Jakub Havrlant: Stavíme globální technologickou skupinu

Bezrealitky.cz, Allegro Group a nyní vlastní fond Rockaway Capital, který už vložil miliony dolarů do českých startupů. Jakub Havrlant má ale větší plány, které popisuje v rozhovoru.

Mezi nejvýznamnější postavy tuzemského internetového a technologického byznysu patří Jakub Havrlant. Jeho skupina Rockaway s tržbami v řádu miliard korun se během krátké doby rozkročila od provozování e-shopů až po investice do startupů.

Součástí skupiny je E-commerce Holding, do něhož nedávno investorsky vstoupili Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Vzápětí firma koupila společnost Vivantis, významného hráče českého on-line nakupování. „Akvizice budou bezpečně tím, co bude dál pohánět náš růst,“ říká v rozhovoru Havrlant.

Když jste v roce 2007 rozjížděl projekt Bezrealitky.cz, byl to moc velký krok do neznáma?

Nemyslím. Stále se řídím pravidlem, že po schodišti se má jít postupně a nemá se skákat přes více schodů najednou. V celém mém působení v byznysu jde o to vidět tři čtyři schody dopředu, ale nesnažit se za každou cenu vidět vrchol schodiště. Projekt Bezrealitky rostl přirozeně. V celé mé dosavadní kariéře jsem zatím narazil jen na málo věcí, které byly skutečně ranou, jež člověka rozhodí, protože se najednou posune o několik úrovní výš. Zatímco šlapat po schodišti je spíše přirozený postup. Má pevnější základ, protože se neocitáte v situacích, které jsou úplně nové.

Prodej Bezrealitky.cz Allegru, následné řízené české pobočky Allegra, poté odchod z firmy a založení Rockaway. To vše je cesta po schodech?

Přesně tak. I když uznávám, že občas jsem to po dvou vzal. Nikdy jsem ale neskákal přes zeď. Nikdy jsem neměl pocit, že bych se ocitl v něčem, co jsem nečekal.

Netajíte se, že korporátní sféra pro vás není tím pravým ořechovým. V čem je vlastní byznys lepší?

Základní rozdíl je v tom, že když se ráno budíte jako podnikatel, přesně víte, čeho chcete dosáhnout. Zatímco v korporátní sféře to v jednu chvíli začne být velmi podobné politice. Ráno se probudíte a děláte věci, o nichž nevíte, kam směřují a proč je děláte. To znamená, že cíl, jehož chcete dosáhnout, se rozpouští v mlze. A to mi vadí.

Klepněte pro větší obrázek
Rockaway otevřel také pobočku v Silicon Valley. Jakub Havrlant.

Jaká je vaše současná vize?

Budujeme Rockaway jako globální investiční skupinu. Naší vizí je přerůst velikost České republiky a vybudovat technologickou firmu, která bude mít globální dopad. Myslím, že v Česku vytvoříme velmi zajímavý hub a díky tomu budeme moci k sobě stáhnout nejlepší lidi. Věříme tomu, že Češi jsou konkurenceschopní na celosvětové úrovni.

To vypadá na hodně pokročilé stadium stoupání po schodišti.

Za globální firmu se považujeme již dnes. Naše aktivity se dávno neomezují jen na Českou republiku. Rockaway má v současnosti kanceláře, aktiva i výdělky rovněž za hranicemi. Nyní už řešíme jen míru a velikost. Česká republika pro nás ale stále představuje jádro byznysu. Za jeden či dva roky se to však může výrazně otočit. Česko pak může sloužit pouze jako infrastrukturní zázemí.

Takže očekáváte, že příští roky budou pro vás stejně dynamické jako ten letošní?

Určitě. Od jisté velikosti jsou již ovšem skoky méně viditelné. Tento rok jsme udělali extrémně hodně práce. I pro mne to byl z pracovního hlediska možná nejtěžší rok v životě. Ještě nikdy jsem se tolik netěšil na zimu, kdy budu moci přes svátky vypnout, jako letos. Ale ještě nemáme hotovo. Myslím, že i příští rok bude ve znamení velkých bojů, které se pokusíme vyhrát.

