České školství čeká revoluce v informatice. Děti se budou učit programovat a logicky myslet

Názory k článku

mdgarf  |  11. 10. 2018 14:41  |  Microsoft Windows 10 Chrome 69.0.3497.100

jen at zase nevymysleji kolo a urputne to netlaci tam kde to nepatri
spis by meli zase zavest sabbatical i na zakladnich skolach a minimalne jina zeme lepe kontinent.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MiK  |  11. 10. 2018 14:48  |  Microsoft Windows 7 Firefox 52.0

A kdo je bude učit? Schopné programátory nezaplatí. Takže to bude někdo s aprobací němčina-tělocvik. Kolik žáků má logiku na programování, když nejsou povětšinou ani schopni základních úkonů v Excelu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2018 14:58 | Linux Chrome 65.0.3325.181

Mě by zajímalo, kdy pochopí, že člověk není nafukovací. Ty děti se musí naučit už takhle spoustu věcí. Nemůžete jim pořád přidávat další. Tohle povede jen na to, že se někde zas musí ubrat a nic se nenaučí pořádně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Veolw  |  11. 10. 2018 15:04  |  Microsoft Windows 10 Chrome 69.0.3497.100

V dnesni dobe ma pristup k PC kazde dite. Pokud ho to bavi tak urcite zacne programovat samo stejne jako spousta skvelych programatoru a bude se tim zivit. Pokud ho to nebavi tak nezacne programovat a ve skole ten predmet proste absolvuje a nasledne se jim vubec nebude zabyvat a bude se vednovat treba literature nebo dejepisu. Takze ja to vnimam tak ze proste do osnov zaradi novy predmet a dela se kolem toho hrozna slava. Kazdopadne je spravne ze takovz predmet v osnovach bude ale podle me nove schopne programatory to generovat nebude. Ti schopni uz zacali s programovanim i bez imysleni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
KosKarel  |  11. 10. 2018 15:13  |  Microsoft Windows 10 Chrome 69.0.3497.100

No konečně, už to bylo třeba. Nedávno jsem se bavil s jedním maturantem do kterého ještě loni při informatice na jedné nejmenované škole vtloukali Visual Basic, aniž by znali základní algoritmy, o objektově orientovaném programování ani nemluvně.
Přitom první 2 roky ze 4 se učili World, Excel, Powerpoint a MS Paint. 3 rok pak HTML a CSS. Na programování v zastaralém Visual Basicu jim tedy zbyl poslední rok, kde bezmyšlenkovitě bouchali kód.
Můžu potvrdit, že základy algoritmizace a strojová logika velmi pomůže pochopit jakým způsobem programování funguje ještě před tím než se aplikuje na konkrétní programovací jazyk. To se ale teď student naučí nejdříve v prvním semestru na technické Vysoké škole zaměřené na IT.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
hnusak  |  11. 10. 2018 15:24  |  Microsoft Windows 10 Chrome 69.0.3497.100

Chudáci děti.
Buď to v sobě má, pak se bude nudit,
nebo to v sobě nemá, pak se bude trápit a stejně mu to nic nedá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
freekarol  |  11. 10. 2018 15:40  |  Microsoft Windows 10 Chrome 69.0.3497.102

Takže se musíme učit programovat, abychom věděli, jak počítat funguje. Takže to teda znamená, že když používám auto, mobil či televizi, tak musím vědět, jak fungují? Kdo s touhle blbostí přišel...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
11. 10. 2018 16:10 | Macintosh OS X AppleMAC-Safari 5.0

Já se obávám, že tohle tu už jednou bylo (odhaduju první polovici osmdesátých let). Ve starších vydáních učebnic (zejm. matematiky) po tom byly stopy. Existoval i takový vtipný program Robot Karel.
Já patřil pro změnu do množinové generace.
Tak uvidíme, kolik ročníků dětí skutečně projde celým kurzem od školky po devátou třídu. Spíš čekám, že se to po pár letech zruší, což je docela škoda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 11. 10. 2018 16:17 | Microsoft Windows 7 Chrome 69.0.3497.100

