možné pracovat na dokumentech, sdílet je, vyměňovat si zprávy s klienty, analyzovat data, přistupovat ke všemu z mobilních aplikací a v podstatě v rámci firmy žít tak, jako se žije v soukromém životě na Facebooku.

Klepněte pro větší obrázek
Yammer je součástí Microsoftu a pracuje na provázanosti jeho produktů, stále si ale drží velkou samostatnost.

Microsoft není jediný, kdo se podobné nástroje snaží do firem dostat a soupeří zejména s Connections od IBM, Podiem od Citrixu, Salesforce.com, Jive Software, a je zřejmě jenom otázkou času, kdy Google v rámci Google Apps zkombinuje své produkty s Google+. Proč v tomto systému všichni vidí takovou budoucnost? Odpovědí je právě Facebook, Twitter a další sociální sítě – do firem nastupuje generace lidí, která žije na sociálních sítích, je zvyklá přes ně komunikovat a e-mailům a dalších „archaismům“ se snaží vyhýbat.

Konec průmyslové éry

Pro Yammer nicméně tyto návyky znamenají také onu možnost změnit fungování firem. „Firmy jsou dlouhodobě nastaveny pro fungování v průmyslové éře. Nejsou zvyklé vyměňovat si informace na všech úrovních, fungují rigidně a v rámci kostrbatých struktur. Jenže teď nastává doba informační a právě informace a data mění všechno,“ vysvětluje Adam Pisoni.

Budoucností má být právě platforma, kde se zaměstnanci mohou na cokoliv zeptat, řešit společně pracovní úkoly, být v kontaktu s ostatními divizemi a tak dále. Podnikové sociální sítě se logicky rychle prosazují zejména u mladších firem, v Česku si lze jako příklad vzít třeba Slevomat. „Slevomat po svém vzniku velmi rychle rostl a hromadná e-mailová komunikace začínala být neefektivní pro sdílení nápadů a informování zaměstnanců o dění ve firmě,“ popisuje marketingový manažer Slevomatu Zdeněk Linc to, proč se firma rozhodla nasadit Yammer svým 150 zaměstnancům. „Využíváme jej jako informační a diskuzní platformu, kde mají zaměstnanci možnost vyjádřit svůj názor. Yammer se nám osvědčil a sdílíme na něm nápady, myšlenky a tipy k inovacím.“

Technologie typu Yammer či IBM Connections ale samozřejmě na přijetí celého konceptu nemají ten hlavní podíl, software slouží pouze jako nástroj, který změnu umožní. Tu musí chtít zejména samotné společnosti. Jsou známé případy, kdy tradiční a na hierarchii dbající firmy firemní sociální síť nasadily, ale v podstatě nikdo jí nepoužíval. A pokud ano, ambiciózní zaměstnanci se pouze snažili chlubit před svými šéfy a pro nějaké vyměňování informací nezbylo místo. „Také v Česku už bylo několik nepříliš zdařilých implementací těchto nástrojů, postupně ale firmy jejich účel začínají chápat a vznikají první dobré ukázkové příklady,“ tvrdí Otto Novotný, vedoucí katedry informačních technologií VŠE.

„V Česku se v současné době vedou diskuse, jak sociální sítě ve firmách uchopit a nasadit,“ tvrdí Martin Panák. „Zákazníci mnohdy ani nevědí, že chtějí něco jako sociální síť, často hledají něco, co jim pomůže s projekty a odstraněním přebujelé e-mailové komunikace.“ Firma se aktuálně snaží do projektu začlenit své partnery, přes které do Redmondu proudí většina peněz. „Yammer vnímáme jako jednu z cloudových technologií, která v blízké budoucnosti změní způsob komunikace nad projekty ve všech typech společností,“ tvrdí například Jaroslav Salva, obchodní ředitel WBI Systems, jednoho z nejvýznamnějších českých partnerů Microsoftu.

Nadellův oblíbenec

Microsoft přímo nekomentuje, kolik Yammer jako samostatný produkt vydělává, zapadá ale do rychle rostoucí cloudové divize. Zákazníci se k němu často dostávají skrze Office 365, tedy nejrychleji rostoucí produkt Microsoftu, kde je služba nabízena v rámci jednotného balíčku. Růst Yammeru se prý nicméně pohybuje v řádech vyšších stovek procent ročně. „Když nás Microsoft kupoval, měli jsme kolem 5 milionů uživatelů. Dnes je to skutečně mnohonásobně více,“ naznačuje Adam Pisoni.

Pokud v Yammeru skutečně před několika lety viděli budoucnost, jak tvrdí jeho spoluzakladatel, co přijde dále? Zřejmě data, hodně moc dat. „Firmy budou fungovat jako jedna velká síť, vše bude propojené,“ říká jasné Pisoni. Právě jeho dítko má být to, co propojení celé této sítě umožní a které bude postavené na oněch datech.

A právě Yammer je jedním z produktů, ve kterém se ve velké míře využívají technologie internetového vyhledávače Bing. Ten se sice navenek může jevit jako nějaká konkurence pro Google, ve skutečnosti se na něm ale Microsoft učí pracovat s daty. „Máme koncepci postavenou na velkých datech a učení strojů (machine learning) a Bing v tom sehrává velikou roli,“ vysvětluje technologický šéf Yammeru.

Všechny tyto cloudy, Windows Azure, Bing, Yammer a Office 365 jsou důvodem, proč v Microsoftu panuje všeobecné nadšení nad tím, že se novým šéfem stal právě Satya Nadella, který má na vývoji těchto zásadních produktů lví podíl. „Nevím, zda my z Yammeru nyní budeme prominentní oblíbenci, naše působení ale určitě bude mít další velký dopad,“ uzavírá Adam Pisoni.

Diskuze (2) Další článek: Čerstvý Firefox bude mít na nových kartách reklamní odkazy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,