Apple: prodeje iPhonů i hodinek Watch překonaly historické rekordy, iPady chce ale stále méně lidí

  • Apple prodal za poslední čtvrtletí celkem 78 milionů iPhonů
  • Celkový příjem se dostal na 78,4 miliard dolarů za čtvrtletí
  • Nedaří se prodávat iPady

Vánoční sezóna je za námi a s tím se objevily i finanční výsledky za poslední čtvrtletí od mnoha technologických společností. Nejvíce se ale rozhodně čekalo na Apple, který před svátky představil jako novou generaci iPhonu 7, Watch Series 2, tak i nové MacBooky Pro, které přinesly jak nový design, tak třeba i nový prvek v podobě dotykového proužku nad klávesnicí.

Vzhledem k tomu, že iPhony 7 i Watch Series 2 byly poměrně dlouho vyprodané a nedaly se sehnat, dalo se očekávat, že se Applu podaří nějaký ten rekord překonat. Jak to ale nakonec dopadlo?

Rekordní celkové příjmy, zisk ale klesl

V rámci posledního čtvrtletí se podařilo Applu získat příjmy 78,4 miliardy dolarů, což je o 3,3 % více, než ve stejném období minulý rok, kdy to bylo 75,87 miliardy dolarů.

Klepněte pro větší obrázek
Kompletní finanční přehled, včetně regionů

Zatímco příjem mírně vyrostl, zisk meziročně trochu klesl a to o 2,71 % na 17,9 miliardy dolarů, což vychází na marži kolem 38,5 %. Poklesu zisku může mít řadu příčin, typicky ho ovlivňují vyšší investice například do vývoje nebo výroby ať už stávajících, nebo budoucích produktů a služeb.

iPhony táhnou, s iPady je ale velký problém

Za zmíněné čtvrtletí se podařilo prodat rekordních 78,29 milionů iPhonů, což je o slušných 4,7 % více, než v minulém roce ve stejném čtvrtletí (74,78 milionů kusů). iPhone 7, iPhone 7 Plus a další modely tak Applu pomáhají ukrajovat další části trhu, především pak zařízením s Androidem.

Klepněte pro větší obrázek

Prodeje MacBooků na tom byly jen o trochu lépe, dalo by se říci takřka stejně, protože se prodalo 5,37 milionů Maců, což je pouze o 1,13 % více než minulý rok.

Pokud jde ale o iPady, u nich pokračuje negativní trend a prodeje klesají. A to opravdu výrazně. Apple dokázal prodat pouze 13 milionů iPadů za čtvrtletí, zatímco v předchozím roce to bylo 16,1 milionů kusů. Meziročně se tak jedná o neuvěřitelný pokles o téměř 19 %.

Těžko říci, proč tomu tak je a o důvodech můžeme jedině spekulovat. Jedním možným důvodem je čekání na nové modely, které Apple obvykle představuje až začátkem roku. Tablet to má navíc stále těžší, protože s většími chytrými telefony klesá potřeba tabletu jako takového a pro náročnější práci jsou určitě lepší univerzální Macy. Z tohoto pohledu je iPad příliš drahé zařízení na to, že slouží spíše jako doplněk s velmi úzkými možnostmi použití.

Klepněte pro větší obrázek

Tomu odpovídá i graf průměrné ceny, která u iPhonu roste, zatímco u iPadu klesá. Podobný vývoj lze tak nejspíše očekávat i do budoucna.

A jak se vede chytrým hodinkám Apple Watch, které už jsou k dispozici ve druhé generaci? Apple standardně neuvádí čísla, protože je zařazuje do obecného segmentu „Ostatní“, nicméně dle vyjádření se jich prodalo rekordní množství.

O služby je čím dál větší zájem

Pod segmentem služeb Apple zahrnuje jak iCloud (účty, automatické zálohování a synchronizace dat), tak i streamovanou hudbu Apple Music, iTunes a také App Store.

Klepněte pro větší obrázek
Srovnání vývoje dle Statista, Business Insider

Příjem z těchto služeb, kde hrají velkou roli datacentra, se dostal na 7,1 miliardy dolarů, což je o 18 % více, než ve stejném období minulý rok.

Čekání na nový produkt

Apple je stále nejbohatší společností na světě a pokračuje v prodeji stávajících produktů a služeb, které postupně inovuje. Investoři ale pochopitelně chtějí další růst, který má se stávajícími produkty jistě omezené hranice.

Řešením jsou nové produkty, na které se stále čeká. Konkurenční technologické společnosti se vrhají do nových segmentů jako je rozšířená realita, virtuální realita, chytré samořízené automobily a chytré domácí reproduktory s asistentkami jako Alexa (Amazon) nebo Google Now.

I když se objevila velká spousta spekulací, Apple stále nepředstavil žádný produkt z těchto kategorií a technologické společnosti jako Google, Amazon a Facebook postupně zabírají trh. I když je Apple známý tím, že přijde se správným produktem ve správnou chvíli, otázka zní, jestli mu taková strategie bude fungovat i v současnosti a dokáže překvapit trh něčím, co bude mít výraznější náskok nad stávají konkurencí.

Foto: iPhonedigital (CC BY-SA 2.0)

Témata článku: Apple, Byznys, iTunes, iPhone, iCloud, MacBook, Finanční výsledky, Apple Music, Apple Watch, iMac, iPhone 6 Plus, Apple Watch 2, Stejný segment, Budoucí produkt, Budoucí automobil, Apple iPhone, Vánoční foto, Chytré hodinky Apple Watch, Chytrý automobil, Samořízené auto, Samořiditelný automobil, Vánoční sezóna, Watch, Chytré hodinky pro iphone, Statista