Facebook na vás dělá pokusy. No a co? [komentář]

Facebook na vás dělá pokusy. No a co? [komentář]

Širokou veřejnost o víkendu popudila zpráva o tom, že Facebook na svých téměř sedmi set tisících uživatelích prováděl pokusy bez jejich vědomí. Výsledkem je odborná studie o tom, jaký vliv má na rozhodování lidí obsah na sociálních sítích.

Facebook konkrétně uživatelům filtroval obsah zpráv na jejich domovské facebookové stránce. Některým zobrazoval pouze negativně laděné příspěvky, jiným zase pouze ty pozitivní. Výsledek není zase tolik překvapivý – ti lidé, kteří neustále četli pesimistické výjevy, pak rovněž tvořili podobně laděný obsah.

Lavina pohoršených článků, blogových příspěvků a statusů na sociálních sítích byla obrovská. Většina lidí dobře tuší, že Facebook s jejich daty dělá všemožné psí kusy a s tímto vědomím i jeho služby používá, když ale dojde na konkrétní příklady, vždy se strhne mela.

Je to vůbec špatně?

Je to ale mela oprávněná? Respektive, měl by za něco takového být kamenován pouze Facebook? Včera jsem narazil na zajímavý twít Chrise Dixona. Volný překlad zní takto: „Pokud provádíte A/B testování, abyste vydělali více peněz, je to v pořádku. Když ale děláte A/B testování pro pokrok vědy, je to špatně? Nechápu to.“

 

Je v pořádku testování pro větší výdělky, zatímco testování pro posun vědy je špatné?

 

Pro ty, kteří s pojmem A/B testování nejsou seznámeni, jedná se o metodu, jak co nejlépe odladit například webové stránky, mobilní aplikace či třeba marketingové materiály tak, aby měly co největší dopad na uživatele. Řeší se, kam přesně umístit logo, reklamní banner, tlačítko pro objednávku a tak dále.

K tomuto testování se, stejně jako v případě vědeckých pokusů Facebooku, využívají lidé, kteří většinou nic netuší. Existují formy testování vzhledu a fungování produktů, v rámci kterých se najmou lidé z ulice, dost často se ale nová aplikace či web testují přímo na uživatelích. Na základě jejich reakcí se pak provádí případné změny. A to zejména z toho důvodu, který byl uveden ve zmíněném twítu: aby se vydělalo více peněz. Řeči o „lepším uživatelském zážitku“ jsou většinou pouze marketingová zaklínadla.

A/B testování ve výsledku může být pro uživatele a zákazníky přínosné. Mohou se rychle zorientovat v e-shopu a netrávit minuty hledáním nákupního košíku, seznam článků dostanou v přehledné formě, na svém pětipalcovém chytrém telefonu nemusí používat v dané aplikaci obě ruce, protože se díky testování dosáhlo lepšího rozmístění funkčních tlačítek.

Pořád jste terčem pokusů

Má být ale A/B testování široce tolerováno a dokonce považováno za prestižní výzkumnou oblast, podobně jako do jisté míry rovněž manipulativní řemeslo PR, zatímco Facebook bude za v podstatě skutečně vědecké pokusy kamenován?

Pro mě osobně jsou výsledky bádání výzkumníků z Facebooku zajímavé a při občasném prolézání už nyní vlastnoručně hodně filtrovaného obsahu na facebookové zdi si zřejmě budu uvědomovat nové věci.

A že jsem se možná nevědomky stal součástí oněch pokusů? Stejně na mě neustále pokusy dělají jiní. Když mi přijde newsletter či leták do schránky, také se následné reakce vyhodnocují. Když si čtete tento článek, také se zrovna můžete trefit do doby, kdy se testuje, jak dlouhé texty čtenáři snesou a kam až dočtou. S tím, jak se marketing přesouvá do stále sofistikovanějších cloudových softwarových nástrojů, rostou i jeho možnosti.

Zároveň je dobré nezapomínat na to, že Facebook, Google a další dravé internetové firmy vždycky budou zkoušet chodit za hranu. Mají tu výhodu, že inovují tak rychle, že na tyto změny nestíhá reagovat legislativa.

Diskuze (37) Další článek: Computer 8/14: soutěž o tři tablety Asus MeMO Pad 10

Témata článku: Facebook, Sociální sítě, Komentář, Největší dopad, Odborná studie, Volný překlad, Reakce, Pokus, Košík, Status, DEL, Zajímavý obsah, Lavina, Jistá míra, Nákupní košík, Newsletter



QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

** Čtvercový grafický kód usnadňuje život už mnoho let ** S rostoucí oblibou a využitím přibývá i podvodů ** Nejčastěji jsou podvody zaměřeny na podstrčení falešného kódu

Martin Miksa
PodvodQR kódBezpečnost
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína
Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Tyto filmy byly v roce 2021 na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o oblíbenost, kterou sleduje web FlixPatrol a počítá z ní souhrnné žebříčky.

Ondřej Králík
Netflix