České IT firmy hledají zaměstnance přes sociální sítě

Tradiční personální agentury a pracovní portály přestávají fungovat, nahrazují je totiž sociální sítě v čele s LinkedIn. Tyto nástroje jsou stále více důležité i pro IT firmy v Česku.

Když populární americká internetová služba Yelp chystala vstup na český trh, začala hledat i manažera, který by se staral o zdejší aktivity a kontakt s komunitou. Firma však nehledala vhodné kandidáty přes tradiční služby jako Jobs.cz, Spráce.cz či personální agentury, ale podle klíčových slov začala vybírat lidi na profesní sociální síti LinkedIn. Podobně začíná fungovat většina firem a z náboru lidí přes sociální sítě se stává nejenom nutnost, ale také čím dál výnosnější byznys.

Společnost Adobe vyvíjející třeba Photoshop nedávno udělala zajímavý pokus. Složila 2 týmy, které měly nezávisle na sobě do firmy sehnat nové schopné zaměstnance do různých divizí. První tým šel na takzvaný „hiring“ či „recruitment“ tradiční cestou a vypsal inzeráty na pracovních portálech a začal spolupracovat s personálními agenturami. Druhý tým na vše šel pouze přes LinkedIn a sociální sítě. A zatímco toto sociální družstvo během dne přišlo se seznamem ideálních kandidátů, první skupina po několika týdnech stále nebyla schopna předložit odpovídající výsledky.

S podobnou praxí se po celém světě setkává stále větší množství společností. Lovení mozků na sociálních internetových službách se pro ně stává neuvěřitelně efektivní záležitostí, která nejenom, že snižuje náklady, ale umožňuje schopné lidi sehnat mnohem rychleji a často je jejich odborná úroveň mnohem vyšší. „Nábory přes sociální sítě jsou hned po referral programech nejúčinnější a nejvyhledávanější nástroj náborů, které využíváme,“ popisuje své zkušenosti například Miroslav Vaško, který má v české vývojové centrála Skypu na starost získávání nových zaměstnanců.

Je jich už většina

Skype do Prahy láká vývojáře z celé Evropy, protože mu lokální nabídka nestačí, a LinkedIn představuje ideální nástroj, jak s takovými lidmi přijít do styku. „Velikou výhodou je finanční nenáročnost v porovnání s využíváním služeb personálních agentur,“ popisuje jednu z výhod Vaško. Firmy si například na LinkedIn mohou zaplatit placené nástroje pro profesionály a pomocí nich filtrovat vhodné kandidáty. Odpadají finančně, administrativně i časově náročné procesy a smlouvy s třetími stranami.

Klepněte pro větší obrázek
Pokud se nepřizpůsobí, tradiční personální agentury a portály zahynou. LinkedIn headhunter Josef Kadlec.

Podle různých aktuálních studií už zhruba 90 procent amerických firem používá pro nábor nových zaměstnanců sociální sítě a tato praxe se postupně šíří do celého světa. „Zhruba 8 z 10 lidí je dnes najato přes sociální sítě,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz Josef Kadlec, který patří mezi nejvyhledávanější LinkedIn „headhuntery“ v Česku. „A to nejenom napřímo, ale také například díky tomu, že se lidé o dané práci na sociální síti dozvědí a pak se firmě sami ozvou.“

Zejména moderní internetové a IT společnosti už prakticky jiné cesty, než nábor přes sociální sítě nepoužívají. „Na serverech jako Jobs.cz inzerují firmy především z toho důvodu, aby byla vidět jejich značka,“ tvrdí Kadlec, jehož konzultační služby v této oblasti využívají firmy jako IBM, HP, AVG, Google, T-Mobile, Unicorn a další. „Myslím si, že tyto tradiční portály, stejně jako personální agentury, jednoho dne zahynou, pokud se nějakým způsobem nepřizpůsobí.“

Mnoho lidí, kteří tyto tradiční cesty zkusili, se často shodují v tom, že pracovní portály jednoduše často nefungují a posílají nerelevantní nabídky práce. V personálních agenturách zase často mají selekci životopisů na starost lidé, kteří nemusí rozumět všem trhům a pomyslným sítem tak schopní lidé nemusí vůbec projít.