Co to bude za bitvy? Další akvizice? Investice do nových startupů?

Akvizice budou bezpečně tím, co bude dál pohánět náš růst. Jsme na ně připraveni z hlediska finančních i lidských zdrojů.

Objemově to budou investice podobné jako letos?

Myslím, že budou větší. V posledních měsících hodně pracujeme na naší portfoliové divizi, tedy na technologických investicích a podílech v globálních firmách. V této divizi jsme před uzavřením tří transakcí. Jde o dvě investice v USA a jednu v Evropě. Tyto transakce dopadnou určitě, další dvě získáme na sedmdesát procent. Takže celkem makáme na pěti věcech.

Kolik jste tento rok celkově investovali?

Stovky milionů korun. Jde o naše peníze a zdroje, které Rockaway získala od investorů.

Klepněte pro větší obrázek
Peníze jsou, ale je třeba více dobrých peněz. Jakub Havrlant.

Pokud zatím odhlédneme od nových velkých investorů ve vašem E-commerce Holdingu, kdo další dává do Rockaway peníze?

Většinou jsou to lidé, s nimiž si na podnikatelské úrovni rozumíme, kteří sami celý život budovali vlastní produkty a firmy. Buď jde o byznysmeny, jejichž společnosti dnes vytvářejí obrovské zisky, nebo mají za sebou velké exity.

Je v současnosti na trhu dost takových investičních peněz?

Všichni říkají, že peněz je dost. S tím sice souhlasím, ale současně dodávám, že dobrých peněz není nikdy dost. Myslím tím peníze, které mají relevanci. Nevzali bychom si peníze od každého. Bereme finance jen od lidí, kteří sami něco dokázali.

Vstup Daniela Křetínského a Patrika Tkáče do E-commerce Holdingu poměrně překvapil. Připravovali jste transakci dlouho?

E-commerce Holding jsme od začátku budovali s vizí vstupu silného partnera. Jde o těžký a kapitálově náročný byznys. Proto jsme potřebovali investory. Jestliže na určitou velikost nechcete růst deset let, musíte do toho šlápnout ve velkém. Stále držíme majoritu i manažerskou kontrolu.

Budou podobní velcí investoři vstupovat do světa e-shopů častěji než dosud?

Zájem by zde asi byl. Problém však bude s kvalitními aktivy, která by dávala smysl. Tito lidé se neradi pálí a nemají čas se s něčím babrat. Hodně velkých investičních skupin hledá cestu k malým technologickým firmám. Startupová kultura a mentalita ale nejsou nic jednoduchého. Internetový byznys má hodně specifik a navíc dostatečně velkých aktiv vhodných k investicím není tolik.

 

Na dráze dosud panuje silná neefektivita, ale je tam hodně tuku. A kde je tuk, chce být každý inovátor. Dá se tam totiž vytvářet přidaná hodnota, za kterou lidé zaplatí.

 

Proč on-line obchodníci sice rostou, ale stále zhusta prodělávají?

Většinu hráčů stále ještě žene dopředu boj o podíl na trhu. Pokud v tomto segmentu vybudujete zajímavé aktivum, tak jeho hodnota půjde nahoru. Tlak akcionářů na ziskovost proto dnes ještě není tak velký, jako by byl u jiného byznysu, který by nebyl tak růstový. Zkrátka spousta firem v současnosti roste na úkor ziskovosti. E-commerce navíc není jednoduchá záležitost, protože se v něm snoubí technologie a klasický byznys. Musíte zvládnout obchod, logistiku, marketing i technologickou stránku věci. Pokud tyto prvky úspěšně skloubíte, máte šanci být ziskový.

Jak jste na tom se ziskovostí vy?

Snažíme se o vyváženou strategii. Nechceme se za každou cenu hnát za růstem tržeb. Budujeme společnost na solidních ekonomických základech.

