AVG roste díky partnerství s Googlem a Facebookem

AVG prodloužilo partnerství s Googlem a spolupracuje také s Facebookem. I díky tomu akcie společnosti v posledním týdnu rostly o téměř 12 procent.

Akcie původem české společnosti AVG Technologiespo několika měsících opět rostou. Cenné papíry na newyorské burze za poslední 3 dny poskočily o téměř 12 procent na hranici 13,8 dolaru za kus. Akcie rostly poprvé od letošního léta a překonaly původní třináctidolarovou hranici při vstupu firmy na systém veřejného obchodování. Cenu vyhnalo nahoru zejména oznámení o prodloužení partnerství s Googlem.

Akcie AVG se letos v červenci výrazně propadly na desetidolarovou hodnotu a až do začátku listopadu se nedokázaly dostat přes hranici 12 dolarů. Současná cena dosahující téměř 14 dolarů není v historii firmy nejvyšší – v březnu se papíry obchodovaly za 15,4 dolaru. AVG má aktuálně tržní kapitalizaci 749 milionů dolarů a trh očekává, že by cena mohla minimálně držet současnou hladinu.

Nálada investorů se totiž výrazně zvedla minulý týden, kdy AVG oznámilo, že na další 2 roky prodlužuje spolupráci s Googlem a bude tak moci pokračovat v nastaveném obchodím modelu. Ten spočívá v tom, že AVG do svých produktů (například do lišty v prohlížeči, kterou si uživatelé mohu nainstalovat společně s antivirem) přidává okno s vyhledáváním. Pokud uživatelé přes toto okno vyhledají dotaz, jsou automaticky přesměrováni na Google a ten pak AVG zaplatí provizi.

Výhodný software zdarma

Česká bezpečnostní firma tak tímto způsobem může zpeněžovat aplikace, které uživatelům nabízí zdarma. Produkty společnosti v současné době využívá 143 milionů lidí po celém světě, ale pouze zhruba 15 milionů z nich si připlatí za vyspělejší verzi, zbytek jsou pak volně dostupné varianty.

Spolupráce s Googlem evidentně funguje. AVG v prvních 3 měsících tohoto fiskálního roku vygenerovalo z volně přístupného softwaru 117,5 milionu dolarů, přičemž placené verze přinesly 140 milionů dolarů. Ve stejném období v předchozím roce se přitom první uváděné číslo pohybovalo na zhruba polovině aktuální hodnoty. Nejvíce z těchto peněz do AVG přináší právě Google.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
AVG už má i vlastní webové prohlížeč pro iOS. Safe Browser je zdarma k dispozici na App Store a umí například funkci Do Not Track.

„Hledáme cesty, jak na verzích zdarma vydělat. Rádi je takto nabízíme a budeme v tom pokračovat,“ sdělil letos v září v New Yorku výkonný šéf AVG J. R. Smith při představování nové generace bezpečnostních produktů. Podobně se ke zdarma dostupným programům staví také český Avast.

„Je to důležitý milník pro naší dlouhodobou růstovou strategii a dokazuje to, že AVG je lídrem v oblasti počítačové bezpečnosti,“ komentuje Smith prodloužení spolupráce s Googlem. Jeho firma nejenom, že si udržela silného partnera, ale zároveň je oprávněna k tomu, aby podobná partnerství uzavírala také s dalšími firmami. Podobně to ostatně dělá i Google, který má podobný obchodní model nastavený například s Opera Software nebo Mozillou.

AVG proto v prohlášení uvádí, že se bude dívat po nových partnerech v oblasti webových, vyhledávacích a reklamních společností. Může jim nabídnout zajímavá čísla – analytické statistiky například udávají, že antivirová společnost v první polovině tohoto roku Googlu zajistila 3,1 miliardy hledaných dotazů.

Akcie brněnské firmy se začaly hýbat pozitivním směrem už v listopadu, když byla oznámena další výrazná spolupráce – tentokrát s Facebookem. Tomu AVG, stejně jako například Avast, dodává vlastní databázi škodlivých webových stránek z jeho technologie LinkScanner. Facebook tak díky těmto databázím může své uživatele upozorňovat na škodlivé odkazy. AVG je kromě toho součástí jeho obchodu s aplikacemi.

Společnost chce růst také díky mobilním zařízením. Výrazné zaměření na tuto oblast už firma oznámila letos v září a od té doby mobilní produktovou řadu často rozšiřuje. Aktuálně vydala novou verzi antiviru pro Android s přepracovaným uživatelským rozhraním, a na App Store je k dispozici i bezpečný webový prohlížeč AVG Safe Browser. Do něho jsou integrovány funkce jako LinkScanner nebo Do Not Track chránící proti ukládání osobních dat. „Mobilní oblast vidíme jako strategickou a od doby, kdy jsme v roce 2010 vydali náš první mobilní produkt, jsme zaznamenali obrovský růst,“ pochvaluje si Smith.

AVG očekává, že tržby za celý letošní rok překonají původní odhady a celková suma by se měla usadit až na 356 milionech dolarů. Jen v posledním čtvrtletí firma vygenerovala příjmy 95,2 milionu dolarů oproti 71,7 milionu dolarů ve stejném období před rokem, a výrazně navýšila zisk na téměř 19 milionů dolarů.

Diskuze (17) Další článek: Dnes začíná konference WCIT-12, která rozhodne o osudu internetu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,