Zisk a příjmy Facebooku předčily očekávání. Akcie přesto výrazně padají

Zisk a příjmy Facebooku předčily očekávání. Akcie přesto výrazně padají

Facebook poprvé od květnového vstupu na burzu prezentoval své kvartální finanční výsledky. Ty překonaly odhady analytiků, investory ale nijak zásadně nepřesvědčily. Následkem toho spadla cena akcií během čtvrtečního obchodování o 8,5 procenta, přičemž v „after hours“ se propad zvýšil na 11,2 procenta. Páteční obchodování tak zřejmě začne na vůbec nejnižší hodnotě akcií od IPO.

Trh je zklamaný především z toho, že největší sociální síť světa zpomalila v růstu. Sociální gigant ve druhém čtvrtletí tohoto roku vygeneroval příjmy 1,18 miliardy dolarů oproti očekávané 1,15 miliardy dolarů. Facebook díky tomu meziročně rostl o solidních 32 procent, ovšem v loňském roce ve stejném období vykázal dvojnásobný meziroční růst.

Zpomalený růst příjmů Zuckerbergovy korporace je možné sledovat několik posledních kvartálů. V prvním čtvrtletí činil meziroční nárůst 45 procent, předtím 55 procent a ještě dříve 104 procent.

Ztráta kvůli jednorázovému odpisu

Druhé čtvrtletí bylo pro Facebook ztrátové, firma vykázala mínusové hodnoty 157 milionů dolarů. To ovšem zapříčinily jednorázové výdaje spojené s primárním úpisem akcií na burzu. Bez nich by společnost vygenerovala zisk 295 milionů dolarů. Zisk ve stejném období v loňském roce činil 240 milionů dolarů a v prvním čtvrtletí tohoto roku 205 milionů.

Klepněte pro větší obrázek
Růst příjmů Facebook zpomaluje.

Drtivá většina příjmů Facebooku, konkrétně 84 procent, pochází z reklamy, a tato oblast aktuálně rostla o 28 procent. Zbytek pak tvoří především podíly z mikrotransakcí, které jsou uskutečňovány v rámci aplikací a her na Facebooku, například přes produkty Zyngy nebo české Geewy.

Ostře sledovaná společnost výrazně zvyšuje náklady, což investorům a analytikům vzhledem ke zpomalujícímu růstu příjmů dělá vrásky na čele. Výdaje na marketing a obchod vyskočily z loňských 96 miliard dolarů na současných 392 milionů a provozní záležitosti a administrativa v posledním čtvrtletí spolkly 463 milionů dolarů oproti loňským 83 milionům.

Počet uživatelů Facebooku se přiblížil miliardě, když jejich počet narostl na 955 milionů. Ještě v dubnu jich bylo 901 milionů. Analytici nicméně odhadují, že se nárůst nových uživatelů výrazně zpomalí.

Mobilní uživatelé začínají vydělávat

Téměř 550 milionů těchto uživatelů už na sociální síť přistupují z mobilních zařízení, což je meziroční nárůst o 67 procent. Mark Zuckerberg proto při konferenčním hovoru s novináři a analytiky opět důrazně připomínal, že se jeho společnost mobilní oblasti intenzivně věnuje a hledá cesty, jak na ní začít vydělávat.

Klepněte pro větší obrázek
Za kvartální ztrátu mohou jednorázové náklady.

„Budování výborných služeb na mobilních zařízeních je pro nás nutností,“ zmiňuje mladý miliardář. Facebook dle jeho slov významně investuje do Androidu, iOS a mobilních webových aplikací, mimo jiné skrze akvizice.

Zuckerberg v hovoru zároveň popřel, že by firma měla ambice vyvíjet vlastní mobilní telefon, jak se o tom v médiích často spekuluje. „Tvořit vlastní mobilní telefon pro nás nedává žádný smysl,“ vzkazuje. „Facebook je nejpoužívanější aplikací na prakticky všech mobilních platformách a nyní chceme zlepšit jeho uživatelskou přívětivost. Chceme být co nejvíce integrováni v co nejvíce systémech, podobně, jako je tomu v případě naší spolupráce s Applem,“ poukazuje například na integraci Facebooku do iOS 6.

Zástupci mladé sociální sítě ještě před vstupem na burzu tvrdili, že z mobilních uživatelů nemají ani dolar. Podle informací, které Mark Zuckerberg a provozní šéfka Sheryl Sandberg v konferenčním hovoru sdělili, se ale tato skutečnost pomalu začíná měnit.

Společnost na mobilech zavádí tzv. Sponsored Stories, tedy reklamní sdělení, která se uživatelům zobrazují přímo ve výpisu hlavních událostí. Tento koncept velice dobře funguje například Twitteru a zdá se, že bude fungovat i Facebooku. Firma ze sponzorovaných odkazů generuje příjmy milion dolarů denně, přičemž polovina je právě z mobilních přístrojů. „To je slibný start,“ libuje si Zuckerberg. „Sponzorované odkazy jsou v této oblasti našim základním stavebním kamenem,“ doplňuje Sheryl Sandberg.

Facebook v posledních měsících hodně nakupuje a kromě megalomanské koupě Instagramu cílí především na malé startupy. Podle Zuckerberga ale nejsou primárním důvodem koupě nových technologií, ale především lidé za nimi. „Naší strategií je kupovat startupy především kvůli talentům,“ vysvětluje. „Chceme ten typ lidí, kteří chtějí postavit jejich vlastní společnosti.“ Výjimkou potvrzující pravidlo má být Instagram. „Koupě Instagramu byl strategický krok, a bude naší strategií i do budoucna.“

Šéf Facebooku připomněl, že chce do budoucna v nakupování pokračovat, i když už tempo nemusí být tak vysoké a firma by měla nové projekty generovat především z interních zdrojů. V kalifornském Menlo Parku a pobočkách po celém světě pracuje už 3976 zaměstnanců.

Facebook aktuálně na účtech drží okolo 10 miliard dolarů.

Témata článku: Byznys, Sociální sítě, Mobilní Facebook, Menlo park, Poslední aplikace, Stejná strategie, Zisk, Mladý miliardář, Zpomalující růst, Meziroční příjem, Akcie, Příjem, Nejpoužívanější síť, Strategický krok