Google se spojil s Fordem pro vývoj samořízených automobilů

Google se spojil s Fordem pro vývoj samořízených automobilů

Svět plně samořízených vozů přichází a už v těchto chvílích se začíná formovat trh zahrnující různé konkurenční systémy a platformy. Google sice zatím vyvíjí nejpokročilejší systém řízení bez řidiče, ale oproti společnosti Tesla Motors, která nedávno uvedla Autopilota v rámci softwarové aktualizace pro vozy Tesla Model S, nemá takové množství aut, kde by mohla sbírat data a vylepšovat systém.

Podle zdrojů webu Yahoo Auto by tak měl Google na CESu oznámit blízké partnerství se společností Ford, která se zabývá výrobou automobilů. Vzhledem k tomu, že se nejedná o exkluzivní smlouvu, může Google takové partnerství uzavírat i s dalšími automobilkami. Google má ale s Fordem nejbližší vztah – několik bývalých pracovníků Fordu nyní pracuje pod Googlem a bývalý šéf Fordu Alan Mulally se nedávno dostal do představenstva.

Klepněte pro větší obrázek

Podobně jako je to ve světě mobilních zařízení, se tak Google snaží postavit hlavně softwarovou platformu, kterou bude dodávat tvůrcům hardwaru, v tomto případě výrobcům automobilů. Google tak bude mít pod kontrolou celý systém řízení a výrobci budou muset používat standardizované technologie, senzory a další části, které budou se systémem kompatibilní a v průběhu času se budou určitě vylepšovat.

Můžeme čekat i podobný průběh jako u mobilních zařízení a operačního systému Android – výrobci budou platit Googlu určitou formu poplatku za každou „instalaci“ podobného systému do vozidla a případně i paušál pro udržení aktualizací. Automaticky řízená vozidla se tak setkají s podobnými problémy jako telefony – po určité době už nebudou v rámci nejnovější aktualizace podporované z důvodu zastaralých senzorů nebo nedostatku výpočetního výkonu pro pokročilejší operace. Je ale jasné, že vzhledem k ceně vozu bude podpora mnohem delší, než u mobilních telefonů. Alespoň v to doufejme, protože začátky nových technologií jsou vždy velmi rychlé a překotné, takže k nekompatibilitě dochází rychleji než v pozdějších fázích.

Klepněte pro větší obrázek
Ford Fusion Hybrid - starší ukázka implentace prvků pro automatické řízení v prototypu

Google již dříve ukázal vlastní návrh jednoduchého elektroauta, které už nemělo ani volant a bylo ovládané hlasem. Bude se Google snažit vytvořit i vlastní jednodušší automobily pro nějaké specifické použití? To je zatím otázks, ale s vlastními telefony řady Nexus nebo dalším jednodušším hardwarem prodávaným pod jeho značkou ukazuje, že má v této oblasti ambice.

Z tohoto pohledu se vlastní systém automatický řízení vyvíjený společností Tesla Motors dá velmi dobře přirovnat k Applu a iOS. O vývoj i výrobu hardwaru a softwaru se stará jedna a ta samá společnost. Stačí k tomu přidat soustředění na vyšší cenový segment podobně jako to dělá Apple a máme z toho nejspíše stejné výsledky jako v mobilním světě.

Klepněte pro větší obrázek

Většina výrobců automobilů využívající řízení od Googlu bude mít sice největší podíl na trhu, kvůli velké konkurenci v nižším a středním segmentu ale budou muset tlačit ceny stále níže a nakonec dostanou z trhu jen minimální zisky. Zatímco Tesla Motors a pravděpodobně i Apple, který podle spekulací chystá vlastní luxusní autonomní vozidlo, budou mít mnohem menší podíl počtu prodaných vozů, ale vezmou si pravděpodobně většinu zisku díky zaměření na dražší segment. To jim umožní investovat více prostředků do nových technologií a udržet si vysoký standard.

Diskuze (7) Další článek: Česká pošta a certifikáty: Microsoft nám nic neřekl. Usilovně jednáme

Témata článku: Google, Byznys, Automobily, Blízké partnerství, Konkurenční systém, Specifické použití, Ford, Volanty, Výrobce automobilů, Autonomní vozidlo, Nejnovější aktualizace, Autonomní řízení, Autonomní technologie, Střední segment, Vývoj, Cenový segment, Mobilní svět, Android Auto, Minimální zisk, Samořízené vozidlo, Vysoký standard, Elektrické auto, Autos, Nejpokročilejší systém, Tesla S, Mobilní telefony na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

Stanislav Janů | 8

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

** Zařízení v hodnotě 40 milionů dolarů mělo sbírat z hladiny oceánu plovoucí plastový odpad ** Mise ale nenaplňuje očekávání ** Šest set metrů dlouhé monstrum nejen moře nečistí, ale navíc rozpadá

Jaroslav Petr | 26

Tipy pro Google: Umí mnohem víc než jen vyhledávat, zkuste některé fígle

Tipy pro Google: Umí mnohem víc než jen vyhledávat, zkuste některé fígle

** Google není jen vyhledávací pole se dvěma tlačítky ** Můžete ho ovládnout pomocí parametrů a příkazů ** Kromě výsledků vyhledávání nabízí také další funkce

Karel Kilián | 14

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

** Jistě je zná každý z vás: chybové hlášky Windows ** Informují o chybě, ale často vlastně vůbec nic neřeknou ** Po 30 letech si toho v Redmondu konečně všimli

Jakub Čížek | 114

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

** Máme eObčanku, máme čtečku, vyzkoušeli jsme přihlášení na weby úřadů. ** Objevily se drobné problémy, podařilo se nám je vyřešit. ** Používání eObčanky pro online identifikaci je velmi pohodlné.

Marek Lutonský | 37