Cloud Amazonu je větší než cloudy Microsoftu, IBM a Googlu dohromady

Amazon jednoznačně dominuje světovému trhu s cloudovými službami, minimálně tedy z pohledu tržeb. Společnost, která na své e-commerce aktivity navršila cloud postavený kolem Amazon Web Services, má v tomto ohledu větší tržní podíl než 4 jeho největší konkurenti – Microsoft, Google, IBM a Salesforce.com. Vychází to z posledních čísel analytické firmy Synergy Research Group.

Společnost Jeffa Bezose ve svých finančních výsledcích příjmy z cloudu přímo neuvádí a těžko se tento atribut měří také u dalších firem, proto jsou podobně analýzy v podstatě jedinou možností, jak se k číslům o novém fenoménu dostat. Měření Synergy bere v potaz tržby v takzvaných IaaS a PaaS cloudech, tedy u těch služeb, v rámci kterých si zákazníci mohou pronajmout výpočetní výkon, respektive platformu například pro nasazení a chod aplikací. Jde o nejčastější formy cloudu.

Amazon Web Services dokázal ve třetím kvartálu aktuálního roku vygenerovat tržby přes 700 milionů dolarů. Microsoft (Windows Azure), Google (App Engine a Compute Engine), IBM (zejména SoftLayer) a Salesforce.com (Heroku a Force.com) společně získaly něco přes 600 milionů.

Růst na dlouhá léta

Všechny tyto firmy v cloudu stabilně rostou, poměr velikosti přitom zůstává podobný. Nárůsty přitom nejsou vůbec zanedbatelné. Jenom Amazon meziročně poskočil z tehdejších zhruba 470 milionů dolarů za kvartál na současných více než 700 milionů.

Klepněte pro větší obrázek
Tržby z IaaS a PaaS cloudů ve třetích kvartálech let 2013 a 2012. Zdroj: Synergy Research Group

Jak ukazuje předchozí měření Synergy, Amazon je velmi silný zejména v IaaS, tedy infrastruktuře jako službě. Salesforce.com, Microsoft mu mohou konkurovat zejména v oblasti PaaS.

Podílu IBM v kontextu oproti Amazonu zásadně nepomohla ani obří akvizice společnosti SoftLayer, se kterou výrazně do cloudu nakročilo. Zde je ovšem veliký potenciál v dalším rozšiřování, mimo jiné i proto, že IBM začíná nabízet svůj superpočítač Watson všem vývojářům právě přes cloud. Rovněž Google a Microsoft cílí hlavně na vývojáře a podobně to vidí i Salesforce.com, které své služby Force.com a Heroku spojuje do nové platformy Salesforce1.

Oproti Amazonu a jeho tržbám z IaaS a PaaS nehrají příliš velikou roli velcí mobilní operátoři, kteří do budování cloudů a datových center hodně investují, což lze v podstatě říct i o dalších hráčích jako Rackspace a podobně. Podle analytiků Synergy je ale na trhu stále obrovský prostor. „IaaS a PaaS cloudy budou ještě hodně dlouho a hodně silně růst, takže poskytnout mnoho příležitostí pro výrazné růsty tržeb,“ hlásí zpráva.

Posiluje také Amazon. Ten nedávno oznámil nejenom nové cloudové funkce pro big data, ale také začal z cloudu doručovat virtuální počítače jako službu (DaaS) a rovněž i tradiční aplikace.

Za poslední čtvrtletí se v IaaS a PaaS protočilo přes 2,5 miliardy dolarů. Firmy ročně za cloud utratí kolem 12 miliard dolarů, což je prozatím v celkových útratách za IT činících 3,5 bilionu dolarů pouze malé smítko. To je ovšem číslo spojené pouze se službami a do celkové obří částky se promítá i to, jak firmy typu Amazon investují právě do budování svých cloudů.

Váš názor Další článek: Microsoft chce nakopnout svůj Xbox Music, koupí Winamp nebo Deezer?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,