Většina lidí je otevřená samostatně řízeným autům, neradi řeší parkování

Automobily bez řidiče už se testují, na trhu už jsou první části systémů specializované na automatické řízení bez člověka a za pár let už budou na trhu kompletní samořízená vozidla. Jak na to reagují uživatelé a města? Na to vše se podívala skrze analýzu (PDF) The Boston Consulting Group.

Nasazení a následný rozmach automobilů bez lidského řidiče bude jistě znamenat velkou revoluci - jak společenskou, tak i ekonomickou, ekologickou a ovlivní i stávající nebo budoucí infrastrukturu měst. Ze zmíněné analýzy, na které podílelo několik tisíc lidí v rámci dotazníku i kontrolních skupin a jednotlivých měst z různých zemí, lze vyčíst poměrně zajímavé informace.

Klepněte pro větší obrázek
Nejpozitivnější přístup k automaticky řízeným autům mají v Indii

Většina lidí je poměrně otevřená samořízeným automobilům i s možností nákupu takového vozidla za příplatek několik tisíc dolarů. Hlavní předností, kterou by lidé ocenili, by bylo automatické parkování. Nebavíme se však o nějakém podélném parkování, ale že si auto samo odjede a najde parkovací místo v oblasti, kde potřebujete vystoupit. Další výhodou je možnost pracovat a dělat další činnosti místo řízení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Uživatelé očekávají, že taková auta budou prodávat běžní výrobci ve spojení s technologickými společnostmi. Na partnerství se připravuje například řešení od Googlu, který už spolupracuje s několika výrobci automobilů. Google ale nedávno ukázal i koncept zcela vlastního jednoduchého vozidla, které je spíše takovou formou samořízeného taxi. Takže podobně jako u telefonů i zde se pravděpodobně setkáme s tím, že Google bude dodávat vlastní systém řízení bez řidiče ostatním, ale nabídne i vlastní produkt v podobě „Google auta“.

Uživatelé také předpokládají, že samořízený automobil bude mít hybridní nebo elektrický pohon a jsou připravení ho případně sdílet s dalšími. Právě samořízená automobily mohou posunout ekonomiku z nakupování vozů spíše ke sdílenému pronájmu tedy spíše dostupné taxi službě, která bude pro řadu uživatelů výhodnější, než koupě a splácení automobilu.

Pokud jde o hlavní body, ke kterým se vyjádřila města, většina z nich očekává nástup do roku 2020, nejpozději do roku 2025. Mezi hlavními překážkami přitom není legislativa, ale přijmutí nové technologie veřejností a dotáhnutí samotné technologie automatického řízení. Města preferují podporu více samostatných hráčů a technologii vidí hlavně jako doplnění stávající infrastruktury. Odlehčení se očekává především v silniční automobilové oblasti kvůli efektivnějšímu přemisťování a využití parkovacích míst, které teoreticky nemusí být do budoucna téměř vůbec potřeba.

Diskuze (43) Další článek: ASRock chystá bios pro desky s přetaktováním i uzamčených čipů Skylake

Témata článku: Technologie, Google, Byznys, Umělá inteligence, Splacení, Elektrické auto, Parkovací místo, Automobil, Hlavní překážka, Většina, Většina lidí, Budoucí automobil, WEF, Boston Consulting Group, Samos, Automobile, Parkování, Řidič, Řízení, Samořiditelný automobil, Hlavní bod, Nero, Samořízené vozidlo


Určitě si přečtěte

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

** Desktopový Linux funguje a vypadá stále lépe ** Fedora 33 není výjimkou ** Ve stínu Windows a macOS tu vyrostly skvělé alternativy

Jakub Čížek | 156

Jakub Čížek
FedoraOperační systémyLinux
Lidl buduje chytrou domácnost, propojí všechno se vším
Lukáš Václavík
LidlChytrá domácnostIoT
Microsoft Defender je jeden z nejlepších antivirových programů, tvrdí výsledky AV-TESTu
Karel Kilián
Windows DefenderAntivirusWindows 10
Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

** Notebooky s cenou do deseti tisíc korun jsou plné kompromisů ** Existuje několik modelů dobře použitelných pro nenáročné použití ** Vhodnou alternativou jsou tablety nebo repasované počítače

David Polesný | 92

David Polesný
Jak vybrat notebookNotebooky
Šéf Spotify: Budeme zdražovat. Náš obsah se zlepšil
Markéta Mikešová
PředplatnéSpotify
Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

** Kde jsou ty doby, kdy měl skoro každý doma Photoshop ** Photoshop a Premiere Pro od kamaráda nebo z warezu ** Dnes už to nemá smysl, existuje totiž hromada laciných alternativ

Jakub Čížek | 90

Jakub Čížek
Grafický editorStřih videa
Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

** V nových mobilech se začíná objevovat tajemná zkratka UWB ** Jde o další technologii, jak navzájem propojit různá zařízení ** Oproti Wi-Fi a Bluetooth má řadu výhod

Lukáš Václavík | 36

Lukáš Václavík
UWBIoTTechnologie
26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 44

Karel Kilián
Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče