Facebook překonal očekávání a začal generovat příjmy z mobilů

Facebook překonal očekávání a začal generovat příjmy z mobilů

Třetí čtvrtletí aktuálního fiskálního roku dopadlo pro Facebook dobře. Firma překonala odhady analytiků, když dokázala navýšit příjmy, počty uživatelů, snížila ztrátu a začala vydělávat také na kritické mase mobilních uživatelů. To se pozitivně odrazilo na akciích, jejichž hodnota po závěru obchodování narostla o zhruba 13 procent.

Facebook vykázal čtvrtletní příjmy ve výši 1,26 miliardy dolarů, přičemž ve stejném období v loňském roce vydělal 954 milionů dolarů a v předchozím kvartále tohoto roku 1,18 miliardy dolarů. Růst příjmů se nicméně výrazně zpomalil, Facebook před rokem touto dobou vykazoval dvojnásobný růst.

Ani v posledních třech měsících se Zuckerbergova korporace nedostala do zisku a ztrátu vyčíslila na 59 milionů dolarů. Ta sice od předchozího období klesla ze 157 milionů, před rokem ale společnost byla v zisku 227 milionů. Firma zvyšuje náklady na provoz a inovace a ke ztrátě výrazně přispěly náklady spojené se vstupem na burzu.

Investoři na výsledky zareagovali kladně především z toho důvodu, že se Facebooku podařilo poprvé vygenerovat příjmy z mobilních uživatelů, kterých už firma má 604 milionů z celkové jedné miliardy (meziroční nárůst 61 procent). Zhruba 14 procent z celkových příjmů z reklamy v posledních třech měsících obstarala nově se rýsující mobilní reklamní platforma, která v současné době vkládá uživatelům sponzorované statusy do výpisu aktuálních příspěvků.

Mobily jsou příležitost, ne hrozba

„Uživatelé, kteří používají mobilní produkty, jsou více oddaní a my věříme, že tuto oddanost můžeme zvýšit ještě více tím, jak budeme pokračovat v uvádění nových mobilních produktů a vylepšování platformy,“ vzkazuje šéf Facebooku Mark Zuckerberg v oficiálním prohlášení. „Společně s tím hluboce integrujeme monetizační mechanismy, abychom vybudovali silnější a cennější společnost.“

Klepněte pro větší obrázek
Růst příjmů zpomalil, vydělávat ale začínají i mobilní zařízení.

Příjmy z reklamy celkově meziročně narostly o 36 procent na 1,09 miliardy dolary a reklama tak tvoří 86 procent příjmů Facebooku. Analytici by nicméně rádi viděli čísla ještě vyšší, protože aktuální částky údajně neodpovídají miliardě uživatelů.

Zbytek příjmů pak tvoří příjmy z mikrotransakcí a další zdroje. Tato oblast meziročně rostla o 13 procent, oproti předchozímu čtvrtletí se ale o 9 procent propadla. Mark Zuckerberg na konferenčním hovoru s analytiky a novináři upozornil na to, že provozovatel her na Facebooku, společnost Zynga, vykázala meziroční pokles příjmů z mikro plateb o 20 procent. Je to podle něj pouze specifický případ jedné společnosti, ostatní firmy si údajně vedou dobře.

I když Facebook konečně dal investorům první peníze z mobilních uživatelů, je podle jejich slov ještě nutné přitlačit. Mnozí z nich se totiž obávají, že mobilní využívání Facebooku začne to klasické kanibalizovat rychleji, než jak rychle dokáže firma misky příjmových vah převážit.

Klepněte pro větší obrázek
Firma hodně investuje, otevřela například vývojové centrum v Londýně.

