Brněnské Kentico soupeří s IT obry a obsazuje svět

Brněnský Kentico Software už se s pobočkami rozrostl do Seattlu, New Hampshire, Velké Británie a Austrálie. V Brně se zabydluje v nových prostorách a chce pokrýt celý svět.

„Sedávali jsme i na chodbách, teď už máme místa i s rezervou dost,“ usmívá se Petr Palas, zakladatel a jediný majitel Kentico Software při prohlídce nových prostor jeho společnosti v brněnských Nových sadech. Ještě ne úplně zabydlené kanceláře jako by z oka vypadly populárním startupovým prostorům v Silicon Valley a New Yorku. „Jojo, někde máme i Nintendo Wii, ale ještě jsme ho po stěhování nestihli vybalit,“ usmívá se Palas v místnosti, která spíše než kancelář připomíná obývák.

Tomuto „obýváku“ kromě pohodlných pohovek vévodí velká televize a knihovna plná knížek o programování, databázích a podobně. V Kenticu mají i další věci, kromě už tradičního stolního fotbálku třeba zvětšeninu slavného Pac-Mana, plné ledničky, kreativní nepořádek v místnostech programátorů, pokoj, kde je možné se vyspat, a nechybí ani sprcha. „Není to tak, že bychom tu chtěli držet lidi co nejdéle, jen pro ně chceme příjemné místo pro práci,“ vysvětluje Palas.

Toto přitažlivé prostředí nemá působit pouze jako pozlátko a prezentace firmy navenek, je to spíše součást firemní kultury. „Máme zde poměrně hodně nízký věkový průměr lidí,“ počítá sympaticky působící podnikatel věk 118 brněnských zaměstnanců. „Už když jsem společnost v roce 2004 zakládal, začal jsem spolupracovat s vysokoškolskými studenty, kterých je v Brně hodně. To pokračuje do dneška.“

S pobočkami a zákazníky ve světě

Petr Palas založil Kentico Software v době, kdy firmám začalo docházet, že pro ně není úplně výhodné vyvíjet si redakční a správcovské systémy pro vlastní webové stránky (CMS) a je mnohem levnější a jednodušší si pořídit na to připravený nástroj. V té době na trhu neexistovalo žádné takové řešení postavené na platformě .NET od Microsoftu, a tak se zrodil podnikatelský nápad.

Klepněte pro větší obrázek
Zakladatel a šéf Kentico Software Petr Palas.

Silné zaměření na Microsoft vydrželo Kenticu až do dnešní doby. Firma komunikuje přímo s centrálou v Redmondu, získala prestižní partnerské ocenění a své produkty staví právě na technologiích Softies, aktuálně také cloudu Windows Azure. „Microsoft je stále obrovsky silný v podnikovém a serverovém prostředí, dokonce zde jeho pozice roste, takže je pro nás dobrou volbou,“ komentuje Palas.

Microsoftu je Kentico blízko i díky pobočce v Seattlu. „V Seattlu pro nás pracuje 10 lidí, jeden je dokonce bývalý zaměstnanec Microsoftu,“ pokračuje Palas. „Dalších 10 lidí máme ještě na východním pobřeží Spojených států, konkrétně v New Hampshire.“

Kentico totiž dalece přerostlo rozměry domovského Brna a České republiky. Společnost aktuálně působí na 90 světových trzích, spolupracuje se zhruba 1100 implementačními partnery a kromě Ameriky má pobočky také ve Velké Británii a Austrálii s tím, že se plánuje nová v Nizozemsku. „Naší vizí je být globální firmou,“ popisuje plány brněnský podnikatel.

Kentico pro to předpoklady rozhodně má. Už se totiž nezaměřuje „pouze“ na vývoj CMS softwaru, pomocí něhož je možné jednoduše spravovat webové stránky (moduly pro napojení dat, ovládacích prvků, platebních bran, formulářů, vyhledávání a podobně), ale čím dál více do byznysu zapojuje také nástroje pro internetový marketing a sociální sítě. „Dříve jsme náš produkt prodávali zejména webdesignérům, vývojářům a podobně, teď jsou to stále více lidé přes marketing.“

Proti gigantům

Brňané tak plují na trendu, který je v posledních měsících vidět na celém trhu. Adobe, Oracle, SAP, IBM, Microsoft, Salesforce.com a další IT giganti investují miliardy dolarů na akvizice společností, jejichž software umí to, co Kentico také – spravovat online reklamní kampaně, měřit dopady, dělat webovou analytiku, řídit e-mailové kampaně a tak dále. Celé to pak zapadá i do CMS a Kentico tak může nabídnout ucelený webový balík, ať už přes licence či vlastní cloud.

