ARM představil specializovaný 7nm čip pro autonomní vozy i konkurenci open-source čipům RISC-V

ARM je nyní pod velkým tlakem, protože na trhu opět dochází k velkým změnám. Potřeby se mění a rychle se rozšiřuje nový konkurent v podobě open source architektury RISC-V.

Pro nově nastupující segment autonomních vozů si ARM připravil nový 7nm čip Cortex-A76AE („Automotive Enhanced“), který je určen pro systémy se spotřebou pod úrovní 30 W a výkonem přes 250 KDMIPS.

Čip může mít až 64 jader a v rámci platformy jich může být propojeno více pro vyšší výpočetní výkon. Samozřejmostí je podpora virtualizace nebo akcelerace umělé inteligence pomocí samostatných obvodů (ARM ML). Grafickým čipem je ARM Mali-G76.

Díky podpoře spousty moderních technologií může být procesor použitý pro zpracování dat ze sítě, řadičů, úložišť, kamer, senzorů, lidarů a podobně. Dle tvrzení je 16jádrová varianta 10x úspornější a levnější než konkurenční architektury s podobnou schopností. V automobilech se nový čip objeví nejdříve v roce 2020.

Zatímco na mobilním trhu má ARM masivní převahu a drží si tržní podíl 90 až 95 %, v případě automobilového trhu už se začíná projevovat nová konkurence v podobě open source architektury RISC-V.

ARM se sice chlubí, že za svou éru už udělil 1 590 licencí, vyrobeno bylo přes 125 miliard čipů (21 miliard čipů jen za rok 2017), ale v automobilovém průmyslu už jsou podíly mnohem menší (odhad je 65 až 85 %) a rychlý růst se může brzy změnit. Od ARMu k bezplatnému a jednoduššímu RISC-V totiž začínají utíkat malí i velcí výrobci jako je Nvidia, Western Digital, IBM, Samsung, Tesla, Seagate, Huawei, Google, Qualcomm, NXP, Marwell, Alibaba, Siemens, Allwinner a řada dalších.

ARM tak ze strachu z RISC-V začal nabízet Cortex-M (Cortex-M0, Cortex-M1, Cortex-M3) pro vývojáře zdarma, respektive s nulovým licenčním poplatek. Platí to ale pouze tehdy, když tuto architekturu použijí v kombinaci s Xilinx FPGA čipy. Stále jste ale vázání smlouvou, která zabraňuje dalšímu zneužití či jakékoli úpravě architektury. A to je problém.

V případě RISC-V si totiž každý výrobce může zdarma a bez jakékoli smlouvy udělat vlastí upravenou verzi, která bude přizpůsobena jeho potřebám a produktu. V tom je kouzlo open source hardwaru a může to znamenat velký problém pro celý byznys ARMu.

Váš názor Další článek: Spotify už funguje 10 let: Podívejte se, čím si služba prošla a jak změnila hudební průmysl

Témata článku: Google, Umělá inteligence, Open source, Automobily, Nvidia, IBM, Čipy, Procesory, ARM, Samsung, Qualcomm, Architektura, Tržní podíl, Autonomní vůz, Huawei, Seagate, Western Digital, Upravená verze, Konkurenční architektura, Nastupující segment, Velký tlak, Nový konkurent, Velká změna, NXP, Velký problém


Určitě si přečtěte

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 37

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo

** Google dnes představil novinky ** Dočkali jsme se nového telefonu Pixel 3, tabletopočítače a domácího displeje ** Rozšíření Google Assistenta do dalších zemí se bohužel nekoná

David Polesný | 45


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku