Cloudforce 2012 – Social Enterprise na vlně

Na sklonku května se v Londyně konal další ročník konference Cloudforce. Hlavním tématem byl nástup Social Enterprise do podnikové séfry.
Cloudforce 2012 – Social Enterprise na vlně

V překvapivě prosluněném dni se 22. května 2012 konal na londýnském výstavišti ExCel další ročník konference Cloudforce. Vzhledem k vývoji v roce 2010 a 2011 na platformě Salesforce.com, nemohlo být tématem nic jiného než nástup Social Enterprise do business sféry. Celá atmosféra kolem konference působila, že jste součástí něčeho většího, co se klube na povrch a co se může stát celosvětovým trendem.

Na rozdíl od roku 2011 se zde totiž neprezentovaly případové studie malých inovačních firem, ale své výsledky, s nasazením služeb jako je Chatter, Radian 6 a Rypple do každodenního provozu, představili v rámci úvodní keynote společnosti jako je O2, Burberry, Kimberly Clark, HP, Spotify či Activision. Jména takových společností jsou asi nejlepší reklamou, kterou si Salesforce pro prezentaci Social Enterprise mohl představit.

Tito early adopters z řad velkých světových společností dokladovali zlepšení několika klíčových faktorů:

  • Zvýšení produktivity práce (Ramon Baez, CIO Kimberly Clark) deklaroval neuvěřitelný 400procentní nárůst v produktivitě práce)
  • Pozitivní sentiment ve vnímání značky
  • Snížení reakční doby podpory a nákladů na ní
  • Zlepšení vnitrofiremní kultury
  • A v neposlední řadě zvýšení tržeb a podílu na trhu

Social Enterprise přináší nový pohled na obchodní cíle a nový trend myšlení. Klíčem k úspěchu již není samotná transakce (tedy nákup zákazníka), ale kvalitní a rychlá komunikace se zákazníkem. Společnosti si dnes již velice dobře uvědomují, že získání nového zákazníka je výrazně dražší než udržení již získaného zákazníka a orientují se na ponákupní služby, se kterými jim sociální sítě významně pomáhají.

Veškeré novinky Salesforce.com prezentované na Cloudforce 2012 se týkaly vylepšení jednotlivých sociálních nástrojů. Jednalo se sice o změny malé a především v nástroji Chatter (vnitropodniková sociální síť), ale při každodenní praxi nedocenitelné. Jedinou velkou novinkou bylo představení nástroje Rypple, který významně pomáhá definovat profesní cíle jednotlivých zaměstnanců, vyjádřit poděkování za dobře vykonanou práci či sledovat profesní růst. To vše oblečené do kabátku gamification ve finále umožňuje sledovat HR oddělení charakter a přínos zaměstnance, vyhovovat jeho potřebám a zjednodušeně – dostat se k informacím, co si o tom kterém zaměstnanci myslí jeho blízcí spolupracovníci.

Klepněte pro větší obrázek

V doprovodných prezentacích a workshopech bylo možné promluvit přímo s představiteli společností, které Salesforce.com se sociálními nástroji nasadili, a zeptat se na konkrétní problémy z praxe. Nikoho asi nepřekvapí počáteční problémy s osvojením, jelikož zaměstnanci opravdu musí začít myslet jiným způsobem, především v oblasti organizace práce. Nicméně intuitivnost řešení a zkušenost zaměstnanců s globálními sociálními sítěmi s osvojením významně pomáhá a velice rychle začínají převládat přínosy.

Mezi často zmiňovanými klady je také přesun všech důležitých informací o projektech (klientech, obchodních příležitostech, reportech, dokumentech apod.) do jednoho komunikačního kanálu, který je týmově sdílený, flexibilní a mnohem lépe uchová informaci. Důsledkem je také omezení emailové komunikace na operativní a one-to-one sdělení.

Z letošního Cloudforce, na který se mimochodem registrovalo 14000 návštěvníků, opravdu nešlo odejít s myšlenkou, že by koncept Social Enterprise nefungoval. Funguje! Každý se ale musí zamyslet nad nejvhodnějším způsobem nasazení. A fantazii se meze nekladou, jak dokázaly desítky prezentovaných případovek.

Slovníček

Social Enterprise je (r)evoluční přístup, který mění způsob, jakým společnosti komunikují se svými zaměstnanci a zákazníky. Využívají k tomu celosvětové i vnitropodnikové sociální sítě.

Cloudforce je konference pořádaná společností Salesforce.com a jejími partnery, kde jsou prezentovány nejnovější trendy v oblasti Social Enterprise a pravidelně je spojena s novinkami, které jsou představeny jako součást cloudového řešení Salesforce.com

Salesforce.com je jedním z předních hráčů na světovém trhu s vnitropodnikovými systémy, které nabízí v moderním cloudovém prostředí. V roce 2010 představil v rámci svých produktů prvky sociální integrace, které využije klient ve vztahu ke svým zaměstnancům a zákazníkům.