Jako bych ani nebyl na webu, který se věnuje také počítačům a IT.K čemu je potřeba vědět, jak funguje počítač? K tomu stejnému, jako se učit o lidském těle nebo biologii, přestože nikdo nepředpokládá, že by ze všech dětí vyrostli lékaři a biologové. Jde o znalost světa, ve kterém žiji.Děti se ve škole nepřipravují na to, co platí dnes, ale na to, co bude deset-dvacet let. Přitom už teď je jasné, že se bez pokročilé komunikace s technikou – a tím není myšleno klikání v programu – neobejdou v čím dál více oborech. Práce s daty, skriptování, obecně algoritmické a logické myšlení... to jsou dovednosti, které v životě často využijí. Asi i víc než řadu jiných předmětů.Už to, že dítě tímto způsobem pochopí, že každý velký problém lze vyřešit rozdělením do menších, méně komplikovaných a někdy i opakovatelných částí, je výhra. A když pak budou mít děti základy kódování, díky kterým třeba dokážou zjednodušit různé věci drobným skriptem v libovolném prostředí, to se jim nikdy neztratí.Je navíc skvělé, že dnes existuje množství nástrojů, se kterými je možné tohle všechno učit interaktivně, velice zábavně a současně efektivně. Není to memorování z výkladu učitele (tedy aspoň takový je cíl), ale hned od začátku praktické věci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
11. 10. 2018 16:41 | Microsoft Windows 10 Chrome 69.0.3497.100

kdyby se radši učili přemýšlet abstraktně

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Brandstifter  |  11. 10. 2018 17:45  |  Microsoft Windows 10 Chrome 69.0.3497.100

Tak bude velice zajímavé sledovat realizaci. Nástrojů pro interaktivní a intuitivní učení je spousta, ale většinou to ztroskotá na tom, že škola na to nemá vybavení, licence a učitel znalosti. Už za doby co jsem studoval se výuka IT již od základní školy masivně prosazovala, investovali se obrovské peníze, zařizovaly se učebny a škola se vybavovala potřebnou infrastrukturou, ale to bylo většinou začátek i konec snažení, po několika letech byl SW i HW zastaralý a prakticky k ničemu. Co se týče učitelů rozdělil bych to na tři skupiny:
1. Jelo se čistě podle příruček a připravených materiálů a o tom co se učilo prakticky nic nevěděl, jen ho prostě ředitel školy vyslal udělat si aprobaci, kterou si vychodil a bylo.
2. Vyučované problematice do nějaké hloubky rozuměl, ale běda jak žák použil jinou metodu nebo postup jenž měl kantor naučený, pak aby ze sebe neudělal blba tak seřve žáka a tím pomalu zabijí jeho kreativitu a ochotu se v dané oblasti vzdělávat na rámec požadavků
3. Ta nejvzácnější skupina učitelů, kteří to co učí mají dokonale zmáknuté a jsou schopni a ochotni studentovi poradit a rozvíjet jeho kreativní myšlení a zájem.
V tomto vidím v českém školství zásadní problém, plat roste léty nikoliv znalostmi, což je hrozně špatně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mungo  |  11. 10. 2018 19:58  |  Microsoft Windows 7 Chrome 69.0.3497.102

... logicky myslet ...
Není to nebezpečné, učit děti takové věci?
Co když děti přijdou na to, že reklamy a politické strany jim lžou, protože nemohou splnit to, co slibují?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
11. 10. 2018 20:29 | Android Chrome 69.0

Děti počítače ovládat neumí, ani je nemají doma. Každý má mobil, ale většinou nechápou ani pojem soubor, jak dostat fotku z mobilu třeba na tiskárnu nebo babičce do počítače. A ti se mají učit programovat? I ti, kteří nedokončí ZŠ nebo skončí na učilišti?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
11. 10. 2018 21:53 | Android Chrome 69.0

