Když roky budujete značku s podtitulem „don’t be evil,“ nemůžete jít Číně na ruku. A přesně tento estetický problém už pár měsíců řeší v Googlu, o prázdninách totiž vyšlo najevo, že firma přinejmenším experimentuje s vyhledávačem, který by byl kompatibilní s politikou Pekingu.
Takový vyhledávač, v Googlu mi interně říkají Dragonfly, by pak mohl v zemi opět dostat zelenou, protože ten současný je tam už roky blokovaný.
Google zvažuje návrat do Číny. „Na to zapomeňte,“ varuje nejméně tisícovka jeho inženýrů
Firma se k němu veřejně vyjádřila pouze jednou, když prohlásila, že se jednalo jen o velmi raný experiment a nikoliv hotovou službu, kterou by snad měla v dohledné době opravdu nasadit, nicméně stále unikají nové a nové detaily.
Ty poslední přinesl investigativní Intercept, podle kterého už na protest Google opustil přinejmenším jeden seniorní výzkumník v oblasti hledání. A nesmíme zapomenout ani na protestní petici přímo mezi inženýry nadnárodní korporace. Dragonfly totiž údajně zvládne některé nepříjemné kousky. Třeba to, že dokáže v případě používání na mobilním telefonu odhalit identitu uživatele pomocí telefonního čísla.
Kdo skutečně vládne Googlu, Microsoftu a dalším superkorporacím? Inženýr [komentář]
Úřady by tedy teoreticky mohly mít přehled o tom, co kdo vyhledává. A když se bude pokoušet příliš často vyhledávat třeba Dalajlámu, sníží to jeho sociální skóre občana – další asijský vynález, kvůli kterému pak může mít člověk reálné problémy třeba při pokusu o výjezd do zahraničí.
Dragonfly podle dosavadních úniků zvládne kousky, na které jsme zvyklí spíše z pochybných režimů jako Írán, zmíněná Čína a v posledních letech bychom mohli na seznam připojit i Turecko. Blokuje tedy některá zakázaná slovíčka, a to zdaleka nejen zmíněného Dalajlámu. Čínský uživatel by měl problémy i při pokusu vyhledat třeba věrohodné informace o znečištění vzduchu a některých dalších ekologických problémech kontinentální Číny.
„Google investuje do vývoje produktů pro čínské uživatele už mnoho let - od Androidu, přes mobilní aplikace, jako jsou Google Translate nebo Files Go, až po nástroje pro vývojáře. Ale naše práce na vyhledávání se na tomto trhu pohybuje v rovině průzkumu. Spuštění vyhledávacího produktu v Číně se neblížíme." – Alžběta Houzarová, manažerka komunikace Googlu pro Česko a Slovensko
Čína je obrovský trh, kterému se nevyhýbá prakticky žádná západní technologická společnost, ovšem přinejmenším z hlediska veřejného mínění je ohromný rozdíl mezi tím, jestli v Šanghaji prodáváte třeba iPhony, anebo přímo participujete na nechvalně proslulém velkém čínském firewallu. I proto chtějí o Dragonfly více vědět američtí zákonodárci. Už v srpnu žádali Sundara Pichaie o odpovědi senátoři a nyní chtějí znát pravdu i zástupci dolní komory.