Nástup Amazonu pročistí český trh, tvrdí firmy

Nástup Amazonu pročistí český trh, tvrdí firmy

Vstup největšího internetového obchodu světa Amazon do Česka, o němž deník E15 informoval minulý týden, zvýší tlak na tuzemské obchodníky. Na trhu se pravděpodobně urychlí proces fúzí a akvizic, zákazníci se také zřejmě dočkají kvalitnějších služeb, vyplývá z ankety deníku E15 mezi obchodníky.

Šéf internetového obchodu s elektronikou T. S. Bohemia Lubomír Pešák soudí, že příchod amerického obra pomůže oddělit na trhu zrno od plev. „Amazon určitě v budoucnu na trhu urychlí akvizice. Ti, kteří ne zcela fungující firmu dosud neprodali, budou uvažovat nad jejím rychlým zpeněžením,“ řekl ředitel T. S. Bohemia.

Generální ředitel e-shopu Mall.cz Marek Liška ale novou vlnu fúzí a akvizic v souvislosti s nástupem Amazonu nečeká, protože už nyní je podle něj na prodej dostatek menších i větších internetových obchodů. „Může maximálně dojít k urychlení daného procesu,“ uvedl šéf Mallu. Tlak se podle něj zvýší hlavně na kvalitu služeb.

Možná jen některé části

Americký obr Amazon si nyní hledá v Česku místo pro obří distribuční centrum až o sto tisíci metrech čtverečních. Takový logistický areál s minimálně tisícovkou zaměstnanců snese srovnání s dosud největší evropskou distribuční centrálou firmy v Německu. Je pravděpodobné, že z takto velkého centra nebude Amazon řídit své operace jen v České republice, ale také v dalších zemích střední a východní Evropy.

Koncern Amazon už dávno není jen internetovým knihkupectvím. V současnosti prodává zboží od muziky přes elektroniku a hračky až po módu.

„Záleží na tom, jakým stylem a s vynaložením jakých prostředků se Amazon na český relativně dost saturovaný trh rozhodne vstoupit. Lze předpokládat, že se v první fázi zaměří jen na některé oblasti, v nichž globálně má silnou pozici a kde může získat silnou pozici i v Česku,“ sdělila mluvčí e-shopu Kasa.cz Jitka Součková.

V případě knižního trhu, který byl původní doménou Amazonu, je podle knihkupce Jana Kanzelsbergera možné vše. „Stávající knižní distribuce jsou dobře zakořeněné, takže nevím, co by se muselo stát, aby čeští vydavatelé začali sympatizovat s Amazonem. Na druhé straně trh je tak rozkolísaný, že lze očekávat ledacos,“ řekl Kanzelsberger.

Témata článku: Byznys, Pozice šéfa, Tuzemský e-shop, Český trh, Trh, Tuzemský obchod, Původní zaměstnanec, Český e-shop, Bohemia, Český obchod, Silná doména, Deník, Muzika, Největší akvizice, Čtvereční metr, Mall, Nástup