Oracle zase nakupoval a jde do sociálních sítí

Oracle zase nakupoval a jde do sociálních sítí

I když to šéf Oraclu Larry Ellison ještě před několika měsíci nechtěl slyšet, cloudové služby a aplikace začínají hrát ve firemním prostřední velice důležitou roli. Oracle proto před necelým rokem přišel s platformou Oracle Public Cloud, na kterou teď vrství nové a nové služby. Její součástí se nyní stanou také produkty mladé společnosti Vitrue, jejíž akvizici Oracle oznámil v těchto dnech.

Cloudové služby jsou v ostrém kontrastu s tradičním obchodním modelem Oraclu, který se snaží svým zákazníkům prodávat hotová řešení, ale především na bázi licenčních plateb. Jeden z lídrů v oblasti podnikových aplikací však začíná pociťovat změnu a snaží se své finanční, účetní a další systémy jako interní sociální sítě převádět do cloudu, v rámci kterého je možné platit více flexibilně díky pravidelným poplatkům.

Oracle v této oblasti v poslední době uskutečnil dvě významné akvizice, které nabídku jeho cloudových aplikací a služeb významně rozšířily. Za 1,9 miliardy dolarů koupil společnost Taleo, která v cloudu umožňuje správu lidských zdrojů, a za 1,43 miliardy dolarů pak cloudové CRM RightNow.

Sociální s obrovským dopadem

K této cloudové nabídce přibývá i další oblast – správa sociálních sítí. V Oraclu si uvědomují, stejně jako třeba v IBM nebo Adobe, že IT ve firmách dávno není pouze záležitostí IT oddělení, ale také obchodu a marketingu. Především marketingová oddělení stále více využívají nástroje, jako jsou právě sociální sítě k tomu, aby se dostali k zákazníkům. Sociální sítě už podle některých studií dokážou zasáhnout až 85 procent světové populace, což si firmy nemohou dovolit ignorovat. Pro dodavatele software je to lákavá možnost, jak růst.

Technologie Vitrue umožňují formou cloudové služby vytvářet, spravovat, moderovat a analyzovat obsah a reklamní kampaně na sociálních sítích. Všechny možné sítě jako Twitter, Facebook, Pinterest, YouTube nebo třeba Google+ je možné obsluhovat z jednoho místa. Oracle nyní bude moci tyto technologie propojit se stávající nabídkou firemních aplikací.

Oracle oficiálně nekomentuje, kolik za Vitrue zaplatil, podle některých zdrojů by to mělo být okolo 300 milionů dolarů. Vitrue funguje od roku 2006 a doposud v investicích získalo 33 milionů dolarů. Firma tento rok měla vygenerovat příjmy kolem 100 milionů dolarů. Společnost má několik významných zákazníků jako McDonald˙s, Dr. Pepper, Yahoo nebo Procter & Gamble. Oracle nicméně bude moci tyto produkty nabízet svým více než 400 tisícům zákazníkům. „Sociální platforma Vitrue společně s našimi produkty pro obchodování a služby vytvoří kompletní nabídku pro naše zákazníky,“ komentuje uzavřený obchod viceprezident Oraclu Thomas Kurian.

Na digitálním marketingu se snaží vyrůst také další společnosti. Například Adobe už dříve koupilo podobnou společnost jakou je Vitrue – Efficient Frontier. Tradiční výrobce tvůrčího software nyní staví nové portfolio produktů. Podobné snahy je možné sledovat také u giganta IBM, který nicméně svůj záběr rozšiřuje na celou sekci e-commerce.

Oracle není jediný, kdo z tvůrců firemních aplikací rychle přesouvá své aktivity do cloudu. Jeho největší konkurent SAP také zbrojí. Už si stihl koupit společnosti SuccessFactors a čerstvě také za 4,3 miliardy dolarů společnost Ariba. Zavedeným značkám začínají konkurovat nové mladé startupy, například Salesforce.com, kde má šéf Oraclu mimochodem investováno, nebo SugarCRM. 

Témata článku: Byznys, Oracle, Firemní zákazník, Obrovský dopad, Nové portfolio, Sociální sítě, Hotový produkt, Days, McDonald's, Reklamní platforma, Sociální platforma, SoC, Adobe Flash Player, Pepper