Akcie Facebooku lámou rekordy a hodnota firmy je 100 miliard dolarů

Akcie Facebooku před pár dny poprvé v historii překonaly hodnotu 40 dolarů a dostaly se nad původní upisovací částku 38 dolarů. Tržní hodnota největší sociální sítě se tak dostala nad 100 miliard dolarů. Během včerejšího obchodování cenné papíry mírně klesly, na trhu nicméně stále panuje pozitivní atmosféra, což může hodnotu společnosti ještě navýšit. Tento optimismus je u Facebooku nový. Od vstupu na burzu z něj totiž byli investoři zklamaní, hodně z nich prodělalo nemalé peníze a emise byla označována jako propadák.

Facebook se během prvního půlroku na burze propadl zhruba o polovinu a mírné oživení přišlo až začátkem letošního roku. Cena za akcii pak stagnovala až do letošního července, kdy firma oznámila své poslední finanční výsledky. Od té doby je všechno jinak – za poslední rok díky tomu narostla hodnota akcií o 112 procent.

Rychlý obrat na mobilech a ovládnutí internetu

Zklamaní akcionáři Facebooku vyčítali kdeco. Nejvíce ale skutečnost, že i když se neustále navyšoval počet mobilních uživatelů (aktuálně jich je 819 milionů z celkových 1,15 miliardy), Zuckerbergův tým nebyl schopný z této masy lidí vydolovat žádné peníze. Zlomem byl právě letošní červenec, kdy se mobilní reklama na celkových příjmech z inzerce podílela 41 procenty. Mobilní reklama má navíc příjmům dominovat. Facebook zabodoval především reklamou vkládanou mezi tradiční příspěvky uživatelů a nyní v mobilní reklamě udává tempo. Trh oceňuje zejména to, že uživatelé mobilní verze služby jsou mnohem loajálnější a na reklamy lépe reagují. Podobné je to i u Twitteru, od nějž Facebook svůj princip reklamy tak trochu okoukal.

Ještě důležitější než krátkodobé kvartální vyhlídky je nicméně strategie, kterou chce duo Mark Zuckerberg a Sheryl Sandbergová realizovat v delším horizontu. „Zuck“ při posledním konferenčním hovoru uvedl, že „není sexy propojit přes miliardu uživatelů, ale propojit všechny lidi na planetě“.

To není úplná utopie. Facebook totiž před pár dny oznámil, že spouští iniciativu s názvem internet.org, v jejímž rámci se bude společně s partnery jako Nokia, Samsung, Opera, Qualcomm, MediaTek či Ericsson snažit připojit k internetu i zbývající dvě třetiny světové populace. Obyvatelé v chudých státech si tak dost možná přijdou na více informací, otevřou se jim lepší možnosti práce i vzdělání a podobně, ovšem Facebook se zároveň bude moci rozšířit ještě mnohem více než doposud.

Tím, že do rozvojových států dodá levné chytré telefony či pomůže se stavbou sítí, si totiž bude moci například vyžádat, aby byl hlavním předinstalovaným nástrojem pro komunikaci a sdílení dat. Facebook se tím může stát v podstatě tím prvním, co nově připojení lidé na svých přístrojích uvidí. A pokud budou rozvojové země také díky internetu bohatnout a pokud budou mít Facebook zakódován jako součást svých životů, zejména mobilní reklama se na této síti stane neuvěřitelně efektivní.

Facebook má k šíření této vize nejenom silnou partnerskou základnu a budovanou síť lobbistů, ale disponuje i technologickým zázemím. Před více než rokem totiž spustil Open Compute Project, jehož smyslem je sdílet informace o fungování, vytváření a výrobě součástek do datových center. Díky tomu je možné datový komplex a vlastní servery postavit mnohem levněji.

Sociální gigant má i mnohé další přednosti, které mu zajišťují současnou přížeň investorů. Firma je velice dobře vedená a tým kolem Sheryl Sandberg neustále přichází s novými formami reklamy a možnostmi, jak vydělat. Do budoucna nicméně bude důležité nespadnout do kolotoče soudních sporů ohledně zneužívání uživatelských dat. Za to firma tento týden zaplatila mimosoudní vyrovnání 20 milionů dolarů. I proto Zuckerberg buduje jeden z největších lobbistických týmů mezi technologickými firmami.

Diskuze (21) Další článek: Pavlov Poke: Když navštívíte Facebook, dostanete elektrošok

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,