Většina lidí je otevřená samostatně řízeným autům, neradi řeší parkování

Automobily bez řidiče už se testují, na trhu už jsou první části systémů specializované na automatické řízení bez člověka a za pár let už budou na trhu kompletní samořízená vozidla. Jak na to reagují uživatelé a města? Na to vše se podívala skrze analýzu (PDF) The Boston Consulting Group.

Nasazení a následný rozmach automobilů bez lidského řidiče bude jistě znamenat velkou revoluci - jak společenskou, tak i ekonomickou, ekologickou a ovlivní i stávající nebo budoucí infrastrukturu měst. Ze zmíněné analýzy, na které podílelo několik tisíc lidí v rámci dotazníku i kontrolních skupin a jednotlivých měst z různých zemí, lze vyčíst poměrně zajímavé informace.

Klepněte pro větší obrázek
Nejpozitivnější přístup k automaticky řízeným autům mají v Indii

Většina lidí je poměrně otevřená samořízeným automobilům i s možností nákupu takového vozidla za příplatek několik tisíc dolarů. Hlavní předností, kterou by lidé ocenili, by bylo automatické parkování. Nebavíme se však o nějakém podélném parkování, ale že si auto samo odjede a najde parkovací místo v oblasti, kde potřebujete vystoupit. Další výhodou je možnost pracovat a dělat další činnosti místo řízení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Uživatelé očekávají, že taková auta budou prodávat běžní výrobci ve spojení s technologickými společnostmi. Na partnerství se připravuje například řešení od Googlu, který už spolupracuje s několika výrobci automobilů. Google ale nedávno ukázal i koncept zcela vlastního jednoduchého vozidla, které je spíše takovou formou samořízeného taxi. Takže podobně jako u telefonů i zde se pravděpodobně setkáme s tím, že Google bude dodávat vlastní systém řízení bez řidiče ostatním, ale nabídne i vlastní produkt v podobě „Google auta“.

Uživatelé také předpokládají, že samořízený automobil bude mít hybridní nebo elektrický pohon a jsou připravení ho případně sdílet s dalšími. Právě samořízená automobily mohou posunout ekonomiku z nakupování vozů spíše ke sdílenému pronájmu tedy spíše dostupné taxi službě, která bude pro řadu uživatelů výhodnější, než koupě a splácení automobilu.

Pokud jde o hlavní body, ke kterým se vyjádřila města, většina z nich očekává nástup do roku 2020, nejpozději do roku 2025. Mezi hlavními překážkami přitom není legislativa, ale přijmutí nové technologie veřejností a dotáhnutí samotné technologie automatického řízení. Města preferují podporu více samostatných hráčů a technologii vidí hlavně jako doplnění stávající infrastruktury. Odlehčení se očekává především v silniční automobilové oblasti kvůli efektivnějšímu přemisťování a využití parkovacích míst, které teoreticky nemusí být do budoucna téměř vůbec potřeba.

Témata článku: Google, Technologie, Byznys, Umělá inteligence, Budoucí automobil, Řidič, Parkování, Samořízené vozidlo, Automobile, Elektrické auto, Automobil, Řízení, WEF, Samořiditelný automobil

43 komentářů

Nejnovější komentáře

  • našinec 14. 12. 2015 15:15:06
    Vidím tu několik nebezpečí. 1. Hacking. Pojistkou by mohlo být nějaké...
  • panzeleny 14. 12. 2015 11:43:44
    Nějaký celý nedomyšlený. Jak to teda bude se synchronizací s "živými"...
  • Fre ddy 14. 12. 2015 10:07:05
    Většina 1% je nakloněna... Je to kravina o kterou nikdo nestojí!! Snad jen...
Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme čtyři služby pro ty, kteří nechtějí psát tweety, ale ani klasický blog

Vyzkoušeli jsme čtyři služby pro ty, kteří nechtějí psát tweety, ale ani klasický blog

** Máte něco na srdci, ale Twitter a status na Facebooku je vám málo? ** Stejně tak ale nechcete vést klasický blog? ** Vyzkoušejte skvělé Medium, Telegra.ph a další

Dnes | Čížek Jakub | 1

Top 5: Když technika dokáže sloužit déle, než je zvykem

Top 5: Když technika dokáže sloužit déle, než je zvykem

V době zařízení s plánovanou dobou použití, která tak tak přesahuje zákonem danou záruční dobu, je pozoruhodné, jak některé technologie a produkty dokážou dlouho pracovat.

Dnes | Michlovský Jakub | 29