Startup Grab pro sdílenou jízdu v Jihovýchodní Asii získal další investici v hodnotě 750 milionů dolarů

Startup Grab pro sdílenou jízdu v Jihovýchodní Asii získal další investici v hodnotě 750 milionů dolarů

Startupy v oblasti sdílené jízdy, které masivně ničí klasický systém taxislužeb, jsou už rozšířené po celém světě. Uber se jako nejhodnotnější startup s valuací 68 milionů dolarů dokázal dostat do téměř po celém světě, ale nejsilnější je v USA. V Číně se nakonec spojil s konkurentem Didi. Hráčů je ale mnoho a jeden z těch větších – Grab, získal poměrně vysokou investici 750 milionů dolarů.

Grab se soustředí především na Jihovýchodní Asii, kde má nejsilnější postavení. Už v minulosti jsme sice informovali o tom, že se Grab, Ola (drží silnou pozici v Indii) a Didi spojili proti Uberu, v posledních měsících se ale dějí nečekané zvraty a spojení.

Klepněte pro větší obrázek

Kromě zmíněného spojení Uberu a Didi v Číně, dokonce Didi investovalo v předchozích kolech i do Grabu (dříve Grab Taxi), Lyftu a Ola. Grab ale tentokrát posiluje díky Softbank Capital a to rovnou investicí 750 milionů dolarů při valuaci tří miliard dolarů (poslední investice byla 350 milionů dolarů v minulém roce). Podle informací má v současnosti Grab kolem 1,5 milionů jízd denně a zaregistrováno přes 400 000 řidičů.

I když to Uber ve spojení s Didi vzdal v Číně, kde trpěl obrovskými ztrátami, očekává se větší tlak Uberu právě v Jihovýchodní Asii, což je potenciální problém pro Grab, pokud nezačne ještě více investovat pro získání a udržení tržní pozice. V rámci zemí jako Vietnam, Thajsko, Singapur, Filipíny, Malajsie, Indonésie a dalších se jedná o trh zahrnující 618 milionů obyvatel.

Vzhledem k tomu, že ale lze sledovat různé druhy spojování na různých trzích, může se situace ještě vyvinout zcela jinak. Spíše lze předpokládat, že jednotlivé startupy začnou více spolupracovat a vzniknou menší počty velikánů, kteří už nebudou muset vést tak silnou konkurenční válku, jež navíc tlačí ceny a zisk dolů.

Původní spojenectví proti Uberu tak začíná mít trhliny, což dává znát hlavně americký Lyft, pro něhož je Uber největší trn v oku.

Zdroj obrázku: Flickr (CC BY 2.0)

Témata článku: Byznys, Startupy, Uber, Investice, Lyft, Sdílená ekonomika, Filipíny, Sdílení, Nečekaná situace, Indonésie, Thajsko, Flickr.com, Sdílená jízda, Softbank

Určitě si přečtěte

UPC: naše byznysová divize začíná tvořit významnou část příjmů

UPC: naše byznysová divize začíná tvořit významnou část příjmů

** UPC představilo aktuální strategii pro B2B ** UPC „Československo“ chce pokračovat v rychlém tempu získávání podnikového tržního podílu ** UPC nám ukázalo hlavní spoje i jak se opravuje „překopnutá“ opticka (vlákno)

17.  10.  2017 | Javůrek Karel | 12

Pojďme programovat elektroniku: Jak dát ošklivému chumlu drátků hezkou formu

Pojďme programovat elektroniku: Jak dát ošklivému chumlu drátků hezkou formu

** Programování a skládání elektroniky je pouze začátek ** Chce to i pěknou krabičku nebo konstrukci ** Bez domácího průmyslového designu to nepůjde

15.  10.  2017 | Čížek Jakub | 13

Keecker: první domácí robot „R2-D2“ s projektorem je v prodeji

Keecker: první domácí robot „R2-D2“ s projektorem je v prodeji

** Nový domácí robot Keecker je konečně v prodeji ** Netypický tvar inspirovaný slavným robotem R2-D2 doplňují i nadstandardní funkce ** Keecker je vybaven kromě senzorů a kamer i povedeným projektorem

14.  10.  2017 | Javůrek Karel | 4

Mercedes-Benz: do roku 2025 chceme prodávat až 25 % vozů pouze s elektrickým pohonem

Mercedes-Benz: do roku 2025 chceme prodávat až 25 % vozů pouze s elektrickým pohonem

** Mercedes-Benz podrobně odhalil budoucnost a plány ** Vsadí všechno na elektromobily, ale nezapomene ani na hybridy ** S autonomními systémy už počítá napříč celým spektrem, včetně kamionů

12.  10.  2017 | Javůrek Karel | 19