Obrat v internetové reklamě: Google uvažuje o zrušení cookies

Obrat v internetové reklamě: Google uvažuje o zrušení cookies

Google možná přestane sledovat vyhledávání svých uživatelů pomocí takzvaných cookies. Namísto malých souborů, které k stopování návštěvníků užívá řada webů, uvažuje internetový gigant o vlastním systému na rozpoznávání každého uživatele.

Podle USA Today Google vyvíjí anonymní identifikátor pro reklamu nazvaný AdID. Data ze systému budou moci získat všichni inzerenti a reklamní společnosti, které budou souhlasit s obchodními podmínkami Googlu.

Pokud by Google cookies zavrhl, znamenalo by to zásadní změnu pro celý reklamní průmysl a internetu. Cookies totiž používá reklamní odvětví po celém světě, aby uživatelům zobrazovalo reklamu odpovídající tématům, která jednotliví uživatelé vyhledávají.

„Myslíme si, že tato technologická novinka může zvýšit bezpečnost uživatelů a zároveň zajistit ekonomickou životaschopnost internetu. Spolu s dalšími firmami zvažujeme několik konceptů, všechny jsou ale na úplném počátku,“ uvedla mluvčí Googlu. Další motivací může pro Google být loňská pokuta od amerických úřadů za sledování uživatelů.

Ovládne data jen několik firem?

Pokud by se návrh prosadil, znamenalo by to, že reklamní společnosti by se musely ještě více než nyní spolehnout na Google. Kvůli zrušení cookies by totiž přišly o vlastní data o uživatelích, kterými by disponovali pouze provozovatelé jednotlivých vyhledavačů v čele právě s Googlem.

Podle Mika Andersona ze softwarové společnosti Tealium ale přesto mohou inzerenti změnu uvítat. Nyní totiž dovedou rozpoznat uživatele, který se vrací na konkrétní stránku, výsledky z jednotlivých webů ale nemohou propojit. Přesně to by jim nový systém umožnil, vysvětlil pro Wall Street Journal.

Cookies jsou dlouhodobě trnem v oku řady uživatelů, kterým se nelíbí, že jejich vyhledávání na internetu někdo sleduje. Vstříc jim vycházejí některé internetové prohlížeče, které umožňují cookies zablokovat. Například Mozilla navíc pro příští verzi prohlížeče Firefox plánuje automatické blokování cookies, Explorer od Microsoftu podobnou funkci nabízí už nyní. Safari od Applu tuto možnost zavedlo už v roce 2003. Blokování cookies dlouhodbě odmítá pouze Google se svým prohlížečem Chrome.

Cookies se velice aktivně řeší také na půdě Evropské komise. Ta řeší takzvaný sušenkový zákon, který by měl cookies považovat za osobní údaje a uživatelé by je pak mohli blokovat. To se nelíbí mnoho firmám, včetně těch českých.

Témata článku: Google, Právo, Reklama, Cookies, Google Store, Mika, Story, USA Today, Technologický gigant, Pokuta, Jednotlivý uživatel, Zrušení, Reklamní systém, OK Google, Automatické blokování

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • saxor 20. 9. 2013 18:06:53
    Článek se nesmyslně pitvá v cookies a neřeší to podstatné - jak chce...
  • Jan Polášek 19. 9. 2013 20:02:29
    No Firefox rozhodně nebude mít v defaultním nastavení zakázané cookies....
  • Mclane87 19. 9. 2013 19:05:49
    To můžou pojmenovat Cookies 2.0:-D