Postupné skupování mladých společností, které vyvíjejí nástroje pro práci se sociálními sítěmi, nekončí. Po výrazných akvizičních investicích Oraclu a Salesforce.com se do hry zapojil také Google, který na svém blogu oznámil, že kupuje 4 roky starou firmu Wildfire Interactive. Ta přitom doposud velice úzce spolupracovala s Facebookem, získala od něj investici a dokonce zaměstnává sestru Marka Zuckerberga.
Zakladatelé Wildfire Interactive Victoria Ransom a Alain Chuard. Zdroj: firemní blog
Wildfire vytváří cloudové aplikace, které společnostem, organizacím a značkám umožňují kompletně spravovat a monitorovat jejich přítomnost na sociálních sítích jako jsou Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Foursquare nebo YouTube. Díky nim je možné například spravovat příspěvky, videa, stránky, monitorovat aktivity, vytvářet statistiky a mnoho dalšího. Velice silnou částí je pak správa reklam, o což se Google zajímá úplně nejvíce.
„Společně s Wildfire vytvoříme našim zákazníkům nové možnosti, díky kterým budou moci oslovit uživatele na všech sociálních sítích,“ vzkazuje na blogu Googlu produktový ředitel Jason Miller. Světová internetová jednička technologie od Wildfire začlení do současného balíku produktů, díky kterým je možné nakupovat mimo jiné klasickou display reklamu. Firma tak chce zákazníkům vzkázat, že u něho mohou spravovat také reklamu na sociálních sítích.
Proti Facebooku
Díky Wildfire se tak Google dostane do prostředí Facebooku, Twitteru a svých dalších rivalů. Firmy kvůli reklamám a správě obsahu nebudou muset chodit přímo na Facebook a jiné služby. Mountain View se lépe dostane do oblasti sociálních sítí, kde jako v jedné z mála oblasti oproti konkurenci strádá a nemá takový vliv.
Reklamní balíček Googlu už bude poměrně slušně nabitý. Kromě produktů od Wildfire už v něm jsou integrovány služby od zakoupených společností DoubleClick (akvizice za více než 3 miliardy dolarů) a Admeld (správa reklam v aplikacích na Facebooku) a také vlastní produkt Googlu AdX Exchange.
To, že se Google dostane do prostředí Facebooku, není jediná věc, která Marka Zuckerberga může trápit. Wildfire Interactive je totiž jedinou společností přes marketing na sociálních médiích, která od speciálního fondu Facebooku fbFund získala investici. V roce 2008 to bylo formou grantu a o rok později přibylo dalších 100 tisíc dolarů formou seed investice. Facebook měl zároveň zájem mladý úspěšný startup odkoupit sám a je jedním z jeho významných zákazníků.
Ve Wildfire pracuje na pozici produktové manažerky jedna ze tří sester šéfa Facebooku Arielle Zuckerberg. Ta se nyní stane součástí Googlu.
Wildfire Interactive nebyl původní akviziční cíl Googlu, původně chtěl koupit konkurenční Buddy Media. Tu nakonec za téměř 700 milionů dolarů získal Salesforce.com, který tímto krokem reaguje na skutečnost, že marketingová a obchodní oddělení začínají za technologie a software utrácet více, než klasická IT oddělení a technologické firmy chtějí být logicky u toho.
Google přitom za Buddy Media nabídl o něco vyšší částku, než jakou nakonec vyplatila firma Marca Benioffa. Manažeři mladého startupu se ale obávali toho, že v případě prodeje Googlu by obchod nemusel projít regulačními úřady a firmu nakonec raději prodali jistějšímu kupci. O Buddy Media se zajímal i Oracle, který nakonec koupil společnosti Vitrue a Involver.
Wildfire Interactive funguje od roku 2008 a během čtyř let se mu podařilo získat investice ve výši 14,1 milionu dolarů nejenom od Facebooku, ale také od dalších investorů jako 500 Startups nebo Summit Partners. Podle informací na blogu firma aktuálně zaměstnává kolem 400 zaměstnanců. Mezi 1600 zákazníků patří firmy a značky jako Cisco, Lady Gaga, DJ Tiesto, Nivea, Virgin, Amazon, Ogilvy, EA, GAP či tým amerického fotbalu New York Giants.
Částka, kterou Google za Wildfire zaplatil, nebyla oficiálně sdělena. Spekuluje se ale o hodnotě mezi 250 až 400 miliony dolarů.
Na trhu společností zabývajících se marketingem na sociálních sítích ještě pár volných firem zbývá, například Hootsuite nebo Hearsay Social. Také v Česku vznikají zajímavé projekty. SocialBakers umí analyzovat data a získali investici 2 miliony dolarů, Brand Embassy postupně proniká na zahraniční trhy a ve StartupYardu se peče Tabfoundry, které slibuje jednoduchou správu záložek na Facebooku.