Svět plně samořízených vozů přichází a už v těchto chvílích se začíná formovat trh zahrnující různé konkurenční systémy a platformy. Google sice zatím vyvíjí nejpokročilejší systém řízení bez řidiče, ale oproti společnosti Tesla Motors, která nedávno uvedla Autopilota v rámci softwarové aktualizace pro vozy Tesla Model S, nemá takové množství aut, kde by mohla sbírat data a vylepšovat systém.
Tesla vydala aktualizaci pro první fázi řízení bez řidiče
Podle zdrojů webu Yahoo Auto by tak měl Google na CESu oznámit blízké partnerství se společností Ford, která se zabývá výrobou automobilů. Vzhledem k tomu, že se nejedná o exkluzivní smlouvu, může Google takové partnerství uzavírat i s dalšími automobilkami. Google má ale s Fordem nejbližší vztah – několik bývalých pracovníků Fordu nyní pracuje pod Googlem a bývalý šéf Fordu Alan Mulally se nedávno dostal do představenstva.
Podobně jako je to ve světě mobilních zařízení, se tak Google snaží postavit hlavně softwarovou platformu, kterou bude dodávat tvůrcům hardwaru, v tomto případě výrobcům automobilů. Google tak bude mít pod kontrolou celý systém řízení a výrobci budou muset používat standardizované technologie, senzory a další části, které budou se systémem kompatibilní a v průběhu času se budou určitě vylepšovat.
Můžeme čekat i podobný průběh jako u mobilních zařízení a operačního systému Android – výrobci budou platit Googlu určitou formu poplatku za každou „instalaci“ podobného systému do vozidla a případně i paušál pro udržení aktualizací. Automaticky řízená vozidla se tak setkají s podobnými problémy jako telefony – po určité době už nebudou v rámci nejnovější aktualizace podporované z důvodu zastaralých senzorů nebo nedostatku výpočetního výkonu pro pokročilejší operace. Je ale jasné, že vzhledem k ceně vozu bude podpora mnohem delší, než u mobilních telefonů. Alespoň v to doufejme, protože začátky nových technologií jsou vždy velmi rychlé a překotné, takže k nekompatibilitě dochází rychleji než v pozdějších fázích.
Ford Fusion Hybrid - starší ukázka implentace prvků pro automatické řízení v prototypu
Google již dříve ukázal vlastní návrh jednoduchého elektroauta, které už nemělo ani volant a bylo ovládané hlasem. Bude se Google snažit vytvořit i vlastní jednodušší automobily pro nějaké specifické použití? To je zatím otázks, ale s vlastními telefony řady Nexus nebo dalším jednodušším hardwarem prodávaným pod jeho značkou ukazuje, že má v této oblasti ambice.
Google má vlastní elektrické auto bez řidiče, nemá žádný volant
Z tohoto pohledu se vlastní systém automatický řízení vyvíjený společností Tesla Motors dá velmi dobře přirovnat k Applu a iOS. O vývoj i výrobu hardwaru a softwaru se stará jedna a ta samá společnost. Stačí k tomu přidat soustředění na vyšší cenový segment podobně jako to dělá Apple a máme z toho nejspíše stejné výsledky jako v mobilním světě.
Většina výrobců automobilů využívající řízení od Googlu bude mít sice největší podíl na trhu, kvůli velké konkurenci v nižším a středním segmentu ale budou muset tlačit ceny stále níže a nakonec dostanou z trhu jen minimální zisky. Zatímco Tesla Motors a pravděpodobně i Apple, který podle spekulací chystá vlastní luxusní autonomní vozidlo, budou mít mnohem menší podíl počtu prodaných vozů, ale vezmou si pravděpodobně většinu zisku díky zaměření na dražší segment. To jim umožní investovat více prostředků do nových technologií a udržet si vysoký standard.
Podle WSJ chystá Apple vlastní elektromobil na rok 2019