Neviem ako ostatní ale súčasná generácia (čo mám v blízkosti seba) sa v školách na informatike učí programovať "zábavné" veci ako imagine (alebo aj tá hlúpa korytnačka ,ktoré sú úplne zbytočné a užitočnejšie by bolo snáď učenie programovania v Pascale) alebo animácie v Pivote.
Tí, ktorý si zvolia IT a siete, tak aj tak idú od začiatku akurát nie Imagine ale niečo lepšie, hmatateľnejšie - lego mindstorm (tiež nič moc - ak je dlhší program tak blokový systém je strašne neprehľadný ale ako základ je to lepšie ako Imagine)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2018 22:08 | Microsoft Windows 10 Chrome 69.0.3497.100

Jsem rád, že konečně někdo uznává, že budoucností ČR nebude "učňovské školství" a že zatímco v jiných státech se budou zabývat umělou inteligencí, tak my jim nezasadíme konkurenční ránu perfektním ovládáním rašple, pilníků a ruční pilky na železo! Bohužel, jak se tak dívám na ten program výuky, moc účinný asi nebude a nemyslím, že bude generovat nějak výrazně víc kodérů a programátorů než je teď.Ono to chce hlavně zvednout platy, protože každý dobrý vývojář umí anglicky, jelikož musí umět, protože všechny podstatné materiály jsou v angličtině.
A když se podívá na "nabídky práce", tak jsou o desetinnou čárku jinde než "job opportunities"... Je pak jen otázka času, kdy klikne na ně, zavolá si přes Skype a nastoupí na rezervovaný let od nového zahraničního zaměstnavatele a pápá Česko.Takhle přicházíme o spoustu skvělých lidí nejen z IT. Nakonec i z medicíny jsou největší česká esa v zahraničí - například Bohdan Pomahač z Bostonu, který občas při dovolené dává rozhovory v ČRo Olomouc .Musíme zkrátka ten banánistán dostat na úroveň moderního státu!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
jxjl  |  11. 10. 2018 22:59  |  Linux Firefox 62.0

Osobně mi u všech materiálů tak nějak chybí absolutně jakákoliv motivace. Nejhůře na tom budou asi ti chudáci s Pythonem na SŠ, kteří budou měsíc datlit nějaké nesmyslné příkazy do konzole aniž by tušili, k čemu to vlastně je a jakmile se naučí, že existuje něco jako promněná se kterou se dá počítat, tak místo toho, aby byli vedeni k tomu, jak si napsat alespoň jednoduchý konzolový program, který dělá něco užitečného, tak se budou učit neohrabaně kreslit vlaječky... holt ty didaktiky a metodiky asi nikdy nepochopím

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vacicak  |  11. 10. 2018 23:08  |  ChromeOS Chrome 69.0.3497.120

Jako učitel informatiky na SŠ jsem pro všemi deseti. Programování si bohužel u veřejnosti vysloužilo podobné stigma, jako např. dějepis (jména, místa, letopočty, události), matematika/fyzika (vzorce, definice, poučky, pravidla). Přitom programování není o psaní kódu. Jazyk je pouze nástroj ne cíl. Nemusíte si pamatovat stovky příkazů, funkcí, knihoven.... Cíl je především v rozvoji analytického myšlení dětí/žáků/studentů: Rozebrat úlohu na dílčí části, hledat vhodná řešení, porovnat je, sestavit "algoritmus", ověřit funkčnost, najít chyby, optimalizovat atd. atd. Co je tom tak zavrženíhodného? Nebo snad nechceme(te), aby se naše děti učili myslet?Vždyť algoritmy používáme (a tedy i upotřebíme) v běžném každodenním životě. Schválně si zkuste jeden den počítat, kolikrát použijete podmínku (IF - ELSE). Možná budete překvapeni. Znám to důvěrně ze své školní praxe. Stačí zadat úkol v Excelu kde bude IF, IF, AND, OR a je vymalováno. A to nechci hotový vzorec, ale slovní popis řešení. Nebo v databázích SELECT ... WHERE. Závěrem můj postřeh z praxe: Žáci by i chtěli umět programovat, ale chtěli by to umět hned a bez učení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
crabik  |  12. 10. 2018 07:10  |  Macintosh OS X AppleMAC-Safari 5.0

