Amazon se rozhodl posílit v oblasti retailu a za 13,7 miliardy dolarů (o 27 % více, než byla hodnota na oficiální burze) koupil americký řetězec Whole Foods, který se specializuje na organické potraviny. Jedná se o nejhodnotnější akvizici, kterou Amazon v historii společnosti udělal. K dokončení transakce je ale nutné schválení od regulátorů a pokud vše půjde podle plánů, mělo by převzetí být dokončeno během druhé poloviny tohoto roku.
Amazon prý uvažuje o akvizici Slacku, populární aplikace pro komunikaci v týmu
Amazon je dnes jednou z největších technologických společností, která zasahuje do tolika významných segmentů a vertikál, že si o tom mohou ostatní firmy nechat jen zdát. Jeff Bezos zkrátka vytvořil obrovskou platformu, která vyrostla na nákupu a prodeji zboží, ale postupně začala všechny spojené části řešit po svém. A tentokrát se ve velkém pouští do zdravých potravin, které zažívají rozmach.
Začalo to s AmazonFresh
Na Amazon.com se dá koupit takřka jakékoli zboží, na které si vzpomenete. Díky tomu si Amazon pojistil přízeň zákazníků i pravidelným poplatkem, který zaručuje rychlou dopravu zdarma a spoustu dalších výhod (neomezenou hudbu, videa a další).
Už v roce 2007 ale začal Amazon pomalu s testováním nové služby – AmazonFresh, která se zaměřuje na rozvoj čerstvých potravin. Zkrátka to, co dnes běžně používáme – Rohlik.cz,, Kosik.cz, iTesco, Kolonial.cz a další i v našich končinách, už měl Amazon v testování před deseti lety.
Jedná se především o logistiku „poslední míle“, protože se dováží potraviny z blízkého lokálního skladu. AmazonFresh se postupně rozšiřovalo do dalších měst USA – v roce 2009 to byl Seattle, v roce 2014 Los Angeles a San Francisko, následované New York City v roce 2014 a od minulého a letošního roku už je dokonce i v Londýně nebo v Tokiu a Berlíně.
Amazon má ale zdá se s potravinami mnohem větší plány.
Největší akvizice v historii Amazonu
Amazon obvykle kupuje pouze menší startupy a doposud nejvíce dal za Zappos nebo Twitch.tv, za které zaplatil přibližně miliardu dolarů. Tentokrát se však odvážil k mnohem významnější akvizici, která je největší v dosavadní historii Amazonu – nákup Whole Foods za 13,7 miliardy dolarů.
Whole Foods je americký řetězec obchodů, který byl založen už v roce 1980 a zabývá se pouze prodejem organických potravin. To znamená, že všechny potraviny jsou kupované pouze od dodavatelů, kteří jsou schopní prokázat „přírodní“ pěstování s minimálním zásahem různých chemického a dalšího zpracování. Whole Foods používá i systém hodnocení přes třetí stranu a snaží se být co nejvíc transparentní.
Jedním ze zajímavých snah kromě ekologické odpovědnosti (žádné plasty, BYOB – Bring Your Own Bag a další) je i darování 5 % roční zisku různým charitám.
Amazon tak tímto krokem získá jednoho z nejvýznamnějších retailových hráčů v segmentu zdravých potravin, které zažívají obrovský rozmach nejen v USA, ale i po celém světě.
Zajímavá infografika: z čeho se vlastně skládá Amazon? Už to rozhodně není jen prodejce zboží
Je jasné, že se Amazon zaměří právě na efektivní kombinaci rychlého rozvozu organických potravin ze supermarketů Whole Foods, kterých je v USA a dalších zemích celkem 431. Akvizicí totiž zároveň získal přes 91 tisíc nových zaměstnanců v těchto obchodech, což značně usnadní a hlavně urychlí vznik nového systému.
Ovládne Jeff Bezos svět?
Když se zjednodušeně podíváme na to, co vše Amazon dělá, vypadá to, že za chvilku bude v takové situaci, že člověk takřka nebude potřebovat pro jeho život žádnou jinou společnost, než Amazon.
Nákup a doručení – platforma Amazon, Logistika Amazon. Zábava – Amazon Video, Amazon Music, Twitch.tv. Umělá inteligence v různých zařízeních – Alexa. Výpočetní platforma – Amazon Cloud (AWS). Podle neoficiálních informací se Amazon dokonce chystá i do oblasti lékáren.
Jeff Bezos už je druhým nejbohatším člověkem na planetě, může za to obrovský úspěch Amazonu
Jeff Bezos je navíc aktivní ve vlastním vesmírném projektu Blue Origin, který podobně jako SpaceX od Elona Muska má cíl snížit cenu za dopravu na oběžnou dráhu Země a tím zrychlit a znovu nastartovat vesmírné projekty.
Jeff Bezos chce peníze z Amazonu použít pro vybudování levné vesmírné platformy
Oproti jiným technologickým společnostem je tak vidět ten obrovský rozdíl v šířce záběru, se kterou může Amazon dále hrát a nakonec vyhrát budoucí souboje o současné i budoucí trhy, které třeba ještě ani nevznikly.