Babišův střet zájmů: iDnes a data jízdních řádů

Kauze Chapsu a monopolní správy ještě není konec. Na ministerstvu dopravy sice leží vyhláška, ta ale stále není podepsaná. A dopravu brzy ovládne hnutí ANO Andreje Babiše.
Babišův střet zájmů: iDnes a data jízdních řádů

Kauza dat jízdních řádů ani přes sliby ministerstva dopravy z konce loňského roku stále není u konce. Vyhláška, která měla učinit přítrž monopolnímu chování a postavení brněnské společnosti Chaps, stále čeká na podpis ministra dopravy v demisi a prozatím není jasné, zda ji před svým odchodem z funkce stihne podepsat. Do hry navíc může vstoupit Andrej Babiš, před kterým se rýsuje velký střet zájmů.

Babišovo hnutí ANO totiž po jmenování nové vlády obsadí ministerstvo dopravy a tím pádem i možnosti toho, jak s daty jízdních řádů nakládat. Jak známo, společnost Chaps, která data pro dopravu spravuje, balík informací prodává společnosti Mafra, která díky tomu provozuje službu IDOS pod doménou svého zpravodajského portálu iDnes.cz. A právě Andrej Babiš se stal v loňském roce vlastníkem Mafry.

Logickým zájmem Mafry je generovat co největší návštěvnost iDnesu, zobrazovat co nejvíce stránek a tím pádem prodat i velké množství reklamy. Proto by pro společnost konec monopolního postavení v jízdních řádech znamenal poměrně značný problém – IDOS se na celkových 4,5 milionu unikátních návštěvnících iDnesu za měsíc podílí více než 1,9 miliony (zdroj: NetMonitor, listopad 2013).

ANO bylo informováno

Pokud by přístup k informacím o spojích získaly také další firmy, jak na to podle zákona mají nárok, tak by iDnesu úbytek návštěv skutečně hrozil. Například Seznam.cz už je připravený data prakticky okamžitě integrovat do své služby Mapy.cz, odkud v současné době iDnesu návštěvníky přivádí. Společnost sice nekomentuje, o jaké číslo přesně jde, údajně je to ale „hodně“.

Klepněte pro větší obrázek
Co bude s IDOSem? Foto: Týdeník Euro

Vedení Mafry, které už Andrej Babiš do jisté míry obměnil, už se podle zdrojů Connect.cz nedávno kvůli problému sešlo a představitele hnutí ANO o situaci informovalo. Sama strana na otázky ohledně tématu ovšem nereaguje.

Pro Andreje Babiše to tak bude zkouška toho, jak vážně myslí své předvolební a současné proklamace o nových poměrech v politice a o tom, že se střetům zájmům vyhne.

Chaps, kterému na obchodování s daty, jež do správy získal pomocí smlouvy s ministerstvem dopravy v roce 2001, stojí část byznysu, prozatím dále hraje hru na zdržovanou. Seznam si na základě rozhodnutí Krajského soudu v Brně od Chapsu vyžádal data zaslat, ten ale neustále posílá zpětné dopisy s tím, že není přesně specifikován požadavek a že je třeba vše upřesnit.

Brněnská firma podobnou hru hraje rovněž ve správním řízení, které s ní vede Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. ÚOHS sice nesmí probíhající šetření komentovat, podle informací Connect.cz ale Chaps posílá pouze nutné minimum informací a snaží se průběh práce co nejvíce zpomalit.

Chapsu po případném otevření dat nehrozí úplný zánik, bude se ale muset přizpůsobit. Firma díky tomuto byznysu získala také dotace (například na rozvoj Centrálního informačního systému jízdních řádů), které tvoří velkou část jeho ročních příjmů ve výši kolem 200 milionů korun.

Lidé z okolí celé kauzy nemalují firmě Chaps moc světlou budoucnost. V případě nepodepsání vyhlášky a případném Babišově zásahu může ještě nějaký čas normálně fungovat, ale její stěžejní byznys je v kritickém ohrožení. Chapsu už nicméně tolik střežená data unikají cestami v jejich nepříliš dobře zabezpečeném informačním systému.

Další informace o možných střetech zájmu Andreje Babiše naleznete v aktuálním vydání týdeníku Euro.

Témata článku: Právo, Monopolní postavení, Monopoly, Jistá míra, Řád, Rok šetření, Střet, Kritická část, Jízdní řád, Správní řízení, Brněnská firma, Idos, Chaps, Doprava budoucnosti, Foto soutěž 2016, Babiš