BlackBerry je připraveno být okrajovým hráčem

V představenstvu BlackBerry se rodí nový nápad. Firma se spokojí s tím, že bude na okraji trhu a přizpůsobí se tomu. Mluví se o prodeji cenných aktiv.

Kanadská společnost BlackBerry může přežít jako okrajový hráč na trhu chytrých telefonů, musí k tomu ale udělat několik důležitých kroků, například prodat některá cenná aktiva. Člen představenstva firmy Bert Nordberg v rozhovoru pro Wall Street Journal uvedl, že mezi jeho kolegy panuje shoda o cíleném odsunu společnosti na okraj. BlackBerry už na okraji, či spíše hraně je, cílené směřování by ale firmě mohlo pomoci.

„Myslím si, že BlackBerry je schopné přežít jako okrajová a malá společnost,“ uvedl Nordberg. „To ale znamená, že se musí rozhodnout být okrajovou a malou společností. Firma měla v minulosti mnohem větší ambice, ale soupeřit s Applem, Googlem a Samsungem je těžké,“ doplnil. Bývalý výkonný šéf Ericssonu, který tuto skandinávskou společnost provedl restrukturalizací a zachránil před bankrotem, tvrdí, že s jeho vizí souhlasí většina členů představenstva. To by tedy mohlo dát reálné známky toho, kam se BlackBerry bude v budoucnu ubírat.

Představenstvo firmy už před několika týdny sestavilo speciální komisi, jejímž úkolem je přijít s možnými scénáři, jak s celou společností a jejím majetkem naložit. Jednou z cest má být i případný prodej, na což některé média zareagovala sestavováním žebříčků toho, kdo a proč by byl jako kupec nejlepší. S novými informace to ale spíše vypadá na to, že BlackBerry projde výrazným zeštíhlením, spokojí se s rolí outsidera, nebude mít nereálné plány a „bude si dělat to své“ pro fanoušky a zákazníky, kteří mají značku a přístroje firmy v oblibě. To je ale naprosto rozdílná vize od té, jakou ještě v březnu BlackBerry hlásalo, když chtělo být trojkou na trhu.

Žádná poptávka po Q10

BlackBerry na tom v současnosti skutečně není příliš dobře. Firma už na mnoha trzích ztratila podíl i oproti stále rostoucímu Windows Phone od Microsoftu a nové modely BlackBerry 10 zůstávají za očekáváním. Tedy alespoň model Q10. Firma sice oficiální čísla nekomentuje a prodeje modelů neodděluje, hlasy některých amerických prodejců mluví jasně.

Klepněte pro větší obrázek
BlackBerry má hodně peněz na marketing. Otázkou však je, zda je k něčemu.

„Po přístrojích Q10 nemáme prakticky žádnou poptávku a většinu dodávek jsme vrátili našemu dodavateli,“ citoval nedávno Wall Street Journal jednoho partnerů operátora Verizon, jež provozuje 16 obchodů. „Myslíme si, že model Q10, o kterém jsme si všichni mysleli, že bude zachránce, právě narazil na dno a umřel.“

To jsou samozřejmě slova pouze jednoho prodejce, nicméně podobných znamení je více. Zdroje Connect.cz například tvrdí, že tuzemští operátoři u modelu Q10 nezaznamenávají značný zájem a BlackBerry 10 často ani nevystavují ve svých menších obchodech. Velkou roli může hrát i hodně vysoká zaváděcí cena – Q10 se například u T-Mobilu prodává za více než 15 tisíc korun. Při této ceně už zákazníci raději sáhnou po iPhonu a dalších „velkých“ značkách.

BlackBerry v posledním čtvrtletí expedovalo 2,7 milionů zařízení s novým systémem, to ovšem ještě neznamená, že se tento počet kusů i prodal. Firma nic oficiálně nekomentuje, operátoři a partneři rovněž.

Společnosti nyní každopádně zvažuje, jak naložit se svými aktivy. Objevila se například informace, že dojde k oddělení BlackBerry Messengeru (BBM), z něhož by se měla stát samostatná společnost konkurující dnešním fenoménům jako WhatsApp, Viber a další. Otázkou je, zda by něco takového dávalo smysl. BlackBerry sice chystá uvedení BBM také na Android, iOS a v budoucnu nejspíše i další platformy včetně počítačů, dost možná už je ale pozdě. „Tohle mělo BlackBerry udělat už před lety. Díky licencování Messengeru a dalších komunikačních technologií mohlo mít obrovský zdroj příjmů,“ komentuje situaci pro Connect.cz zakladatel a šéf společnost IceWarp Adam Paclt, který v byznysu komunikačních nástrojů působí. A stejně tak BBM mohlo mít náskok před konkurencí. Dnes už bude jenom těžko přesvědčovat uživatele, aby přešli na novou aplikaci.

Prodej patentů za 5 miliard dolarů

Otevřít se ostatně měla i celá komunikační, bezpečná a šifrovaná platforma BlackBerry, kterou Kanaďané neustále střeží jako oko v hlavě. Nyní už se v rámci zmiňovaného rozprodeje aktiv o této možnosti mluví. BlackBerry má velmi kvalitní a úspěšné technologie pro šifrování komunikace, hardwarovou klávesnici pro telefony, rozvinutou celosvětovou datovou síť a úspěchy mezi firemními zákazníky.

Kromě toho disponuje i více než 5 tisíci patenty a další 3700 čeká na schválení. Ty by tak podle propočtů analytiků mohly mít hodnotu až 5 miliard dolarů. To je hodně, vezme-li se v potaz, to, že celé BlackBerry má v současné době tržní hodnotu 5,3 miliardy dolarů.

Budoucnost firma je nyní velmi nejistá, což škodí i aktuálním obchodům. Mediální dům Bloomberg například oznámil, že pozastavuje nákup nových BlackBerry 10 přístrojů pro své zaměstnance. Důvodem je zejména to, že se nelze spoléhat na budoucí vývoj celé platformy.

Prozatím poslední finanční výsledky nicméně přinesly náznak možného ozdravení a otočení kurzu k lepšímu. Firma se sice dostala do ztráty 84 milionů dolarů při tržbách 3,1 miliardy, samotné tržby ale rostou a stejně tak dodávky telefonů (to opět neznamená reálné prodeje). Stále ale klesá počet předplatitelů služeb BlackBerry – za poslední kvartál o 4 miliony uživatelů na 72 milionů. To je dáno nejenom tím, že uživatelé opouští BlackBerry jako takové, ale také tím, že k BlackBerry 10 není služba BIS potřeba.

Ani akcie firmy úplně neodpovídají tomu, že by BlackBerry mělo zaniknout. I když se jejich hodnota za posledního půl roku propadla o více než 23 procent, za rok je to stále růst 51 procent. Poslední měsíc pak vykazuje růst 15 procent. BlackBerry má stále poměrně hodně hotovosti, kterou ve velkém utrácí za reklamní a marketingové aktivity.

Diskuze (12) Další článek: Tabletů se prodává méně, než se čekalo, „jen“ o 58% více než loni

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,