Geekové a různí „social media guru“ se v posledních dnech na sociálních sítích bouří a hlásí odinstalování geolokační aplikace Foursquare. Důvodem je to, že Foursquare oddělil „checkování“ do samostatné aplikace Swarm a pro původní produkt chystá zásadní redesign ve stylu průvodce po podnicích a podobně. Křik je ale zbytečný, Foursquare tyto kroky musí pro své přežití udělat.
Firma Dennise Crowleyho je na trhu od roku 2009 a stále nedokázala přijít na to, jak na svých zhruba 50 milionech uživatelích vydělat peníze. Respektive tolik peněz, aby to alespoň pokrylo náklady. Foursquare stále žije především z nasbíraných investic a dokonce díky půjče ve výši 41 milionů dolarů. Celkově už takto posbíral přes 162 milionů dolarů. A ani prodej dat, které je pak integrují do svých služeb (třeba Microsoft a Bing) zatím není tak zázračně výnosný.
Foursquare se nikdy nestal skutečně masovou službou jako jiné sociální sítě. Padesát milionů uživatelů není špatné číslo, většinou jde ale právě o ony geeky a různé další „nemasové“ publikum. Ti nemají problém hrát onu „hru s čekováním“. Masový uživatel ale ano a nic takového ho v podstatě nezajímá.
Poslední šance
Foursquare má díky oněm aktivním uživatelům obrovskou databázi restaurací, klubů, kaváren a mnoha dalších bodů zájmu, její potenciál ale nedokáže využít. A to právě proto, že jeho současná podoba je brána pouze minoritní částí uživatelů. Ti ostatní chtějí něco, kde mohou jednoduše najít místa v okolí bez strašáka v podobě čekování.
Nová aplikace Foursquare, už bez checkování.
A je jedno, že svojí polohu hlásit nemusí. Jméno Foursquare už je s tímto fenoménem jasně spjato. A také aktuální aktivní uživatelé ostatním často Foursquare vysvětlují jako službu, kde „je možné se čekovat na různých místech a tak“. Toto vnímání je třeba změnit.
Foursquare tak ze sebe dělá takový druhý Yelp (který už je na burze a obstojně vydělává) a doufá, že předěláním aplikace a přesunutím čekování pryč dokáže nabalit více uživatelů a potažmo i více peněz. Pro ty, kteří budou chtít využívat staré dobré funkce, je tu Swarm. Zatím asi ne moc povedený, tak to ale nemusí být navěky. Je samozřejmě v zájmu Foursquare, aby si co nejvíce čekujících se uživatelů udržel. Právě oni mu totiž udržují databázi.
Hysterický křik na sociálních sítích tak ve výsledku nemusí znamenat vůbec nic. Foursquare aktuálně nemá jinou šanci, než to cestou dvou aplikací zkusit. Dalo by se říci, že je to taková poslední šance. Pět let to původní cestou nešlo, třeba to půjde tou novou. Možná ne, ale lepší to zkusit, než bez boje umřít.