Firmy dnes nemusí podobných služeb využívat už jenom proto, že není třeba udržovat žádnou databázi lidí – vše za ně v aktuální formě obstarává LinkedIn. Jak opět ukazují studie, lidé totiž začínají brát tuto síť velice vážně a své profily zde často aktualizují a starají se o ně. Díky profilu totiž mohou uspět nejenom na svém domácím trhu práce, ale také v zahraničí, globální zaměstnavatelé totiž hledají všude možně. To ostatně dokazuje zmiňovaný český Skype či brněnská pobočka IBM, která do moravské metropole rovněž láká lidi z celého evropského regionu.

Klepněte pro větší obrázek
Josef Kadlec svojí anglicky psanou knihu poslal i šéfovi LinkedIn.

Pro hledání zaměstnanců se nepoužívá pouze LinkedIn, ale v menší míře také Twitter a Facebook. Tato oblast je rozvinutá zejména ve Spojených státech a na západních trzích, i u nás ale roste. „Všechny nabídky práce mi přišly přes sociální média. Většinou tak, že mi firma twítne a nabídky mi chodí také přes Facebook,“ popisuje například Michaela Losekoot zabývající se komunikací a novými sítěmi.

Přes 3 miliony firem

Firmy rovněž při posuzování kvality potenciálního zaměstnance prověřují jeho profily na všech možných internetových službách. Je proto důležité brát při vedení účtů na Twitteru, Google+ či Facebooku na zřetel i toto a veřejně sdílet pouze ty informace, které vám nemohou při případném výběrovém řízení uškodit. Naopak se velmi cení, když člověk aktivně twítuje o oblasti, které se i profesně věnuje.

Ne na všechny druhy zaměstnání jsou samozřejmě sociální sítě vhodné, oblast obchodu, IT, marketingu a podobně je však velice aktivní. Na LinkedIn se ale už i v Česku začínají objevovat profese, které by zde na první pohled mnoho lidí nečekalo. „Celkem často už zde mají profily například řidiči metra, tramvaje a podobně,“ usmívá se Josef Kadlec.

Zatímco personální oddělení (HR) zahraničních firem jsou v práci se sociálními nástroji poměrně zběhlá, v Česku to podle Kadlece ještě neplatí. „Firmy potřebují osobu, která se této oblasti bude aktivně věnovat. Je to totiž i o propojení marketingu a další oblastí,“ vysvětluje Kadlec. Český headhunter nedávno vydal i knihu nazvanou People as merchandise, kde firmám s LinkedIn radí.

Klepněte pro větší obrázek
Firmy ve velkém na LinkedIn zakládají své profily. Sdílí zde především odborné informace, firemní novinky a pracovní nabídky.

Ostatně celá oblast sociálních sítí je o něčem víc, než o pouhém vystavování životopisů. „Sociální sítě nejsou, na rozdíl od pracovních portálů a podobně, ani tak o inzerci dané pozice a životopisu, jako spíše o budování vztahu s vybranou cílovou skupinou nebo případných uchazečů,“ konstatuje Miroslav Vaško ze Skypu. Podobně to vidí i třeba Seznam, který na LinkedIn sdílí informace pro profesionály a podobně.

Firemní profily na LinkedIn velice rychle přibývají. Jsou to v podstatě profily podobné těm na Facebooku, avšak s tím rozdílem, že jsou zaměřeny na práci a vše kolem ní. Na profesní sociální síti už má profil kolem 3 milionů společností a existuje zde obrovské množství různých diskusních skupin. Nejaktivnější jsou jednoznačně ty náborové.

