Češi a internet: Houfně se přesouváme z počítačů do mobilů, potvrdil Google

  • Google zveřejnil zajímavé statistiky o používaní internetu a mobilního webu v Česku
  • Stále více Čechů stále více používá chytrý mobilní telefon pro přístup k internetu
  • Rychlost načítání stránek hraje čím dál důležitější roli

Google v Praze v rámci prezentace představil aktuální pohled jak na obecné statistiky používání internetu v Česku, ale také nové trendy v chování uživatelů s přihlédnutím k rozmachu popularity chytrých mobilních telefonů. Čím více se totiž chytré mobilní telefony používají, tím více jsou uživatelé náročnější na to, jak se dané webové stránky chovají, jak jsou rychlé a ovladatelné.

7 milionů Čechů je online

Češi se mohou pochlubit tím, že internet používají už poměrně v hojném počtu. Na internetu už jich je totiž aktuálně přes 7 milionů Čechů, což z celkové populace kolem 10,5 milionu znamená, že přibližně 81 % je online.

Je ale důležité zmínit, že v rámci těchto statistických čísel nejsou započítané osoby mladší 16 let, což vzhledem k tomu, jaké oblíbenosti se u dětí těší například Youtube, značně podhodnocuje celková čísla.

Trend je přitom takový, že množství Čechů nad 16 let, kteří jsou online, už se za posledních několik let mění jen minimálně. V roce 2012 to bylo totiž 79 %. Je to tím, že ve starší populaci už moc nových uživatelů nepřibývá. Ve srovnání s celosvětovým průměrem jsme jen minimálně nad průměrem, který je aktuálně 77 % (populace starší 16 let, která používá internet pro soukromé účely).

Demografický průzkum ukazuje, že největší procento Čechů na internetu tvoří skupiny v produktivním věku, ale zajímavý je i velký podíl u starších lidí a obzvláště pak u lidí nad 65 let, kde je u nás i poměrně velký rozdíl oproti globálnímu průměru.

Dle průzkumu už 53 % dotazovaných Čechů odpovědělo, že používá mobilní telefon stejně nebo dokonce častěji než klasický počítač (notebook). V bližším detailu je vidět velký rozdíl oproti světu, kde je preference mobilního telefonu výrazně větší a pro Čechy je tak počítač stále velmi důležitý nástroj pro interakci s internetem.

Pokud bychom chtěli nad tímto propastným rozdílem spekulovat, pravděpodobně za to částečně mohou i naše lokální problémy s trojicí vládnoucích operátorů, kteří prodávají mobilní data extrémně draze ve srovnání s ostatními zeměmi.

Co dělají Češi na mobilech?

Češi na mobilních telefonech nejvíce vyhledávají (44 %) a používají sociální sítě (39 %), sledují online videa (29 %), zjišťují informace o produktech (21 %), nakupuje (16 %) a pouze 7 % uživatelů mobilního telefonu na něm preferuje hraní nějaké hry. To je překvapivě malé číslo, ale nesmíme zapomínat, že ve vzorku zcela chybí osoby do 16 let, které si určitě hrají mnohem více, než starší zde měřené skupiny.

Na vyhledávání na mobilu si Češi zvykli velmi rychle – zatímco v roce 2013 používalo vyhledávání na mobilu minimálně stejně často jako na počítači jen 15 % uživatelů, nyní je to již zmíněných 44 %. V roce 2013 pouze 8 % sledovalo na mobilu video minimálně stejně často jako na počítači, dnes je to už 29 %. A s nakupováním v e-shopech je vidět podobný trend – v roce 2013 pouze 7 %, ale nyní už přes 16 % uživatelů nakupuje na mobilu stejně nebo více než na desktopu.

Češi rádi nakupují

Český trh má velmi pokročilou e-commerce scénu, máme zde obrovský výběr malých e-shopů, ale také velké množství velikánů, kteří poskytují kvalitní služby a moderní přístup se spoustou odběrných míst.

Je to znát i na číslech – zatímco ve světě v průměru 49 % lidí nakupuje online, u nás je to neuvěřitelných 74 %, tedy takřka tři čtvrtiny lidí nakupuje přes internet. Nejedná se přitom jen o produkty nebo služby (54 % a 55 %), ale také třeba nákup vstupenek (26 %) nebo aktuálně i nákup jídla (17 %), který nyní tlačí nové rozvážkové firmy typu Rohlík, Košík, iTesco, Dámejídlo a další.

Trend růstu je ale znatelný u všech segmentů, na grafu v galerii můžete vidět růst o dvojnásobek za poslední tři roky v oblasti maloobchodu, financí, cestování, automobilového průmyslu i telekomunikací.

Rychlost načítání webu začíná být klíčová

S tím, jak se začíná více využívat mobilní telefon pro interakci s internetem, zvyšuje se i nutnost toho, aby webové stránky byly nejen optimalizované na malé displeje, ale načetly se rychle i na běžném mobilním připojení.

Dle Google je standardem, že webová stránka na mobilu by se měla načíst do 3 vteřin. Jakmile uplyne tato doba, s každou vteřinou web opouští stále větší počet uživatelů, kteří se vrátí zpět do vyhledávače a vyberou jinou stránku, která se třeba načte rychleji. Statistická čísla dokonce ukazují i to, že 1 ze 2 uživatelů očekává, že se web načte do 2 sekund.

Pokud se web načte až v desáté sekundě, je pravděpodobnost opuštění už na hodnotě 123 %, což je alarmující. Uživatelé jsou zkrátka čím dál náročnější a zmlsaní rychlostí, která je lepší i u samotných mobilních telefonů, používaných aplikací a podobně.

Pokud jde o průměrné hodnoty zahrnující jak desktop, tak i mobily v jednotlivých zemích, držíme si průměr rychlosti načtení 8,9 sekund, celá EU pak 9,1 sekund.

Pro vyzkoušení rychlosti načítání webu na mobilním telefonu lze vyzkoušet nejen jednoduchý nástroj přímo od Googlu – TestMySite, který simuluje 3G připojení (v roce 2020 by mělo být standardem pro 70 % připojených mobilních zařízeních) a středně výkonný mobilní telefon. Vývojáři pak mohou využít pokročilejší nástroj Lighthouse, který se nachází přímo v prohlížeči Google Chrome v záložce Nástroje pro vývojáře a sekci Audits.

Mobilní trend potvrzuje i Alza

Jak velkých rozdílů v prodejnosti lze učinit pomocí optimalizace mobilního webu, ukázali zástupci firem VaseCocky (Jiří Urban), Alza (Vladimír Dědek) ale i vývojář Martin Michálek.

I když uživatelé přicházející z mobilu mají obecně mnohem nižší konverzní poměr než ti, kteří přichází z desktopu, s optimalizací lze tyto hodnoty zlepšit o desítky procent.

Optimalizace se navíc projeví i na nižší zátěži serveru, který například nemusí zpracovávat tak velké obrázky a snižuje tak i datový objem, což je dobré i pro uživatele s FUPem.

Alza potvrdila, že už dnes má přes 50 % návštěv z mobilních zařízení, přičemž každá třetí objednávka je z mobilního telefonu. Mobilní web zatím dokonce stále dvojnásobně překonává mobilní aplikace Alza pro iOS i Android dohromady.

Vzhledem k trendu už Alza u mnoha projektů začíná tlačit nejen přístup „mobile first“ ale také „mobile only“, což se týká například rozšířené reality, která má smysl hlavně u mobilních zařízení.

Diskuze (2) Další článek: Vývojáři, zbystřete: Microsoft oficiálně odstartoval vývoj Visual Studio 2019

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,