Při pohledu laika na vaši skupinu se může už člověk trochu ztrácet. Jak vlastně vypadá?

Skupina Rockaway má dva pilíře. Strategickou divizi, do níž kupujeme, ale i sami stavíme firmy hlavně z oblasti internetového prodeje, on-line financí a transakčních systémů. Tyto firmy chceme řídit a mít v nich majoritu. Součástí této divize je E-commerce Holding, který byl naším největším letošním projektem. Pracovali jsme na něm celý rok. Druhá divize stojí na portfoliovém financování a funguje jako venture fond. V tomto případě necháváme stále hlavní slovo zakladatelům startupů. Přestože se jim snažíme na hodně úrovních pomáhat, je to hlavně investiční byznys. Do portfoliové divize hledáme technologické startupy, které mají šanci stát se globálním hráčem.

Budete se v případě vašich e-shopů držet nadále provozu samostatných obchodů, nebo je někdy propojíte do jednoho horizontálního celku?

V rámci E-commerce Holdingu převádíme všechny vertikální e-shopy na jednotnou platformu z hlediska infrastruktury, logistiky, managementu. V jednu chvíli tedy bude skupina plně integrovaná. Nadále budeme rozvíjet specializované e-shopy, protože jdeme po segmentech, které vyžadují takovýto přístup a potřebují jít do hloubky. Zákazníci ale budou moci využívat například jednotného přihlášení, napříč obchody budou stejné platební metody a další služby.

 

Jakub Havrlant (30)

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Do internetového světa přišel z poradenské firmy PwC, když v roce 2007 založil projekt Bezrealitky.cz. Několik let řídil tuzemskou část koncernu Allegro. Loni z firmy odešel, aby rozjel nový byznys v podobě Rockaway. Více na: http://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/jakub-havrlant-budujeme-globalni-technologickou-skupinu-1146624#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Nedávno jste otevřeli kancelář v americkém Silicon Valley. Co tam plánujete?

Chceme vytvořit základní infrastrukturu pro firmy, které chtějí jít na americký trh. A my jim s tímto přechodem můžeme pomoci. Stále totiž podle nás platí, že společnost, která hodlá něco prodávat globálně, musí být nějak přítomná v Silicon Valley. Je tam mnohem snazší najít lidi na marketing a obchod, snáze se tam rozvíjí byznys. Kdokoli chce investovat do technologických startupů a nehodlá se lokálně omezovat, musí být v epicentru. Primárním cílem je v Silicon Valley podpořit startupy z našeho portfolia.

Připravujete kromě expanze do USA a před časem i do Brazílie ještě něco jinde ve světě?

S E-commerce Holdingem i dalšími projekty bychom rádi posílili v Polsku. Obecně se chceme více profilovat v celé střední a východní Evropě a vytvořit si dobrý základ pro expanzi na Západ. Hlouběji sondujeme také příležitosti ve Vietnamu, na Filipínách a v Malajsii.

Jak mezi technologické startupy a e-shopy zapadá vaše investice do Leo Expressu?

Může to vypadat, že je to trochu mimo jádro našeho byznysu. Leo Express ale vnímáme jako velký start-up, který skýtá extrémně zajímavou příležitost. Nešlo nám o to koupit si vlaky, ale proniknout do celého ekosystému veřejné dopravy. Na dráze dosud panuje silná neefektivita, chybějí tam soukromé subjekty. Změna určitě nebude jednoduchá ani rychlá. Je tam ale hodně tuku a tam, kde je tuk, chce být každý inovátor. Dá se tam totiž vytvářet přidaná hodnota, za kterou lidé zaplatí. A to už se nám začíná dařit. Díky know-how z Leo Expressu rozvíjíme společnost Bileto, která dopravcům nahrazuje rezervační systémy a v některých případech celé IT oddělení a navíc je připravena na expanzi do dalších pěti zemí.

Diskuze (1) Další článek: Samsung připravuje odpověď na Apple Pay, chce ji uvést globálně

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,