ARM | Čipy | Automobily

ARM představil specializovaný 7nm čip pro autonomní vozy i konkurenci open-source čipům RISC-V

ARM je nyní pod velkým tlakem, protože na trhu opět dochází k velkým změnám. Potřeby se mění a rychle se rozšiřuje nový konkurent v podobě open source architektury RISC-V.

Pro nově nastupující segment autonomních vozů si ARM připravil nový 7nm čip Cortex-A76AE („Automotive Enhanced“), který je určen pro systémy se spotřebou pod úrovní 30 W a výkonem přes 250 KDMIPS.

Čip může mít až 64 jader a v rámci platformy jich může být propojeno více pro vyšší výpočetní výkon. Samozřejmostí je podpora virtualizace nebo akcelerace umělé inteligence pomocí samostatných obvodů (ARM ML). Grafickým čipem je ARM Mali-G76.

Díky podpoře spousty moderních technologií může být procesor použitý pro zpracování dat ze sítě, řadičů, úložišť, kamer, senzorů, lidarů a podobně. Dle tvrzení je 16jádrová varianta 10x úspornější a levnější než konkurenční architektury s podobnou schopností. V automobilech se nový čip objeví nejdříve v roce 2020.

Zatímco na mobilním trhu má ARM masivní převahu a drží si tržní podíl 90 až 95 %, v případě automobilového trhu už se začíná projevovat nová konkurence v podobě open source architektury RISC-V.

ARM se sice chlubí, že za svou éru už udělil 1 590 licencí, vyrobeno bylo přes 125 miliard čipů (21 miliard čipů jen za rok 2017), ale v automobilovém průmyslu už jsou podíly mnohem menší (odhad je 65 až 85 %) a rychlý růst se může brzy změnit. Od ARMu k bezplatnému a jednoduššímu RISC-V totiž začínají utíkat malí i velcí výrobci jako je Nvidia, Western Digital, IBM, Samsung, Tesla, Seagate, Huawei, Google, Qualcomm, NXP, Marwell, Alibaba, Siemens, Allwinner a řada dalších.

ARM tak ze strachu z RISC-V začal nabízet Cortex-M (Cortex-M0, Cortex-M1, Cortex-M3) pro vývojáře zdarma, respektive s nulovým licenčním poplatek. Platí to ale pouze tehdy, když tuto architekturu použijí v kombinaci s Xilinx FPGA čipy. Stále jste ale vázání smlouvou, která zabraňuje dalšímu zneužití či jakékoli úpravě architektury. A to je problém.

V případě RISC-V si totiž každý výrobce může zdarma a bez jakékoli smlouvy udělat vlastí upravenou verzi, která bude přizpůsobena jeho potřebám a produktu. V tom je kouzlo open source hardwaru a může to znamenat velký problém pro celý byznys ARMu.

Váš názor Další článek: Týden Živě: Podzimní Windows 10, nové počítače Surface a veverky

Témata článku: Google, Umělá inteligence, ARM, Nvidia, Procesory, Open source, Čipy, Huawei, Samsung, IBM, Automobily, Architektura, Tržní podíl, Autonomní vůz, Western Digital, Seagate, Qualcomm, RISC-V, Nový konkurent, Malý výrobce, Marwell, Grafický čip, Alibaba, Automobilový trh, Samostatný obvod, Nova 3 huawei na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

** Android existuje skoro 12 let a za tu dobu v mnoha směrech dospěl ** Dnes běží na sedmi z deseti telefonů, ale čemu za to vděčí? ** Našli jsme 10 kotev, které táhnou tento operační systém ke dnu

Karel Kilián | 163

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

** Test MacBooku Air v provedení pro rok 2020 ** Cenově dostupný notebook překvapí výkonem ** Výborné je celkové zpracování a klávesnice

Martin Miksa | 42

Ubuntu 20.04: Zase vás chce přesvědčit, že je lepší než Windows

Ubuntu 20.04: Zase vás chce přesvědčit, že je lepší než Windows

** Britský Canonical před pár dny vydal novou verzi svého Ubuntu ** 20.04 LTS zapracovalo na grafickém desktopu, rychlosti i bezpečnosti ** V nitru tepe Linux 5.4 a volitelně i nový souborový systém

Jakub Čížek | 121