Amazon chce konkurovat Apple TV, přidá televizní kanály

  • Amazon rozšíří nabídku obsahu o další televizní kanály a obsah
  • Po vzoru Apple TV chce nabízet různé formy výhodných balíčků
  • Trend je útokem na kabelové operátory a jejich nabídku obsahu

Televizní trh poměrně dlouho stagnoval, v poslední době se ale začíná velmi rychle měnit. Apple po několika letech konečně změnil koncept Apple TV a zasáhl tak stávající trh jednoduchých krabiček k televizi, které jsou určené především pro konzumaci videoobsahu.

Apple však není jediný, kdo chce s jednoduchou krabičkou k televizi obejít nabídku kabelových operátorů, do boje se totiž brzy přidá také Amazon.

Popularita videa na vyžádání

Starší generace vyrostla na klasickém televizním vysílání, které má daný program nastavený několik dní a týdnů dopředu a divák se tak musel přizpůsobit vysílání. V danou hodinu jste museli být před obrazovkou, alespoň pokud nechcete propásnout váš oblíbený film nebo třeba seriál. Tento princip částečně nabouraly videorekordéry, které umožňovaly nahrát obsah a jeho zhlédnutí později. Vyžadována byla ale příprava od samotného diváka, který musel vše nastavit a pokud měl štěstí, pořad nebo film se nahrál v pořádku a celý.

Klepněte pro větší obrázek

Mladá generace ale už na takový složitý přístup není vůbec zvyklá, naopak s rozšířením portálů jako je Youtube, Vimeo a spousty dalších, jsou zvyklí na opačný přístup. Na daný videoobsah se chtějí podívat kdy chtějí, kde chtějí a na jakémkoli zařízení, které zrovna mají při ruce. Je nutné podotknout, že tento systém ještě není dokonalý, především kvůli různým regionálním omezením. Pokrok a proměna v této oblasti je ale jasná.

Netflix, Hulu, Amazon Video a další

Zatímco Youtube bylo původně postavené na tom, že „neznámí“ uživatelé nahrávají vlastní obsah a diváci po celém světě ho mohou kdykoli a kdekoli sledovat, i Youtube se začíná měnit s trendem, na kterém vyrostl především Netflix.

Klepněte pro větší obrázek
Amazon Fire TV

Vlastní „kvalitní“ obsah, který nenaleznete nikde jinde, se začíná objevovat i na Youtube a přešel na něj i koncept českého Streamu od Seznamu. Netflix se podobným způsobem dokázal dostat až na současných 43,2 milionů předplatitelů z USA, kteří jsou ochotní platit předplatné za jednotlivé epizody seriálů. Podobně je na tom Amazon Video, které je dle dohadů druhou největší službou tohoto druhu, především díky 44 milionům předplatitelů Amazon Prime.

Klepněte pro větší obrázek

Hulu spolupracuje s tvůrci obsahu, jejichž seriály a filmy distribuuje skrze vlastní platformu divákům. Vzhledem k tomu, že za Hulu stojí takový velikán jako je The Walt Disney Company, nelze se diviti tomu, že získali práva na vybraný obsah od ABC, BBC, Viacom, Fox Sports 1/2, NFL Network a spousty dalších.

Celé televizní stanice a balíčky jako u „kabelovky“

Apple se snaží pro zařízení Apple TV velmi rychle nabírat nejen samotný obsah a jednotlivé tvůrce obsahu, ale také celé televizní kanály. Amazon se tedy po vzoru Applu snaží naskočit na stejnou vlnu a podle zdrojů Bloomberg.com bude Amazon nabízet v rámci služby Prime nové televizní kanály a také výhodné balíčky, které budou kombinovat několik televizí a tvůrců obsahu.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj předplatitelů televize a internetu v USA. Televize pomalu klesá a internet se naopak zvedá (Zdroj: Business Insider)

Kromě videí na vyžádání se tak z těchto malých krabiček k televizi pomalu stávají „settop boxy“ které známe od kabelových operátorů. A to je ukázka toho, jak může Apple i Amazon velmi rychle zabrat dříve nedotčený trh kabelových operátorů, kteří byli hlavními poskytovateli televizních kanálů.

Televizní kanály a obsah jako aplikace

Amazon počítá s tím, že tvůrci obsahu nebo jednotlivé televizní kanály různých společností budou mít i vlastní design „stránky“ v grafickém rozhraní, takže je půjde snadno odlišit od ostatních. Dalo by se to přirovnat k tomu, co se stalo na mobilních zařízeních, kde Google, Apple i Amazon vytvořili vlastní platformy pro aplikace.

Klepněte pro větší obrázek

V tomto případě je to více méně stejné, tvůrci obsahu si mohou částečně vytvořit vlastní design, byť ovládání a platba bude jednoduše probíhat skrze jednu bránu, což zákazníci ocení. Důvodem tohoto kroku je hlavně zjednodušení pro diváka, který se nemusí učit ovládat různě navržené designy a všude se registrovat. Zatímco u mobilních aplikací je hlavním prvkem dotyk na grafický prvek na displeji, v případě ovládání televizního rozhraní je obvykle dostupný jen jednoduchý ovladač s horizontálním a vertikálním posouvání, takže architektura prvků musí být striktně standardní napříč všemi „aplikacemi“.

Internet zavládne i v televizi

Všechny tyto systémy samozřejmě běží přes internet, což znamená, že kabelový operátoři postupně přijdou o zákazníky platící kromě samotného internetu i za videoobsah, což se může promítnout na jejich hospodaření do budoucna. Zároveň ale budou zákazníci potřebovat stále rychlejší internet, protože video vytěžuje linku nejvíce, obzvláště pak v kombinace třeba celé rodiny, kdy každý člen kouká v jednu chvíli na něco jiného. K tomu se také stále zvyšuje kvalita videa, Full HD už je standardem a i na Youtube už se nachází poměrně dost 4K obsahu, který tvoří jak specializované kanály, tak třeba i hráči her.

Kabelový operátoři tak do budoucna pravděpodobně skončí jako tupí poskytovatelé „datové trubky“, která vede až ke koncovým uživatelům. Vzhledem k tomu, že internet budou mít všichni, srovnají se tak i možnosti napříč všemi uživateli, kteří budou mít stejný obsah všude a ve stejná kvalitě.

Klepněte pro větší obrázek
Nová Apple TV se soustředí i na hraní mobilních her. Malý výkon lze ale vyřešit streamovaným hraním z cloudu, které se snaží prosadit třeba i Nvidia v rámci vlastních zařízení Shield

Internet se stane bojištěm tvůrců obsahu a konkurence se tak rozšíří a vstup usnadní, což přinese kvalitnější a rozmanitější obsah pro všechny možné cílové skupiny. Tento trend už lze sledovat i v rámci samotného Youtube.

Diskuze (2) Další článek: Nokia začala prodávat kameru pro virtuální realitu, stojí milion a půl

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,