Amazon následuje Apple a překonal hodnotu bilionu dolarů. Začínal ale s prodejem knih

  • Amazon překonal na burze hodnotu jednoho bilionu dolarů
  • Jeho tempo růstu je ještě rychlejší než u Applu
  • Amazon začal jako malý e-shop, postupně ale podchytil významné trendy
Kapitoly článku

Vlastní čtečka knih – Kindle

Na trhu už se vzhledem k oblibě elektronických knih prodávala velká spoustu různých čteček elektronických knih. Amazon se ale při vývoji vlastního zařízení s označením Kindle zaměřoval na absolutní jednoduchost a co nejnižší cenu. To se mu vyplatilo, protože čtečky Kindle se staly populárními a dodnes patří mezi nejprodávanější a jsou k dispozici v různých konfiguracích.

Amazon tak skvěle podchytil i trend v podobě elektronických knih, kdy měl jak vlastní platformu pro prodej a rychlý nákup, ale také vlastní zařízení. Navíc ve stejném roce spustil i CreateSpace, což byla platforma pro snadnou publikaci nových knih přímo od autorů, aniž by museli používat jiného distributora.

Klepněte pro větší obrázek

V roce 2010 nastal i významný okamžik – prodeje elektronických knih poprvé překonaly prodeje těch papírových. Amazon nepropásl ani trend audioknih a podcastů - vlastní obří Audible.com.

Probuzení konkurence

Teprve v roce 2009 a 2010 se začala probouzet konkurence a spouštět vlastní konkurenční produkty pro nový segment. Slavný prodejce knih Barnes & Noble představil vlastní čtečku elektronických knih a Apple pak vlastní platformu iBooks. Microsoft oznámil konkurenci Amazon AWS – Microsoft Azure.

V té době se ale dalo předpokládat, že dohonit Amazon bude těžké. Oblíbenost cloudových služeb od Amazonu už za sebou měla několikaletou historii, stejně tak vývoj infrastruktury, kterou mohli zákazníci používat. Amazon už měl velkou nabídku služeb a produktů, které se hodily jak pro startupy, tak i střední a velké zákazníky.

Amazon AWS si dodnes drží pozici jedničky v této oblasti a žádný konkurent ho z pohledu možností a nástrojů nedostihl. Najdou se ale konkrétní části, které jsou u konkurence lepší, levnější a podobně.

Spousta akvizic

Oděvní startup Zappos skončil v rukách Amazonu v roce 2009. V roce 2011 přidal Amazon do služby Prime i Video, které doplnilo hudbu i knihy. Amazon neustále zlepšoval efektivitu vlastního logistického řetězce, stejně tak vlastních skladů, které postupně mezigeneračně vylepšoval.

Klepněte pro větší obrázek

Významným skokem byla akvizice startupu Kiva Systems v roce 2012, který vyvíjel automatický robotický systém pro správu skladu a přesouvání zboží. Díky tomu se podařilo opět snížit časy potřebné k expedování zásilky.

V roce 2012 Amazon představil vlastní tablet Kindle Fire HD a o rok později koupil sociální startup GoodReads. Jednou z velmi významných akvizic, která opět ukazuje to, jak Amazon dokázal včas sledovat trend, byla akvizici streamovací platformy Twitch.tv v roce 2014 za téměř miliardu dolarů.

Streamování videa je čím dál populárnější a i když je Twitch stále primárně o streamování her, rozšiřuje se i do dalších oblastí.

Zařízení Echo

Další skvělou ukázkou předstihu ostatních technologických společností bylo představení chytrých reproduktorů Echo v roce 2014, které se v USA velmi rozšířily a dnes už Amazon nabízí spoustu různých variant.

Amazonu se podařilo rovněž vyvinout vlastní hlasovou asistentku Alexa, která díky propojení s aplikacemi třetích stran umožňuje vývojářům snadnou integraci a tím pádem se schopnosti Alexy velmi rychle rozšiřovaly. Nyní patří mezi nejlepší v této oblasti a to i ve srovnání se Siri od Applu, Asistentem od Googlu nebo Cortanou od Microsoftu. Opět přišel první a nejrychleji se rozšířil.

Rekordní akvizice i příjmy

V roce 2017 udělal Amazon největší akvizici v historii – koupil kamenné obchody s organickými potravinami (opět jasný trend) - Whole Foods za 13,7 miliardy dolarů, čímž se stal přímým konkurentem i velmi starých retailových hráčů, včetně obřího Walmartu. Amazon díky tomu může prodeje a logistiku zboží posunout na nové úrovně.

Nové způsoby prodeje v kamenných prodejnách, které jsou ale propojené s vaším online účtem, ukázal například u futuristických prodejen Amazon Go, které jsou vybavené stovkami kamer a senzorů a pomocí umělé inteligence rozpoznávají obličeje a vše ostatní. Nemusíte nic manuálně platit nebo přesouvat z košíku do pokladny. Vše funguje automaticky a jednoduše.

Amazon ukázal i chystané doručování pomocí dronů, kde už vyvinul několik generací pro budoucí doručování menších a lehčích balíků až přímo před dveře domu.

Široká budoucnost

Jak je vidět, Amazon rozhodně není „nějaký e-shop“, ale obří technologická společnost, která má neuvěřitelný rozsah produktů a služeb. Přichází včas s novými trendy a nápady, byť občas za cenu, že to nevyjde. Tuto politiku Jeff Bezos prosazuje, protože dle jeho slov, jakmile víte, že to vyjde, tak to není experiment.

Klepněte pro větší obrázek
Náborový přehled ukazuje, čím vším a v jakém objemu se Amazon zabývá. V současnosti má přes 566 tisíc zaměstnanců po celém světě

Amazon bude v budoucnu jistě dále pokračovat v tom co dělá, bude vše posouvat na další úrovně a určitě se pustí do nových oblastí, kde už v současnosti jsou konkurenti nebo teprve budou. Jeho hlavní výhodou je neuvěřitelné technologické, ale i logistické zázemí, které většina technologických firem nemá.

Sám Jeff bezos se nedávno stal nejbohatším člověkem novodobé historie a vzhledem k tomu, že on sám je nerd/geek a má i vlastní raketovou společnost Blue Origin, lze očekávat, že se bude podílet na další vesmírné fázi naší civilizace.

Jeff bezos prozradil, že hodlá své jmění využít ke stavbě vesmírné infrastruktury, která budou logisticky propojovat Zem s oběžnou dráhou, což vidí jako povinnost. Díky tomu budou moci nové startupy vytvořit nové produkty a služby, které byly doposud kvůli vysokým nákladům na dopravu do vesmíru nerealizovatelné.

Stejně jako on stavěl Amazon na drahých základech, které postavily starší generace (elektřina, internet, pošta), chce i on zaplatit a postavit nákladnou vesmírnou infrastrukturu.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,