Oracle za 871 milionů dolarů koupil firmu Eloqua a posiluje svůj cloud

Oracle za 871 milionů dolarů koupil firmu Eloqua a posiluje svůj cloud

V posledních měsících je dobré mít cloudový startup zaměřený na firemní software. IT giganti je v loňském roce nakupovali ve velkém a pokračovat nejspíše hodlají i letos. Oracle oznámil, že za 871 milionů dolarů kupuje 12 let starou společnost Eloqua a její produkty hodlá začlenit do svého rozjíždějícího se cloudu.

Velké IT firmy se připravují na to, že marketingoví šéfové do roku 2017 začnou za informační technologie utrácet více, než šéfové IT. Marketing se čím dál více přesouvá do digitální oblasti a tuto oblast je nutné spravovat vhodnými nástroji. Konkrétně Oracle si proto před několika měsíci pořídil společnosti Vitrue, Collective Intellect a Involver a nově za Eloqua zaplatil 30 procent nad původní hodnotou, kterou společnost měla na burze.

„Moderní marketingové postupy ženou příjmy nahoru a pro firmy je velice důležité do této oblasti investovat,“ komentuje novou akvizici viceprezident Oraclu Thomas Kurian. „Očekáváme, že společně s Oraclem zrychlíme tempo moderní marketingové revoluce,“ dodává výkonný šéf Eloqua Joe Payne.

Proti konkurenci

Oracle hodlá nově získané technologie začlenit do svého Marketing Cloudu, který je součástí nabídky Oracle Cloudu. Eloqua má spolupracovat s ostatními cloudovými balíky a má také dojít k propojení s dalšími produkty Oraclu – například platformami pro big data business intelligence. Jedna z největší IT firem světa buduje svůj cloud už delší dobu. Společnost 7 let převáděla své tradiční aplikace a spojila je s akvizicemi firem Taleo a RightNow. Eloqua má nyní tvořit další významnou část tohoto mixu.

Eloqua za předplatné nabízí softwarové nástroje, které marketingovým odborníkům umožňují kontrolovat veškeré jejich aktivity a zvyšovat prodeje. Je například možné měřit efektivitu mnoha druhu kampaní, kampaně spravovat a vytvářet, nastavovat spolupráci mezi obchodním a marketingovým týmem a držet nad vším dohled.

Oracle se tímto krokem nejenom drží ve hře o mobilní zákazníky, ale zároveň může efektivně konkurovat dvěma největším rivalům – SAPu a Salesforce.com. Zejména druhá jmenovaná firma se snaží Oraclu přetáhnout jeho zákazníky na své cloudové aplikace a dochází ke vzájemným akvizičním přestřelkám. Když Salesforce.com loni za zhruba 700 milionů dolarů koupil společnost Buddy Media zabývající se správou sociálních sítí, Oracle reagoval akvizicí konkurenčního Vitrue. Salesforce.com má, stejně jako Oracle, vlastní sadu cloudových marketingových nástrojů.

Podle analytiků by ale konkurent Oraclu měl na koupi Eloqua rychle zareagovat. Více než 50 procent zákazníků Eloqua totiž používá také produkty Salesforce.com a Oracle je zřejmě bude chtít kompletně migrovat na svou stranu. Společnost Marca Benioffa kromě Buddy Media koupila také Radian6 a je dost možné, že bude pokračovat ve skupování soukromě vlastněných startupů. Nabízí se zejména Marketo, které už získalo investice ve výši 108 milionů dolarů, a HubSpot s investicemi rovněž přes 100 milionů dolarů.

Salesforce.com ale není tak finanční flexibilní jako jeho konkurent. Zatímco Oracle má na účtech 34 miliard dolarů v hotovosti, Salesforce.com pouze kolem 1,4 miliardy. „Proti Salesforce.com se nám daří uskutečňovat dobré vítězné kroky,“ sdělil analytikům tradičně sebevědomý Larry Ellison.

Oracle nezveřejňuje samostatné finanční výsledky pro Oracle Cloud. Příjmy z prodeje nových licencí a cloudového předplatného však firmě v posledním čtvrtletí vzrostly o 17 procent. Akcie společnosti v posledních 4 týdnech rostly o 8 procent a celková tržní kapitalizace je 166,5 miliardy dolarů. Ve stejném období ovšem rostl i Salesforce.com. Jeho akcie si připsaly 9 procent a hodnota firmy se usadila na 24,3 miliardy dolarů.

Eloqua byla dlouhou dobu soukromě vlastněná společnost s investicemi téměř 36 milionů dolarů. V srpnu loňského roku však vstoupila na burzu a z IPO při upisovací ceně 12 dolarů za jeden cenný papír získala 92 milionů dolarů. Ani v posledních 9 měsících ale Eloqua nebyla zisková. I když příjmy meziročně narostly na 69 milionů dolarů, ztráta činila 7,6 milionu.

Eloqua má kolem 1200 zákazníků po celém světě, mezi nimi například VMware, Adobe, Google, HP, Comcast či American Express. Ve společnosti pracuje přes 400 zaměstnanců, kteří se nyní stanou součástí struktur Oraclu.

Témata článku: Byznys, Cloud, Oracle, Akvizice, American Express, Buddy, Days, Marco, Poslední krok, Poslední měsíc, Největší revoluce, Comcast, Moderní svět, Vlastněná společnost