Carlo Biondo: Z Česka by se mohla stát laboratoř Googlu

Milujete nové technologie, i proto Google do České republiky rychle přináší své nové produkty, říká v rozhovoru viceprezident Googlu Carlo Biondo.
Carlo Biondo: Z Česka by se mohla stát laboratoř Googlu

Milujete nové technologie, i proto Google do České republiky rychle přináší své nové produkty. V nejbližší době začneme nabízet Google Chromecast, v budoucnu potom i Google Glass, říká viceprezident firmy Carlo D˙Asaro Biondo, viceprezident Googlu pro jižní a východní Evropu, Blízký východ a Afriku.

Americký internetový gigant Google vstoupil na český trh relativně pozdě a o pozici jedničky musel bojovat se Seznamem. Za sedm let působení na místním trhu zástupci Googlu oceňují, jak se Češi s internetem sžili.

Na rozhovor, který původně vyšel v týdeníku Euro, jsme v samostatném textu navazovali na nedávno.

V čem je Česko pro Google výjimečné?

Jsme pyšní na růst využívání našich služeb i příjmů z reklamy. Obojí roste velmi dobře a děje se tak celých sedm let, co tu máme pobočku. Česko je navíc jednou z mála zemí v Evropě, kde rosteme bez přerušení a významně. Není to jako ve Španělsku, Řecku, Německu nebo Británii, kde se ekonomická situace projevila negativně i v našem byznysu. Tady nám pomohlo zvýšení našeho tržního podílu i rychlé rozšiřování našich služeb. To bylo obzvlášť rychlé i vzhledem k tomu, že jsme na český trh přišli později než na jiné. Podobně pomáhá i to, jak rychle minimálně poslední tři čtyři roky přijímáte nové technologie. Vy tady technologie milujete.

Google koupil Motorolu a vyvíjí s ní mobilní telefony. Proč nejsou k mání i u nás?

Evropský trh nebyl v první vlně obecně, tady hraje prim spíše high-end. Strategií Motoroly je velmi dobrá kvalita za příznivou cenu, ale high-end to není. Proto se zaměřuje spíše na trhy, kde je větší šance masového úspěchu – americký, jihoamerický a asijský. Dnes se pokoušíme i o levnější telefony a pro ně Evropa není první na řadě. Na český trh bychom rádi brzy dostali Google Chromecast, malý USB přístroj, který z každé televize udělá chytrou, když zprostředkuje obsah z telefonu, tabletu nebo od našich partnerů, jako je Hulu. Do Česka by mohl přijít v průběhu příštího roku. Do budoucna plánujeme přivézt chytré brýle Google Glass, od nichž si hodně slibujeme.

Jaké jinak v Česku pozorujete trendy?

Možná mě trochu překvapilo, jak rychle se tady provoz přesunuje na mobilní telefony. Máte kvalitní sítě a jste jedna z nejpokročilejších zemí ve využívání internetu. Třeba Itálie poslední dobou postupuje pomaleji kvůli problémům se sítěmi i s ekonomikou. Česko by mohlo být velmi zajímavým místem jako jakási „laboratoř Googlu“ pro testování produktů.

Klepněte pro větší obrázek
Viceprezident Googlu pro Evropu, Afriku a Blízký východ Carlo Biondo.

Když mají Češi tak rádi technologie, nehodláte tu vybudovat vývojové centrum?

Dnes máme větší evropská inženýrská centra ve Švýcarsku a v Polsku. Kdybychom se zamýšleli nad otevřením dalšího, Česko by mohlo být jedním z kandidátů. Podobné rozšiřování však není otázkou příštích pár měsíců. Ale nepřekvapilo by mě, kdybychom v budoucnu měli v Česku dělat něco víc.

Rozšiřujete aktivity nejenom geograficky, ale i po oborech. Nedávno Google založil dceřinou společnost Calico věnující se výzkumu medicíny. Proč a jaké další obory přijdou?

Jediný, kdo vám na to může dát odpověď, je Sergey Brin. Já se na to dívám asi takhle – čím více se naučíte, tím více toho chcete dělat. Sergey, stejně jako Larry Page, přemýšlí v dlouhodobém horizontu, chtějí řešit ty velké celosvětové problémy. Pokud tomu mohou napomoci naše technologie, proč je tak nevyužít? A nemusí za tím hned být plán, jak to zapojit do našeho byznysu. Auta bez řidiče do našeho podnikání také úplně nezapadají.

Google kromě vývoje investuje hodně i do akvizic, za první pololetí to bylo 1,3 miliardy dolarů. Nepoohlížíte se i po nějakých místních firmách?

Když to řeknu obecně, firmy nekupujeme proto, abychom získávali tržní podíl. Pokud jsou firmy, které vyvíjejí zajímavé věci, které mohou obohatit naše produkty, vždycky máme zájem. Pak už je jedno, odkud ta firma je. Mezi startupy nás zajímá jakýkoli, jehož produkt nám pomůže zkvalitnit služby. Třeba jako byl případ izraelské společnosti Waze, která vyvinula navigační software pro sledování hustoty dopravy v mapách. Zajímají nás podobná řešení, která se navíc dají využít globálně.

Třeba v Německu máte programy na podporu startupů, nechystáte něco podobného i pro Česko?

Zatím jsme o tom nepřemýšleli. Máme tu člověka, který se věnuje komunitě vývojářů a nadějných startupů. S větším projektem na podporu startupů uvidíme v budoucnu. Mě aktuálně hodně zajímají mapy a vylepšení, která je podpoří lokálně. Myslím, že s aktuálními službami či se StreetView jsme teprve na začátku a přijde řada dalších zajímavých věcí, zvlášť v zemích s bohatou historií a krásami, jako je Česko. Já osobně bych rád viděl v mapách až emocionální zážitek. Mapy mohou pomoci turismu v Česku, propojit jej ještě více se světem.

Témata článku: Google, Rozhovory, Nositelnosti, Larry Page, Sergey Brin, Afrika, Carla, Carlo, Google Chromecast, Proto, Waze, Televize do auta, Televize Prima, Týdeník televize, Zajímavý trh, Chytrá věc, Zajímavá služba, Podobná technologie, Asijský trh, Google I/O, Výjimečný zážitek, Dobrá kvalita, Testovací laboratoř

11 komentářů

Nejnovější komentáře

  • František Scherbaum 1. 1. 2014 16:48:01
    je dobře, že je tu google a seznam, oba dva se snaží bojovat o dominanci a...
  • eXp10it 27. 12. 2013 21:16:16
    Budeme jen tak dlouho atraktivní dokud google nezlomí seznamu vaz. Asi tak...
  • rossni77 27. 12. 2013 9:50:38
    Frajer plácá a plácá. Kdyby ČR byla tak cool, nebylo by regionální...