Problém čehokoliv od Lega je ten, že cena naprosto neodpovídá tomu , co dostaneš. U Mindstorms verze z roku 2006, která se prodávala do 2013, jsem byl zhnusem tím, že si říkali pomalu 10000 za něco, do čeho dali ten nejlevnější možný šrot v ceně jednotek korun a odpovídající tak konci 80.let. Jejich poslední verze to alespoň trochu posunula, ale ta cena je prostě omezující na to, abys to dostal do každé ruky na nějaký významný čas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
paulaner  |  12. 10. 2018 09:04  |  Microsoft Windows 8.1 IE 11.0

já bych to s tím učením mladých jelit nepřeháněl - naučit číst, psát počítat, to ano - ale dál bych zpomalil a jen ty aktivní, který by měli zájem se odborně dále kultivovat, bych shromáždil v pokrokových technických třídách.
.
Zbytek mladých lenochodů s mobilem v ruce by byl dostatečně hojný počet na manuální práce nebo mladí zakladači zeleniny v regálech, protože by je nikdo na žádnou další školu nevzal a ani do státní správy jen se ZDŠ - zaplnili bychom konečně tu díru na trhu - část zoufalců by se ještě ráda chtěla uchytit jako učedníci u zaběhlých řemeslníků

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jirkajiri  |  12. 10. 2018 09:58  |  Microsoft Windows 8.1 Chrome 69.0.3497.100

Programovat se stejně musí každý naučit sám. Je dobré, pokud ve škole ukáží, že něco takového existuje a koho to bude bavit, komu to jde, tak toho rozvíjet. Určitě bych z předmětu nedělal povinný.
U programování je nutné si práci naplánovat třeba několik dní dopředu. Například tmavší lidé myslí v přítomnosti a programování jim vůbec nejde. Tyto lidi nelze trápit dalšími kurzy, akorát by se demotivovala celá třída.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
12. 10. 2018 17:06 | Microsoft Windows 10 Chrome 69.0.3497.100

Určitě je dobře, že stát se snaží vychovat kvalitně vzdělané lidi, protože právě jejich příjmy a daně budou tvořit základ naší společnosti za 20 let. Prozíravé myšlení se tak správně zaměřuje na výuku IT. Společně s inkluzivním vzděláváním máme šanci jako malá republika vystřelit v kvalitě studia vysoko a stát se ekonomikou postavenou na přidané hodnotě. Fandím tomuto projektu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kuba12345678  |  13. 10. 2018 08:22  |  Android Chrome 67.0

Rozhodne je lepsi ucit algoritmizaci, nez office a pouzivani windows.
Algoritmizace neznamena programovani, je to o reseni problemu, tohle melo byt na skolach uz davno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yarda  |  14. 10. 2018 07:59  |  Microsoft Windows XP Chrome 49.0.2623.112

Už zase? Tohle tu přece už (nejméně) jednou bylo. Ale teď to bude vylepšené o inkluzi. Myslím, že se dám na soukromé podnikání, budu objíždět školy a nabízet učitelům (a učitelkám, aby to bylo genderově přijatelné, doufám, že v pedagogice ještě nejsou další pohlaví) kvalitní provazy a lana.Pane Bože, do čeho´s to duši dal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ovoce  |  12. 11. 2018 08:45  |  Microsoft Windows 10 Firefox 63.0

Už jsem to kdysi učil (1987-89). Zcela nemyslně i na střední zahradnické škole. Kdy konečně někdo z tzv. odborníků pochopí, ža na dobré programování je třeba mít nadání - jinak je to ztáta času. Je to stejné, jako nutit zpívat dítě bez hudebního sluchu. Kroužky dětí na DDM jsou docela o něčem jiné - viz soutěže programování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor