Software | Bezpečnost | Avast | Marketing

Avast sleduje chování svých uživatelů a na datech dále vydělává, varují americká média. Není to nic nového

Avast prostřednictvím svého antivirového softwaru sleduje chování uživatelů a zjištěná data následně nepřímo prodává prostřednictvím své dceřiné společnosti Jumpshot. Mezi kupujícími byly společnosti Google, Microsoft, Pepsi, Sephora, Home Depot a mnoho dalších, zmiňuje magazín Vice.com, který se tématu podrobně věnuje. V jádru nejde o nic nového, zpracování dat o chování uživatelů k marketingovým účelům Avast nijak netají. Je ale fakt, že aktuální zjištění blíže ukazují, o jaká data jde, a může překvapit, jak jsou podrobná.

Každé hledání. Každý klik. Každý nákup.

Data o chování uživatelů jsou sice anonymizovaná, takže nejsou spojena s konkrétními uživatelskými jmény, ale jde o poměrně podrobné shluky informací, ze kterých by bylo možné konkrétního člověka snadno identifikovat. Sleduje se totiž nejen jaké stránky navštěvuje, kde co nakupuje nebo co vyhledává, ale třeba také poloha jeho zařízení a jeho technické podrobnosti.

Takto vytvořený profil, byť anonymizovaný, je dohromady sbírkou poměrně citlivých osobních dat. Ačkoli jde firmám o souhrnná data, na základě kterých mohou analyzovat trendy ve společnosti nebo například šíření povědomí o produktu a podle toho lépe cílit marketing, hrozba zneužití stínovaných uživatelských profilů visí ve vzduchu. 

Sama společnost Jumpshot na svém Twitteru chlubí, že umí zaznamenat: „Každé hledání. Každý klik. Každý nákup. Na jakékoli stránce.“ Dále láká na to, že jejich globální výzkumný panel zahrnuje 100 milionů zařízení a zaznamená 5 miliard akcí denně, a to za účelem dodání informací o chování online spotřebitelů. Přidává ještě informaci, že tyto informace již od ní nakupují Google, Microsoft, Nestlé, Kantar a další. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Twít s inzerátem společnosti Jumpshot

Onen globální výzkumní panel na základě 100 milionů zařízení by měli být právě uživatelé softwaru Avast. Donedávna se to týkalo hlavně doplňků do prohlížečů, ale po aféře z podzimu byly tyto doplňky tvůrci prohlížečů zakázány. Ale jak upozornil Vice a PCmag, v poslední době jsou uživatelé antivirového programu Avast dotazováni formou vyskakovacího upozornění na souhlas se sběrem analytických dat. Někteří souhlas odklepli, aniž by tušili, že se nejedná jen o sběr dat, ale i následný prodej. Každopádně tak Avast získal další uživatele do výzkumného panelu.

„Avast data neprodává, jen sdílí...“

Samotný Avast se sběrem analytických dat pochopitelně nijak aktivně nechlubí a ve vyjádření trochu kličkuje. V prosinci jsme se jako reakci na stažené doplňky dočkali od Avastu prohlášení: „Bezpečnost a soukromí našich uživatelů jsou pro Avast absolutní prioritou, a proto máme funkční a komplexní proces na ochranu jejich dat. V posledních dnech se objevily zprávy o tom, že prodáváme osobní údaje třetím stranám, což není pravda.“ 

Dále Avast objasnil, že sběr dat o prohlížení internetu potřebuje, aby jeho bezpečnostní software vůbec mohl fungovat. To je jasné a pochopitelné. Jenže následuje doznání: „Tato agregovaná statistická data také sdílíme s naší vlastní marketingovou analytickou společností, Jumpshot, a v tomto jsme byli k našim zákazníkům transparentní od chvíle jejího startu.“ Jinými slovy: Avast data nijak neprodává, jen je sdílí se svou analytickou společností. Jenže ta už s nimi dál komerčně nakládá. 

Klepněte pro větší obrázek 
V softwaru je možné odškrtnout, že nechcete, aby se vámi sbíraná data využívala pro marketingové účely

Nutno však podotknout, že data nejsou přeprodávána přímo, ale prostřednictvím služby Insights, která marketérům poskytne kýžené výsledky potřebné k marketingovým kampaním. Přímo k jednotlivým virtuálním profilům uživatelů se nedostanou. 

Diskuze (22) Další článek: Satelit Prox-1 s „terminátorskou“ páskou uspěl v testu úklidu vesmírného odpadu

Témata článku: Software, Microsoft, Google, Internet, Bezpečnost, Twitter, Avast, Marketing, Uživatelé, Home depot, Data, Sephora, Chování, Jumpshot, Chování uživatelů, Americké médium, Sběr, Pepsi, Kantar, Nestlé


Určitě si přečtěte

Nvidia představila grafické karty GeForce RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070. Známe české ceny

Nvidia představila grafické karty GeForce RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070. Známe české ceny

** Nvidia uvedla nové desktopové grafické karty GeForce RTX 3000 ** Jedná se o modely GeForce RTX 3070, 3080 a 3090 ** K výrobě se používá 8nm technologii od Samsungu

Karel Javůrek | 67

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

** Máme HBO Go, máme Netflix... ** Ale stejně krademe filmy a seriály ** Když už musíte, stahujte torrenty bezpečně v Seedru

Jakub Čížek | 140

Podívejte se, co dokáže vyrobit jedna z nejexotičtějších 3D tiskáren v Česku

Podívejte se, co dokáže vyrobit jedna z nejexotičtějších 3D tiskáren v Česku

** Na jaře tiskla unikátní české respirátory ** Používá ji třeba Škoda Auto, a.s. ** Zajeli jsme se podívat do pražského showroomu 3Dees

Jakub Čížek | 11

WindowsFX: Nainstalujte to mamce a taťkovi. Ani nepoznají, že to je Linux

WindowsFX: Nainstalujte to mamce a taťkovi. Ani nepoznají, že to je Linux

** Po dvou měsících tu máme další linuxovou kopii ** Tentokrát jde o imitaci Desítek ** Sestavili ji brazilští geekové nad Ubuntu

Jakub Čížek | 143

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

** Technologie baterií se stále zlepšuje, ale žádné revoluce se nekonají ** Nejpopulárnějším typem baterií je Li-ion ** Efektivní baterie se stávají důležitější s příchodem elektromobilů

Karel Javůrek | 95

10 věcí, které nás štvou na Windows 10 a bohužel asi jen tak nepřestanou

10 věcí, které nás štvou na Windows 10 a bohužel asi jen tak nepřestanou

** Windows 10 je na trhu 5 let, ale pořád má velké rezervy ** Ani desátá velká aktualizace, která vyjde na podzim, je nevyřeší ** Štvou nás Windows Update, Store, Nastavení atd.

Lukáš Václavík | 146