Většina lidí je otevřená samostatně řízeným autům, neradi řeší parkování

Automobily bez řidiče už se testují, na trhu už jsou první části systémů specializované na automatické řízení bez člověka a za pár let už budou na trhu kompletní samořízená vozidla. Jak na to reagují uživatelé a města? Na to vše se podívala skrze analýzu (PDF) The Boston Consulting Group.

Nasazení a následný rozmach automobilů bez lidského řidiče bude jistě znamenat velkou revoluci - jak společenskou, tak i ekonomickou, ekologickou a ovlivní i stávající nebo budoucí infrastrukturu měst. Ze zmíněné analýzy, na které podílelo několik tisíc lidí v rámci dotazníku i kontrolních skupin a jednotlivých měst z různých zemí, lze vyčíst poměrně zajímavé informace.

Klepněte pro větší obrázek
Nejpozitivnější přístup k automaticky řízeným autům mají v Indii

Většina lidí je poměrně otevřená samořízeným automobilům i s možností nákupu takového vozidla za příplatek několik tisíc dolarů. Hlavní předností, kterou by lidé ocenili, by bylo automatické parkování. Nebavíme se však o nějakém podélném parkování, ale že si auto samo odjede a najde parkovací místo v oblasti, kde potřebujete vystoupit. Další výhodou je možnost pracovat a dělat další činnosti místo řízení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Uživatelé očekávají, že taková auta budou prodávat běžní výrobci ve spojení s technologickými společnostmi. Na partnerství se připravuje například řešení od Googlu, který už spolupracuje s několika výrobci automobilů. Google ale nedávno ukázal i koncept zcela vlastního jednoduchého vozidla, které je spíše takovou formou samořízeného taxi. Takže podobně jako u telefonů i zde se pravděpodobně setkáme s tím, že Google bude dodávat vlastní systém řízení bez řidiče ostatním, ale nabídne i vlastní produkt v podobě „Google auta“.

Uživatelé také předpokládají, že samořízený automobil bude mít hybridní nebo elektrický pohon a jsou připravení ho případně sdílet s dalšími. Právě samořízená automobily mohou posunout ekonomiku z nakupování vozů spíše ke sdílenému pronájmu tedy spíše dostupné taxi službě, která bude pro řadu uživatelů výhodnější, než koupě a splácení automobilu.

Pokud jde o hlavní body, ke kterým se vyjádřila města, většina z nich očekává nástup do roku 2020, nejpozději do roku 2025. Mezi hlavními překážkami přitom není legislativa, ale přijmutí nové technologie veřejností a dotáhnutí samotné technologie automatického řízení. Města preferují podporu více samostatných hráčů a technologii vidí hlavně jako doplnění stávající infrastruktury. Odlehčení se očekává především v silniční automobilové oblasti kvůli efektivnějšímu přemisťování a využití parkovacích míst, které teoreticky nemusí být do budoucna téměř vůbec potřeba.

Diskuze (43) Další článek: ASRock chystá bios pro desky s přetaktováním i uzamčených čipů Skylake

Témata článku: Technologie, Google, Byznys, Umělá inteligence, Samos, Elektrické auto, Automobil, Samořízené vozidlo, Parkovací místo, Budoucí automobil, Hlavní překážka, Samořiditelný automobil, Většina lidí, Řízení, Automobile, Parkování, WEF, Většina, Řidič, Hlavní bod

Jízdní řády Bileto
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání