WEpods: v Nizozemí se testují autonomní městské autobusy bez řidiče

WEpods: v Nizozemí se testují autonomní městské autobusy bez řidiče

Automobily bez řidiče už jsme měli možnost vidět v mnoha exemplářích a v rámci velkého článku jsme vám představili i přehled toho, jak se v tomto směru jednotliví automobiloví výrobci snaží.

Tentokrát se ale uskutečnil test veřejné dopravy pomocí autonomních autobusů s označením WEpods, které na první pohled vypadají spíše jako obří golfová vozítka.

Převoz lidí bude probíhat mezi městy Wageningen a Ede v provincii Gelderland a do jednoho takového „autobusu“ se vejde maximálně šest lidí. Autobusy jsou elektrické a nevyžadují žádnou speciální trať, takže mohou jezdit na běžné silnici jako ostatní vozidla.

Zatím probíhá testování na kratší 200metrové trati, což by mělo trvat přibližně do května. Poté začne převoz lidí, což bude významný milník po přibližně dvouletém výzkumu.

Klepněte pro větší obrázek
WEpods jezdí na běžné silnici, takže mají dostatečný počet různých senzorů

Tím nejzajímavějším na tomto projektu je ale fakt, že se jedná o systém, na jehož vývoji se podílelo několik tamních technických škol a společností a vše se tvořilo jako open source, tedy přesně v moderních duchu. Celkem bylo investováno přibližně 3,4 milionů Eur, což je v přepočtu kolem 92 milionů korun. Za tuto cenu byl navržen celý automatický systém řízení a vyrobeny dva zmíněné autonomní autobusy WEpods.

Pokud testování proběhnou v pořádku a podaří se vyřešit případné problémy, bude možné autobusy objednávat z vybrané zastávky pomocí mobilní aplikace. WEpods budou jezdit pouze jednu definovanou trasu rychlostí 25 km/h, takže rozhodně nekonkurují obecným systémům řízení od Googlu a dalších, které si musí neustále poradit s novými trasami, jež třeba ještě vůbec neznají.

V případě městské dopravy je ale takové jednodušší řešení dostačující, protože se trasa v drtivé většině případů nemění a ve výjimečných situacích může vzdálený operátor případně převzít kontrolu nad strojem a manuálně na dálku vyřešit složitější situaci. Uvidíme, jakým směrem se trh se systémy s automatickým řízení vyvine právě u veřejné dopravy. Určitě lze ale čekat velmi brzký nástup, protože si tento segment vystačí s jednodušším řešením než běžné automobily.

Diskuze (9) Další článek: Seznam.cz opět zabodoval ve sporu s CHAPS. Podruhé se za něj postavil Ústavní soud

Témata článku: Technologie, Byznys, Umělá inteligence, Roboti, Autobus, Dostatečný počet, Obecný systém, Významný milník, Nizozemí, Běžný senzor, Běžné auto, Veřejná doprava, Nejzajímavější fakt, Automobilka, Vzdálený operátor, Autonomní vozidlo, Autonomní vozítko, Autonomní technologie, Celý automat, Různé senzory, A/B, Různé automobilky, Silnice, Autonomní řízení, Autonomní autobus


Určitě si přečtěte

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

** Jak uložit elektřinu z fotovoltaiky a větrných turbín ** Pomohou třeba staré autobaterie, nebo setrvačníky ** A pak tu jsou bizarní gravitační akumulátory velikosti mrakodrapu

Jakub Čížek | 254

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 7

Chyba roku 2038 způsobí problémy, počítače dnes totiž stárnou příliš pomalu

Chyba roku 2038 způsobí problémy, počítače dnes totiž stárnou příliš pomalu

** Loni ajťáky vystrašilo přetečení GPS čítače týdnů ** Nemělo se stát vůbec nic, ale svět opět nebyl připravený ** Za 18 let nás ale čeká ještě něco mnohem většího

Jakub Čížek | 62