Uber a Lyft útočí: první velká taxislužba zbankrotovala

Stále populárnější platformy pro takzvanou „spolujízdu“ už začínají mít významné dopady na starší generaci podobných služeb – taxislužby. Největší taxikářská společnost v San Francisku – Yellow Cab Co-Op totiž oznámila bankrot.

Hlavním důvodem je nemožnost konkurovat startupům jako je Uber nebo Lyft, kterým se daří poskytovat spolujízdu za nižší ceny a také přetahovat na svou stranu řidiče, kteří dříve pracovali pro klasickou taxislužbu. S příchodem Uberu a Lyftu ale také rapidně ubylo poptávky po klasickém taxi.

O mnoha výhodách Uberu jsme psali v souvislosti s nedávnými výsledky působení v Praze. Jak nám řekli čeští řidiči Uberu, hlavní výhodou je flexibilita a jasné podmínky, kdy je možné řídit pro Uber třeba jen dvě hodiny denně, zkrátka podle toho, kolik máte zrovna času. Mnoho lidí tak Uber používá jako přivýdělek k běžné práci, kdy jezdí vlastním vozidlem a jediné co potřebuje, je mobilní aplikace v mobilním telefonu s GPS.

Pražská pobočka Uberu oznámila, že pro něj řídí přibližně tisíc řidičů, neprozradila ale, kolik z nich je skutečně aktivních ve velkém rozsahu. Za poslední tři měsíce ale Uber v Praze využilo 33 tisíc unikátních cestujících.

Klepněte pro větší obrázek

Hlavním problémem společnosti Yellow Cab Co-Op, která má v San Francisku 530 řidičů, jsou finance a neschopnost se přizpůsobit nové dravé konkurenci. Prezidentka společnosti Pamela Martinez se vyjádřila, že aby společnost přežila, bude nutná restrukturalizace, která umožní udělat s méně prostředky více. To je právě jedna z hlavních výhod startupů jako je Uber nebo Lyft – efektivní řízení a globální platforma.

Podle informací je v San Francisku aktivních kolem 16 000 aut a řidičů, kteří pracují pro Uber. Mezi další velké klasické taxislužby v San Francisku patří DeSoto Cab (Flywheel Taxi) a Luxor Cab. Lze s velkou pravděpodobností předpokládat, že i tyto společnosti mají, nebo budou mít velké problémy, alespoň pokud se jim nepodaří dostatečně rychle přizpůsobit trhu a konkurenci.

Problémem ale je, že startupy jako Uber nebo Lyft už mají k dispozici obrovské investice v řádech vyšších desítek miliard dolarů, díky čemuž se dokážou nejen velmi rychle rozšiřovat, ale také rychle inovovat a nasazovat novější technologie, které umožňují nadále snižovat cenu za ujetý kilometr. Největší revoluce se čeká od technologie řízení bez řidiče, která odstraní největší náklady v podobě lidských řidičů.

Témata článku: Byznys, Uber, Lyft, Travis Kalanick

13 komentářů

Nejnovější komentáře

  • svobi93 9. 1. 2016 13:07:14
    A skláři nebudou mít co žrát...
  • dolph1888 8. 1. 2016 15:27:51
    Budou se muset taxikáři naučit konkurovat, musí zavést to co Uber nikdo...
  • Ředitel ČTÚ 8. 1. 2016 10:42:27
    Už ať jsou ty samořiditelná auta tady. Nebudu muset kopovat sobě auto,...
Určitě si přečtěte

Babišův datový tarif by chtěl každý. Napřed ale musíte založit ministerstvo

Babišův datový tarif by chtěl každý. Napřed ale musíte založit ministerstvo

** Andrej Babiš se pochlubil, že ministerstvo financí dojednalo tarify snů ** Daňový poplatník tak ušetří ** Jistě by ale sám chtěl něco podobného

22.  4.  2017 | Polesný David, Láska Jan | 12

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

** Před několika měsíci začal Uber nabízet své služby i v Brně ** Nyní ale narazil, soudům se to totiž nelíbí ** Má sdílená ekonomika dostat zelenou?

22.  4.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub | 28