ClaimAir: český startup který vyřeší trable při cestování letadlem

  • Český tým se rozhodl vstoupit do oblasti právních nároků při problémech s leteckou dopravou
  • Zaměřuje se na zpožděné lety, ale třeba i ztracené kufry
  • ClaimAir dokáže za vás vyřešit administrativu a získat odškodné od aerolinek

Českých startupů s globální ambicí se rodí stále více a pomáhají tomu i různé akcelerátory a inkubátory, kterých začíná být čím dál větší množství a dokonce i se speciálním zaměřením. Jednoho takového – StartupYardu, se účastnil český startup ClamAir, který působí v oblasti vymáhání odškodnění od aerolinek, na které máte právo v rámci celého světa.

Nápad přišel ze závěrečné práce

Zakladatel a současný šéf ClaimAiru – Jakub Ladra, přišel k nápadu na vytvoření tohoto startupu díky vlastní závěrečné práce na ČVUT, která se zabývala právy cestujících. Po několika letech se do tvorby služby pustil Jakub Ladra sám a začátkem roku 2015 získal první platící klienty.

Klepněte pro větší obrázek
Jakub Ladra se do vlastního startupu pustil až po letech, kdy dokončil závěrečnou práci na ČVUT

Poté se už s kolegou dostali do menšího akcelerátoru v Lisabonu, který byl následně doplněn akcelerací ve zmíněném Startupyardu, která proběhla začátkem letošního roku.

Celosvětově aplikovatelné úmluvy

Služba je zatím pouze webového charakteru a zahrnuje dvě části – informační a zástupnou. Uživateli tak stačí zadat údaje o daném let, problému a systém automaticky vyhodnotí, jaký nárok na odškodnění má.

Klepněte pro větší obrázek
ClaimAir už úspěšně prošel dvěma akcelerátory, v zahraničí i u nás

Hlavní důvody jsou – zpožděné nebo zrušené lety, odepření nástupu do letadla (dopravce běžně dělá rezervace tak, že předpokládá absenci určitého počtu lidí) a ztracená, poškozená či zpožděná zavazadla.

Uživatel s těmito problémy tak může ClamAir využít jako poradce a vše si vyřídit sám, což je zcela zdarma, nebo využít ClaimAir jako službu, která ho s plnou mocí zastupuje v právním procesu v rámci daného odškodnění.

Využívá se jak různá legislativa v daných zemích, ale i Montrealská dohoda, která platí ve více než 100 zemích a funguje dobře hlavně u problémů se zavazadly. Částečně ale reguluje i zpožděné lety.

Odškodné na bankovním účtu v průměru do 8 týdnů

Pokud využijete zástupných služeb ClaimAiru a dle zadaných dat algoritmy vyhodnotí, že skutečně máte nárok na odškodné, můžete mít peníze na účtu v průměru do 8 týdnů. Můžete tímto způsobem získat v průměru 400 Eur.

Klepněte pro větší obrázek
Vše funguje pomocí webové aplikace, do které se zadávají údaje o letu

Konkurence v této oblasti je pestrá i v Evropě, ale ClaimAir se snaží dle tvrzení nabídnout širší nabídku odškodného i za zmíněná zavazadla, která jsou často u konkurence opomíjená.

Partnerství a zaměření i na firmy

Kromě cílení na koncové zákazníky (B2C), se dle Jakuba Ladra chce ClaimAir prosadit i u firem (B2B), jejichž zaměstnanci mají při letech problémy. Protože už je produkt ověřený, chce ClaimAir rychle škálovat do celého světa, s čímž souvisí i chytrá partnerství s různými společnostmi v tomto oboru.

ClaimAir se tímto způsobem může spojit se srovnávači a dalšími leteckými produkty z celého světa. Podle vyjádření získali tvůrci investici v hodnotě 60 tisíc Eur od pěti investorů.

Investice zajištěná pro vývoj plně automatické platformy

Každý den se letecky přepraví kolem devíti milionů cestujících a 800 tisíc z nich má nějaký problém. Na kompenzaci má v průměru nárok přibližně 160 tisíc z nich. Jedná se tak o velmi zajímavý a lukrativní trh, který s průměrnou hodnotou odškodnění kolem 400 Eur znamená denní potenciál asi 63 milionů Eur.

Byznys model má ClaimAir postavený na 25% poplatku při úspěšném získání odškodného, ale pokud nechcete platit nic, můžete využít jen informačního charakteru webové aplikace. Úspěšnost sporů je aktuálně přibližně 95 % a i když nevznikne finanční kompenzace, je ještě obvykle nárok na jiný druh odškodnění.

Samotná platforma nyní funguje poloautomaticky, stále je tak potřeba řadu věcí řešit pomocí lidí. Snaha je pochopitelně co nejvíce činností automatizovat tak, aby to vedlo k rychlejšímu vyřízení problému a tedy i rychlejší pomoci uživatelům. Není totiž nic neobvyklého, že při různých problémech se aerolinka o případné cestující nepostará a nechá je „na holičkách“.

Klepněte pro větší obrázek

Do budoucna chce ClaimAir řešit nejen problémy až potom, co se stanou, ale už v předstihu. Znamená to například sledování letu, kterým teprve máte letět a automaticky informovat, pokud máte nárok na kompenzaci.

Diskuze (10) Další článek: Micro X: Vyzkoušeli jsme údajně nejmenší telefon s Androidem na světě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,