Češi jsou negativní a nemají rádi slovo startup

Startup jako sprosté anglické slovo a synonymum pro bublinu. Pesimismus a negativismus namísto optimismu a nadšení. Češi jsou bručouni. Ale mění se to.

Místo motivačních proslovů, povzbudivých reakcí a pochvalných slov spíše negativní poznámky, pesimistické předpovědi a hledání všemožných chyb a much. Slovo startup namísto symbolu možného úspěchu a aktivity a zapálenosti mladých podnikatelů představuje spíše synonymum pro jednu obrovskou bublinu, a co hůř, navíc kazí krásný český jazyk a přináší ošklivé americké novoty. Zhruba tak by se dal charakterizovat postoj mnoha Čechů k fenoménu rozjíždějících se technologických firem.

Na pesimistickém smýšlení českého národa se ve včerejší panelové diskusi při pražské premiéře dokumentu Startup Kids shodlo několik účinkujících. „Když se nás v Česku někdo zeptá, jak se máme, většinou odpověď zní, že nic moc a že by mohlo být lépe,“ konstatuje Ondřej Bartoš z investičního fondu Credo Ventures, kterému se nedávno podařilo prodat český startup Cognitive Security americkému gigantovi Cisco.

„Takové té typické americké odpovědi, že se vede skvěle, se u nás každý jenom vysměje,“ pokračuje Bartoš. „Kritizují se startupy, že je to bublina a tak dále a tak dále,“ konstatuje. „To bere energii.“

Česko je na dobré cestě a má co nabídnout

Souhlasí s ním i spoluzakladatel a šéf nadějně se rozjíždějící společnosti Brand Embassy Vít Horký. „V Česku jsme všeobecně hodně pesimističtí,“ říká. Češi jsou v negativním přístupu experti, ani celá Evropa na tom ale, minimálně oproti Spojeným státům, není nejlépe. „Ve Státech jsme z komunity startupů slyšely samé nadšení a ,pojďme do toho´, zatímco v Evropě spíš věci typu ,no jo, tak to jdeme udělat´,“ popisují své zkušenosti 2 mladé islandské podnikatelky a dokumentaristky, které film Startup Kids v Praze představily.

Evropa a Česko přitom v technologické oblasti rozhodně mají co nabídnout a pesimistický pohled na věc není vždy na místě. „I z České republiky je možné vybudovat úspěšnou globální firmu,“ myslí si Ondřej Bartoš a poukazuje například na české bezpečnostní společnosti.

Zejména v Praze a Brně se v posledních měsících etablují podnikatelské akcelerátory, které startupům s rozjezdem podnikání pomáhají, a kolem technologií se začíná vytvářet ekosystém podobný tomu v Silicon Valley. „Jsme na dobré cestě. Naše prostředí ještě nefunguje jako Valley nebo Londýn, ale myslím si, že se hodně učíme,“ říká mladý investor.

To, že Česko začíná být pro zahraniční investory, zákazníky a společnosti zajímavé, se projevuje mimo jiné na tom, že sem často jejich zástupci jezdí, navazují kontakty, investují a dělají akvizice. V brzké době by v Praze navíc měl odstartovat globální akcelerátor Wayra poháněný Telefónicou, který (stejně jako nový ročník StartupYardu a StarCube) dává možnost také zahraničním projektům.

„Na Evropu se teď hodně zaměřujeme,“ říká Felix Geyr z Wayry, která už působí ve 12 světových metropolích. „Jsme tu (v Praze), protože věříme, že je zde hromada dobrých projektů a lidí,“ dodává. „A navíc je pro nás Praha velký rozcestník a vstupenka do všech dalších východoevropských zemí.“ Geyr zároveň dodává, že Wayra chce být součástí českého startupového ekosystému a pomoci mu v dalším růstu.

Akcelerátory podle Ondřeje Bartoše dělají v Česku skvělou práci a jejich role je velice prospěšná. Snaží se také měnit myšlení začínajících podnikatelů.

„Vadí mi, že čeští startupisté mají malé nebo žádné ambice dělat své projekty globálně,“ konstatuje známou pravdu Lenka Kučerová, která několik let působila jako vyslankyně CzechAcceleratoru v Silicon Valley a nyní se podílí na chodu StartupYardu. Kučerová zároveň upozorňuje na to, že startupy nejsou pouze „cool“ životní styl (MacBooky, nálepky, trička a podobně), ale především tvrdá práce.

S tím se ztotožňuje i Bartoš. „Podnikatelé jsou často velice pasivní a někde v koutu čekají, až za nimi přijde investor.“ Podle Lenky Kučerové je nutné to, aby si Češi osvojili „business intelligence“ a začali myslet více aktivně.

Tuzemský ekosystém se pomalu vyvíjí a chuť něco dělat je u mladých Čechů stále větší. Premiéra motivačního Startup Kids zaplnila celý velký sál kina Světozor a další vysílání se plánují také v Brně a Ostravě. „Začíná to malými věcmi,“ říká Vít Horký. „Každý den se mě hromada lidí ptá na radu, kontakty, odezvu a podobně.“ Takovou pomoc je třeba systému dávat.

Diskuze (86) Další článek: Konzole Ouya z Kickstarteru už je ve výrobě a míří k prvním zájemcům

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,