South China Morning Post sestavil zprávu o stavu čínského internetu a digitálního byznysu za rok 2019. China Internet Report 2019 (PDF) na více než sto stranách srovnává současného asijského hegemona především s jeho nejsilnějším konkurentem – USA. Zpráva vznikla v době eskalujících obchodních a strategických sporů mezi oběma zeměmi.
Živě z Pekingu: Otestovali jsme Velký čínský firewall a hledali dalajlámu
Podívejte se na několik grafů, které ilustrují, ve kterých oblastech se snaží Čína vyrovnat Západu a kde už jej předběhla, což by mělo být varování pro zdejší technologickou scénu.
Peking si například nedávno vytyčil metu stát se jedničkou na poli studia a aplikace technologií umělé inteligence a do těchto oblastí s podporou státu investuje miliardy dolarů.

I když je internetová penetrace Číny nižší než v USA, v absolutních číslech je asijská země díky své velikosti největším mobilním a internetovým trhem světa.

Čína se chlubí, že má na svém digitálním trhu alternativu prakticky ke všem západním sociálním sítím a aplikacím.

Největší internetoví hráči Číny. Mnozí z nich, třeba Tencent, masivně investují i do západních technologických firem včetně Tesly.

Čtyři klíčové trendy pro rok 2019

Podle Číny jsou její aplikace už natolik dobré, že je začíná kopírovat i Západ.

Dalším trendem je zavádění 5G. Zde má Čína opravdu zřetelný náskok.

Dalším trendem je masivní investice a implementace technologií A.I. I zde začíná být Čína technologickým lídrem.

Posledním velkým trendem letošního roku je budování systému „skóre občana,“ který je kvůli pověsti Číny optikou Západu poměrně kontroverzní. Ve své podstatě se jedná o masivní strojovou analýzu digitálních stop Číňanů a výpočet jejich reputačního skóre.

Sociální skóre se stává v Číně realitou, přičemž země masivní sledování obhajuje třeba tím, že tak zajistí vyšší bezpečnost svých občanů.