Zuckerberg se snažil na konferenčním hovoru vyvrátit tvrzení, že největší sociální sít světa nedokáže vydělat na mobilních zařízeních a že tato oblast pro ni znamená hrozbu. „Věřím, že z dlouhodobého hlediska budeme na mobilech vydělávat více než na klasickém webu,“ uvedl. Mobily pro Facebook dle jeho slov nejsou hrozba, ale naopak příležitost, protože mobilní reklama může být přímo integrována jako součást produktu, zatímco na webu stojí trochu mimo. „Mobily nás nutí přemýšlet o tom, jak reklamu změnit.“ Chytrá mobilní zařízení mají navíc tu výhodu, že dosáhnou k více uživatelům.

Se současnými výsledky je Facebook druhým největším prodejcem mobilní reklamy na světě, hned za Googlem. Twitter, který mobilní reklamu prohlásil za svojí novou stěžejní oblast, by z ní podle údajů společnosti eMarketer měl letos vygenerovat kolem 260 milionů dolarů. Facebook jen za poslední 3 měsíce získal více než 150 milionů dolarů.

Facebook je na mobilech silnější než Twitter také díky koupenému Instagramu. Na něm už uživatelé podle statistik ComScore tráví více času, než na mikroblogovací síti. Počet uživatelů za dobu, kdy Zuckerberg akvizici oznámil, vzrostl o 27 milionů na současných více než 100 milionů.

Facebook začal do mobilů celkově výrazně investovat na straně vývoje a všechny projekty, které ve firmě vznikají, musí s touto platformou od začátku počítat. Facebook už se stal nativní součástí iOS 6, vydal předělanou iOS aplikaci a kromě toho dal k dispozici například novou sadu nástrojů pro vývojáře. Experimentuje se také s novými možnostmi příjmů, zejména se službou, která bude uživatelům zobrazovat reklamy z Facebooku přímo v mobilních aplikacích.

Facebook prozatím nemá přesné údaje, jak uživatelé na zavedení reklamních sděleních v mobilních aplikacích reagují. „Pozorně to monitorujeme,“ odpověděla na dotaz provozní šéfka firma Sheryl Sandberg.

Většina příjmů mladé internetové společnosti pochází ze severoamerického a evropského trhu a aktuálně pouze 300 milionů dolarů přišlo z Asie a dalších oblastí. V nich Facebooku dokáže růst, ovšem ne úplně všude, například v Číně je zablokovaný. Zuckerberg se proto snaží rozvíjet aktivity i mimo tradiční kontinenty a nedávno se například setkal s ruským premiérem Dmitrijem Medveděvem. Firma také v Londýně otevřela své první vývojové centrum mimo Spojené státy.

Akcie Facebooku od začátku obchodování na burze ztratily zhruba polovinu hodnoty. Analytici tvrdí, že se nyní pohybují okolo skutečné hodnoty celé společnosti.

Diskuze (4) Další článek: Apple uvedl menší MacBook Pro s Retinou i tenčí iMacy

Témata článku: Byznys, Facebook, Sociální sítě, Předchozí kvartál, Specifický případ, Reklamní platforma, Meziroční příjem, Gen, Současné období, Oddanost, Mikro, Očekávání, Předchozí období, Mobilní Facebook, Chytrá váha, Příjem, Zynga


Určitě si přečtěte

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 91

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

** Waze není jen navigace – je to i sociální síť s dopravními informacemi ** Mobilní aplikace skýtá široké možnosti nastavení ** Vybrali jsme pro vás 16 nejzajímavějších tipů a triků

Karel Kilián | 48

Windows 10 po čtyřech letech: Jsou populární, ale stále je to šílený kočkopes

Windows 10 po čtyřech letech: Jsou populární, ale stále je to šílený kočkopes

** Windows 10 tu jsou už čtyři roky, první verze dorazila 29. 7. 2015 ** Desítky měly nahradit neúspěšnou řadu Windows 8.x ** I po letech však systém budí emoce a zůstává kočkopsem

Jakub Čížek | 111

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

** Domácí 3D tisk je dnes už finančně dostupný prakticky všem ** Lacinou tiskárnu pořídíte za pár tisíc korun ** Jak vlastně tisk probíhá a jak navrhnout, co vytisknout

Jakub Čížek | 66