Obchod za miliardy: ČRa dokončují jednání o převzetí mobilních věží

Obchod za miliardy: ČRa dokončují jednání o převzetí mobilních věží

Aukce kmitočtů skončila a spolu s tím tuzemští mobilní operátoři rozjeli vyjednávání o prodeji vysílacích věží. Významným zájemcem o odkup této infrastruktury jsou České Radiokomunikace, které by do obchodu mohly investovat řádově miliardy korun. „Jsme v diskusi se všemi operátory a můžu říct, že ta diskuse je velice pokročilá,“ sdělil v pořadu Connected výkonný ředitel ČRa Michal Čupa.

Informace o probíhajících jednáních rozšířilo aktuální vydání týdeníku Euro. Podle jeho zdrojů mají Radiokomunikace zájem především o vysílací věže, nikoliv takzvané rooftopy, tedy prostory na tradičních budovách. Zdejší operátoři dohromady provozují kolem 15 tisíc věží a rooftopů. Výsledná akviziční cena by se tak měla odvíjet od toho, zda ČRa koupí pouze věže či zda přibalí i střešní infrastrukturu.

Česka se to dotkne

Mobilní operátoři každopádně zájem o to přesunout provozování věží na třetí stranu mají. Dříve pro ně sice věže znamenaly konkurenční výhodu, protože šlo o to, kdo bude mít lepší pokrytí signálem. „V okamžiku, kdy všichni operátoři mají pokrytí kvalitní, se věže stávají nákladovou položkou,“ sdělil Čupa v Connected. „Jsme připraveni tyto nákladové položky koupit a pronajmout je zpět mobilním operátorům.“ Operátorům teď jde samozřejmě o to, aby prodej a následný zpětný pronájem vyšel co nejlépe.

Model pronájmu věží je ve světě poměrně běžný, funguje například ve Spojených státech, Indii či Rusku. „Tento koncept se dotkne i Česka a v nějaké době se ho podaří realizovat,“ navázal Čupa. „Je to model, který je ve světě osvědčený,“ doplnil. České Radiokomunikace jsou podle jeho slov v ideální pozici, aby tento byznys dělali, protože „mají znalosti a vlastníci disponují finančními prostředky“.

ČRa se v současné době snaží významně rozšířit svůj byznys mimo tradiční oblast televizního vysílání. Buduje například datová centra a vlastní cloud. K tomuto účelu se chystají i další akvizice zaměřené na tuzemský trh. „Jsme zaměření na český trh a nedíváme se na akvizice v zahraničí, protože přesah přes Českou republiku nemáme,“ vysvětlil Čupa. Nákupy blíže komentovat nechce, údajně ale nejde například o provozovatele datových center či cloudů, protože ČRa dle jeho slov takové znalosti ve firmě mají.

Radiokomunikace se v rámci transformace snaží tvářit jako moderní společnost postavená na přidané hodnotě, stále ale investuje spíše konzervativně. Vysílací věže jsou toho ostatně důkazem. Firma tak z velké části působí jako správce a poskytovatel fyzického majetku. Podle informací Connect.cz je to dáno zejména tím, že akcionáři ČRa jsou zaměření spíše na konzervativní byznys a nechtějí tolik riskovat.

Diskuze (4) Další článek: Lenovo Flex 15: levnější a větší sourozenec Yogy [test]

Témata článku: Byznys, Mobility, Převzetí, Česká televize i vysílání, Obchod, Týdeník televize, Televizní kmitočet, Aukce kmitočtů, Pronájem, Běžné vysílání, Česká televize vysílání, Věž, Jed, Dok, Datový signál, Moderní společnost, Televize na zeď na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

** Chytré hodinky mají relativně malou výdrž ** Sportovní fénixy od Garminu jsou na tom ale lépe ** Poslední verze nabízí dokonce transparentní solární panel

Jakub Čížek | 56

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

** Za neúspěchem Microsoftu v mobilech stojí i Windows 8 ** Microsoft pozdě naskočil do rozjetého vlaku ** Uživatelé neměli zásadní důvody, proč přejít

Karel Kilián | 138