Klepněte pro větší obrázek
Prostory jako ve Valley.

Analytické společnosti odhadují, že marketingoví šéfové a manažeři v budoucnu budou utrácet za IT více, než tradiční „ajťáci“. „Proto teď vidíme tu vlnu akvizic,“ potvrzuje Petr Palas. „Nástroje pro online marketing jsou mladý trh s mnoha novými možnostmi. Jde mimo jiné o oblast, kde se spravují data zákazníků a všichni giganti to chtějí dělat.“

Kentico cestou akvizic nejde a všechno si vyvíjí pomocí vlastních sil. To, že by Brno v konkurenci s firmami jako Oracle či SAP zapadlo, si Palas nemyslí. „Tyto firmy se zaměřují především na velké enterprise zákazníky, zatímco my se zajímavé spíše o ty menší a střední,“ argumentuje. Kentico je navíc poměrně rychlé v uvádění novinek na trh a napojování na již fungující věci. To při akvizicích není úplně běžné, často se totiž musí do sebe integrovat 2 úplně jiné produkty. V pružnosti jistě hraje roli i to, že je pan Palas jediným vlastníkem Kentica a nemusí tak podléhat tlakům akcionářů.

Klepněte pro větší obrázek
V Kenticu mají obývák, kuchyni, sprchu i místo na spaní.

Palasova slova o neztracení se na nově se formujícím trhu potvrzují i reálná čísla. Nástroje na online marketing v Kenticu tvoří zhruba 50 procent tržeb s tím, že se čeká další růst této oblasti. Ani CMS se ale údajně nemá úplně ztratit. „Prozatím stále jde hodně o to dovést přes různé cesty lidi právě na web a tam je CMS stále potřeba.“

Za každý bug vysazený strom

Kentico v roce 2012 vygenerovalo zhruba 154 milionů korun a letos počítá s růstem okolo 40 procent. Jasná většina do firmy proudí ze zahraničních trhů, zejména Severní Ameriky (60 procent) následované Velkou Británií, západní Evropou a Austrálií. Česko se na tržbách Kentica podílí pouze procentem. Kolem 60 procent z těchto celkových čísel do firmy proudí přes partnery, jež se na jednotlivých trzích starají o nasazování a prodej u zákazníků.

Nové produkty a trendy do firmy přinášejí nové technologie. V Kenticu se proto hodně zaměřují na vývoj aplikačního rozhraní (API), které umožňuje komunikovat s dalšími službami, a aktivně se zajímají o big data. „Pro velká data hledáme vhodnou technologii, chceme především ucelený balík, který bychom mohli využít,“ vysvětluje Palas.

Klepněte pro větší obrázek
Vyvíjí se ve dvoutýdenních sprintech.

V souvislosti s tím, že se zákazníky stále více a více stávají marketingoví šéfové a oddělení, kteří často nejsou v IT až tak kovaní, dochází i k čím dál většímu zájmu o cloud. Firmy si raději produkt pronajmou jako službu za poplatek, než aby si ji samy udržovaly v chodu.

To s sebou nese i to, že zákazníci stále více požadují, aby firemní software vypadal a ovládal se podobně a jednoduše, jako webové služby pro běžné uživatele. „Zaměstnáváme už 6 odborníků na uživatelské rozhraní a zkušenosti (UX),“ doplňuje Palas.

Zhruba polovinu zaměstnanců nicméně stále tvoří tradiční vývojáři, jenž pracují ve čtrnáctidenních vývojových cyklech (sprintech). Kentico investuje čtvrtinu nákladů do dalšího výzkumu a vývoje. S programátory je spojená i jedna zajímavá věc – společnost za každou chybu, kterou její zákazníci objeví a nahlásí, vysadí jeden strom a zavazuje se k tomu, že takovou chybu do 7 dnů opraví. „Stromy sázíme jednou ročně, jsou jich řádově stovky. Ne snad, že by těch chyb bylo zase až tolik, nějaké prostě přidáme. Je to taková naše společná akce,“ zakončuje Palas.

Diskuze (12) Další článek: Yahoo má peníze hlavně díky Microsoftu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,