Spotify nevzdává boj s Applem, půjčuje si miliardu dolarů na investice

U velkých startupů, které působí po celém světě a chtějí co nejrychleji růst, jsme zvyklí na postupná investiční kola. Díky nim mohou získávat rychle peníze, které mohou rychle investovat a zvětšovat tak společnost. Má to ale pochopitelně nevýhodu – v každém kole je třeba se vzdát určité části podílu. Spotifiy proto zvolilo potenciálně nevýhodnější variantu – konvertibilní půjčku miliardu dolarů od investorů, která má dle tvrzení velmi nevýhodné garance.

Spotify patří mezi aktuálně „žhavé“ startupy hlavně kvůli tomu, v jaké oblasti se pohybuje a jakého má konkurenta – Apple Music a streamování hudby. Spotify se stále chlubí největším počtem platících uživatelů.

Podle posledních informací z března se Spotify chlubí 30 miliony platících posluchačů, zatímco u Applu jsou pouze starší odhady v podobě několika milionů platících uživatelů. V rámci zkušebního období zdarma zkoušelo Apple Music minulý rok kolem 15 milionů uživatelů.

Oblast streamování hudby má ale další konkurenty a lze očekávat, že Spotify chce miliardovou půjčku použít právě na nákupy jiných startupů z této oblasti. Některé spekulace hovoří o nákupu například SoundCloud nebo Pandora Radio.

Spotify ale na tom není zrovna finančně dobře, alespoň z pohledu zisků. V rámci příjmů přesáhlo Spotify v roce 2014 jednu miliardu dolarů, ale se ztrátou přes 160 milionů dolarů. Firma má už přes 1 500 zaměstnanců a pravděpodobně se chystá na vstup na burzu, který ale může být dlouhý a ještě komplikovaný. Finanční injekce pro přežití následujícího období by tak dávala také smysl.

Klepněte pro větší obrázek
Finanční výsledky Spotify v průběhu let dle Financial Times

Mezi dalšími spekulacemi vycházející z neoficiálních informací, které přinesl web Recode, je ale snaha o zvýšení příjmu platformy z videa. V tomto segmentu kralují velikáni jako Youtube, Vimeo, Twitch, Facebook, Netflix a další a rozhodně je velkým trendem, který by mohl Spotify umožnit nabrat další uživatele a z těch současných případně získat více peněz za další formu obsahu. Získat ale videoobsah, který není k dispozici už někde jinde, je velmi těžké a obvykle i velmi nákladné. Je tak otázkou, zda Spotify v tomto směru trochu nezaspalo.

Témata článku: Byznys, Cloud, Startupy, Investice, Spotify

13 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Rakija 31. 3. 2016 23:02:32
    Na reklamy by se mělo Spotify vykašlat, ale odstupňovat předplatné. Mělo...
  • Jáchym Kvasnička 30. 3. 2016 20:15:56
    Podle mě by se spíše měli zaměřit na reklamu. Když odemknou možnost,...
  • Petr Krobot 30. 3. 2016 18:11:14
    Mohl by někdo vysvětlit, co je to vlastně "startup"? Já myslel, že to jsou...
Určitě si přečtěte

Babišův datový tarif by chtěl každý. Napřed ale musíte založit ministerstvo

Babišův datový tarif by chtěl každý. Napřed ale musíte založit ministerstvo

** Andrej Babiš se pochlubil, že ministerstvo financí dojednalo tarify snů ** Daňový poplatník tak ušetří ** Jistě by ale sám chtěl něco podobného

22.  4.  2017 | Polesný David, Láska Jan | 13

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

** Před několika měsíci začal Uber nabízet své služby i v Brně ** Nyní ale narazil, soudům se to totiž nelíbí ** Má sdílená ekonomika dostat zelenou?

22.  4.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub | 28