Odborníci očekávají, že důležitost nových internetových sítí jako náborového aparátu bude ještě výrazně růst. A to i u nás. „I přesto, že je český trh ve využívání sociálních sítí mnohem pasivnější, než například ten britský či americký, tato forma získávání zaměstnanců musí být standardní součástí náboru jakékoliv konkurenceschopné IT společnosti,“ věří zástupce Skypu. Za pravdu mu dávají i další kolegové z technologických firem.

Zatím to není dogma

Pro IT odborníky v Česku na druhou stranu není absence na LinkedIn či jiné síti takový problém, firmy totiž často dají na doporučení a o kvalitních lidech se na trhu ví. Třeba Seznam.cz využívá LinkedIn pouze jako doplněk. „Vybíráme si zajímavé pozice, které by se mohli mezi uživateli LinkedIn chytnout. Aktivní oslovování potenciálních zaměstnanců je spíše okrajovou záležitostí. Pokud se tak děje, oslovujeme především vývojáře, případně specialisty z online marketingu. Ostatní pozice, například ty obchodní, v podstatě vůbec,“ vzkazuje mluvčí firmy Irena Zatloukalová. Do Seznamu přichází hodně lidí na doporučení kolegů a přes firemní inzertní aktivity.

Vývoj celosvětového trhu a čím dál větší penetrace rychlého internetu a kvalitních mobilních zařízení nicméně napovídá tomu, že v zaměstnání brzy nebudou existovat státní hranice a nebude problém pracovat na dálku. To by mělo způsobit i to, že stále více lidí nebude pracovat na stálý pracovní poměr, ale budou se nechat najímat. „Odhaduje se, že za několik let bude ve Spojených státech polovina pracovní síly na volné noze a jednou to dorazí i k nám,“ myslí si Josef Kadlec. V této době pak budou sociální sítě hrát stěžejní roli. Kadlec proto mimo jiné doporučuje studentům, aby si profil na LinkedIn založili ještě během studií.

Klepněte pro větší obrázek
Lovci hlav v sociálních sítích nemají o práci nouzi. Josef Kadlec s šéfem Unicornu Vladimírem Kovářem. Zdroj: Josef Kadlec

Tyto vyhlídky jsou i důvod toho, proč akcie LinkedInu od svého vstupu na burzu v roce 2011 neustále rostou a za celou dobu si připsaly 164 procent. Firma nyní dokáže za jedno čtvrtletí vygenerovat tržby přes 300 milionů dolarů a za letošní rok by se měly usadit na více než 1,4 miliardy dolarů. Právě příjmy z náborových akcí v posledním kvartále meziročně vzrostly o 90 procent a na celkových číslech se podílí 54 procenty.

Rostoucí vliv nových způsobů náboru zaměstnanců vidí i tradiční IT giganti, kteří nové HR nástroje integrují do svých byznysových aplikací. Oracle například minulý rok koupil na 1,9 miliardy dolarů firmu Taleo a IBM zase investovalo do společnosti Kenexa. Podobné nástroje dodávají i SAP, Salesforce.com, Adobe a objevuje se mnoho dalších na tuto oblast zaměřených startupů.

V dobrou budoucnost a živobytí věří i novodobí headhunteři jako jsou Josef Kadlec. „Firmy se mi ozývají sami a o práci nemám nouzi,“ pochvaluje si. Kadlec do této oblasti naskočil už v roce 2006 a nyní prodává znalosti o tom, jak s LinkedIn pracovat. Svojí novou knihu používá mimo jiné jako marketingový nástroj a radí v ní i v tom, jak využít některé softwarové chyby v aplikaci. „Jedno vydání jsem poslal i generálnímu řediteli LinkedIn, aby se na moje nálezy mohl podívat,“ usmívá se.

Mohlo by vás také zajímat:

Diskuze (31) Další článek: Sony Vaio Fit multi-flip: vypadá jako notebook, ale umí víc [IFA]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,