Český software odhaluje padělky. I za dotace z EU

Česká společnost TelPro vyvinula cloudovou aplikaci, která umožňuje zjišťovat informace o padělaných výrobcích. Získala na to evropskou dotaci a má jisté ambice.

Malá česká společnost TelPro by chtěla na českém a později i zahraničním trhu prorazit s cloudovým softwarem, který dokáže odhalovat padělané zboží, respektive umožní výrobcům své výrobky ochránit a spotřebitelům jejich kvalitu ověřit. Desetičlenná firma na vývoj získala třímilionovou dotaci z evropských fondů.

„Dotaci využíváme na platy, projektu se plně věnuje šest lidí,“ říká jednatel TelPro Petr Lávička. Jeho podnik na trhu funguje už od roku 1992 a investice do nového softwaru nad rámec dotace zajišťují peníze z vývoje dalšího softwaru. TelPro vytváří například takzvané billingové systémy pro telekomunikační společnosti a mezi zákazníky má jména jako UPC či České Radiokomunikace.

„S tímto bychom chtěli spojit část naší budoucnosti,“ plánuje Lávička. Nový produkt se jmenuje Authentizer a jeho vývoj včetně dotace prozatím přišel na osm milionů.

Oskenujte kód a zjistěte, jak jste na tom

Authentizer navenek v podstatě funguje velice jednoduše. Zákazník, který si chce zjistit, zda výrobek, který si zrovna prohlíží v obchodě (či kdekoliv jinde), může skrze chytrý telefon naskenovat nalepený QR kód, případně je možné opsat osmimístné alfanumerické heslo. Systém aplikace se pak „podívá“ do databáze a zákazníkovi řekne, zda je výrobek pravý.

Klepněte pro větší obrázek
Kód je možné naskenovat pomocí QR čtečky, případně je možné ho zadat přímo na webu.

To je nicméně pouze základní kontrola, kterou je možné realizovat ještě před samotným nákupem. Poté dojde na druhou fázi – po setření či slepení jedné vrstvy je možné naskenovat ještě druhý, tentokrát šestimístný kód. Ten už by měl pravost potvrdit stoprocentně.

Tvůrci aplikace věří, že něco takového zaujme výrobce z mnoha oblastí, protože jak sami uvádějí, obchod s padělky je problémem o ročním objemu 200 miliard eur. „Věříme, že můžeme zaujmout. Prozatím jsme našli pouze jedno podobné řešení z Německa,“ říká Lávička. Podobný systém už nicméně český stát zavedl u alkoholu, stalo se tak v návaznosti na metanolovou aféru.

Authentizer kompletně běží v cloudu. Zákazníci, kteří budou chtít systém ochrany svých výrobků využívat, se tedy mohou přihlašovat přes webový prohlížeč a výrobu štítků kompletně zadat přes něj. Tam je zároveň možné podrobně specifikovat informace o produktech. Vedle několika povinných položek jsou k dispozici i nepovinně, třeba obrázek, podrobné složení a tak dále.

Po zadání pak TelPro realizuje tisk a dodání štítků. „Aktuálně jsme ročně schopní obsloužit asi 2,5 miliardy kódů a s cenou za jeden štítek se umíme dostat na jednu korunu,“ říká Vladimír Šveřepa, který má v Authentizeru na starost technickou část. Jeho tým při vývoji využívá zkušenosti a know-how z billingových systémů.

Čím víc proužků, tím víc Adidas

Tvůrci Authentizeru se nejdříve snažili uspět ve státní správě, tam se jim ale příliš nedařilo, takže systém původně zaměřený pouze na alkohol rozšířili a nyní s ním chtějí na trh. V březnu se spustí pilotní projekty – s firmou Mikov se například dělá na ochraně jejich populárních nožíků „rybička“ – a v druhé polovině roku pak odstartuje ostrý provoz. „Bavíme se s hodně zákazníky, teď třeba jdeme do Státní tiskárny cenin ohledně padělků dálničních známek, a zájem tu je,“ říká Lávička.

 

Authentizer míří do pilotního projektu. Chránit bude třeba populární nožíky ve tvaru rybičky. Později by chtěl i za hranice.

 

TelPro chce produkt nejdříve ověřit na tuzemském trhu a později se s ním vydat také do zahraničí. Nejbližší termín expanze je údajně příští rok. Zde firma zvažuje i vstup investora, který by na nových trzích dokázal s růstem pomoci. „Na giganty typu Adidas či Nike, jejichž výrobky se kopírují ve velkém, si zatím netroufáme, ale i to jednou může přijít,“ usmívá se Lávička.

Produkt jako takový by měl být na expanzi připravený. Kompletně běží na cloudu Azure od Microsoftu, takže je možné kapacity navyšovat dle potřeby. Vývojáři zvolili formu ukládání dat v nerelační databázi na storage, což v tomto případě šetří náklady (jde o jednoduché requesty a princip podobný datům z internetu věcí).

„Azure jsme zvolili i kvůli tomu, že vyvíjíme ve Visual Studiu, které je s ním pěkně spojené. Velkou roli každopádně hraje i bezpečnost, která je pro produkt typu Authentizer velice důležitá. „Cloud je bezpečnější než to, kdybychom si vše stavěli někde na vlastních serverech. S Azure si můžeme jenom polepšit,“ dodává Vladimír Šveřepa.

Diskuze (27) Další článek: Jak se vyvíjí pro hodinky Apple Watch? Designér má volno

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,