Yelp tento měsíc představil oficiální podporu pro Česko, k dispozici je i česká aplikace pro mobilní telefony. Co všechno Yelp nabízí?
Společnost Yelp není žádným novým startupem, byla založena už v roce 2004. V roce 2005 měla teprve 12 000 uživatelů, za další rok už ale zaujala přes sto tisíc uživatelů. V průběhu vývoje prošla platforma velkými změnami a úpravami funkcí. Základní koncept ale zůstává stejný – hodnocení lokálních služeb.
V lednu tohoto roku Yelp překonal 100 milionů uživatelů a už ke konci minulého roku provozovatelé oznámili, že takřka polovina uživatelů platformu používá přes mobilní zařízení.
Pro hladký postup v Evropě koupil Yelp společnost Qype za 50 milionů dolarů a podpora nyní zamířila i do České republiky. Byznys model je zatím jednoduchý - prodej reklam místním podnikům.
Hodnocení všech služeb s podrobnými informacemi
Yelp je zaměřen na hodnocení lokálních služeb všeho druhu, přičemž nabídka se stále rozrůstá. Nechybí zde restaurace rozdělené podle typů (Pizza, Ruské, Řecké, Pakistánské) ale i konkrétního zaměření – Párek v rohlíku, Polévka a podobně. Jeden podnik může mít samozřejmě více splňujících parametrů, takže ho mohou uživatelé snadno vyfiltrovat.
Výběr kategorií podniků je velmi pestrý
Na své si přijdou i ženy – nakupování, zdraví a medicína, stejně tak milovníci různých sportů a další. Yelp má připravenou databázi i pro automobilové služby nebo zábavu.
O jednotlivých podnicích a službách je možné vyplnit velké množství informací – od klasické adresy, kterou lze detekovat přes GPS a posléze i doladit, nechybí třeba ani odkaz na tamní menu. Otevírací hodiny lze vyplnit ručně, případně vyfotit například ceduli na dveřích.
Přidávání, respektive úprava, podniku v databázi
Platforma je připravena na větší množství fotografií přímo z místa a umožňuje i samotnému podniku vytvořit vlastní fotogalerii. Kvalitní fotky jsou samozřejmě mnohem lepší, obzvláště pro nalákání zákazníků.
Sociální síť pro hodnotící uživatele
Platforma je kromě databáze podniků a služeb (zatím podrobněji pouze v Praze) i velkou sociální sítí se vším, co k ní patří. Váš profil tak mohou sledovat jiní a vy můžete sledovat je. Tím to ale rozhodně nekončí.
Zápis hodnocení podniku a ukázka sociálněsíťových prvků
Kromě editace údajů je hlavní částí hodnocení, recenze a tipy. Výhodou je, že můžete psát skutečně podrobné recenze, které navíc můžete pouze rozepsat na mobilním telefonu a dopsat třeba doma u počítače ve webové verzi.
A takto vypadá Yelp na webu
Jednotlivé recenze mohou další uživatelé taktéž hodnotit. Volba interakce je hodně podrobná, můžete udělit jednoduché hodnocení recenze – Užitečné, Vtipné nebo Cool, případně vložit kompliment. Ten obsahuje další roletu možností jako „Seš srandovní!“, „Piš víc!“, „Mistr spisovatel“ a podobně. Na české verzi je také vidět, že si copywriteři skutečně vyhráli a nejedná se o nějaký suchý překlad ze slovníku.
Soubor hodnocení a odměn má motivovat k trvalé aktivitě uživatelů
Stejně jako třeba u Forsquare, i zde lze sbírat různé odznaky za splnění konkrétních cílů - být baronem daného podniku, stát se prvním tipařem, stálým zákazníkem a tak podobně. Sociální síť tak může nabídnout opravdu zajímavé informace i o přátelích, kde byli posedět včera večer, jak se jim tam líbilo atd. To vše můžete vidět ve svém streamu uživatelů, které sledujete.
Pozor abyste si neLOLnuli do kalhot!
Abyste nemuseli hledat nové přátele, můžete Yelp propojit s vaším účtem na Facebooku a prohledat, zda nějaký kamarád již na Yelpu není. Yelp umožňuje i přímé posílání zpráv mezi uživateli.