Díky StartupYardu jsme se podívali na akci The Next Web v Amsterodamu zaměřenou především na startupy a internetové a mobilní technologie. Pár přednášek jsme pro vás vybrali.
Jako jeden z devíti vybraných startupů jsme se s akcelerátorem StartupYard podívali na konferenci The Next Web 2012 (TNW) v Amsterodamu. Témata TNW se točí kolem současného a budoucího webu, přístupu firem k jejich zákazníkům, a příběhů o úspěchu webových „celebrit“.
Na konferenci mě nejvíce překvapil obrovský prostor věnovaný networkingu a výměně kontaktů – z bývalého plynojemu byla přednáškové místnosti vyhrazená jen necelá polovina, zbytek zabral prostor pro setkávání se stolky startupů, café bary, stolky s židličkami a bean bagy.
Konferenci také doprovázel bohatý doprovodný program věnovaný seznamování, od úvodní warm up party, přes večerní party v oba dva dny konference, až po například společný ranní běh Amsterodamem. Nezvykle dlouhé byly i pauzy na kávu či oběd, takže jsme nemuseli přerušovat zajímavou diskuzi kvůli další přednášce.
Bylo pak lehké se s někým pustit do řeči, nebo mu představit svůj projekt a získat feedback, a tento důraz na setkávání se mi velmi líbil – a rád se s delšími pauzami setkám i třeba na české konferenci WebExpo. Bylo by dobré, kdyby se i české konference zaměřily více na seznamování a diskutování a ne pouze na souvislý proud přednášek.
V Amsterodamu jsme měli možnost předvést náš produkt CSS Piffle několika důležitým lidem, navázat kontakty a získali jsme velké množství reakcí nejenom od lidí kolem technologií.
Připravili jsme pro vás výběr přednášek, které nás nejvíce zaujaly.
Internet a ztráta soukromí
Konferenci uvedl známý kritik webu 2.0 AndrewKeen, jež ve své přednášce upozorňoval na návrat kolektivismu, který přichází se sociálním webem. Konstatoval, že nám trvalo 300 let, než jsme se oprostili od kolektivismu vesnic, a získali ve městech prostor pro svou individualitu a soukromí – a ten teď v globální vesnici, kdy o nás vědí všichni všechno, rychle ztrácíme.
Lidé potřebují soukromí i jako místo k experimentování a objevování slepých uliček – a jakmile je vše, co děláme, věcí veřejnou, místo k nezávazným zkouškám nových věcí zmizí, a naučíme se cenzurovat i vlastní kreativitu.
Dalším nebezpečím sociálního webu, na které Andrew upozornil, je vzestup „digitálního narcisismu“ – čím dál více lidí je na Facebooku ne proto, aby se něco dozvídali o svých blízkých, ale proto, že zde najdou další mediální prostor pro prezentaci svého ega.
Jak zpeněžit zkracovače webových adres
Další přednáškou, která mě zaujala byla od Hilary Mason z populárního zkracovače odkazů bit.ly. Hilary je členkou analytického týmu, a její příklady názorně ukazovaly, kolik informací o nás zkracovače vědí (a že jejich zpeněžení je jen otázkou času). Díky všem zkráceným adresám má bit.ly neuvěřitelné množství informací, které mohou zkoumat – obsah, články, zájmy uživatelů, časové řady návštěvnosti obsahu.
Zajímavým grafem je například křivka typického průběhu šíření pro různé typy obsahu (článek, YouTube video apod.) – v bit.ly takové predikce mohou využívat například pro detekci neobvyklých událostí, například linkování článku celebritou.
Jiným zajímavým výstupem je matice korelací časových řad používání jednotlivých platforem – z ní vyplývá, že desktopové operační systémy jsou používány téměř shodně, nezávisle na konkrétní platformě. Další skupinou jsou chytré telefony a tablety, s těmi si více čteme večer. A nakonec bylo ve srovnání jedno zařízení, jehož doba používání se od ostatních odlišuje zdaleka nejvíce – a překvapivě to byl Amazon Kindle.
Poslední zajímavým postřehem je, že to, co sdílíme, není to, co čteme. Navenek se každý chceme prezentovat sdílením hodnotných článků, zkracovače ale vědí, že jsme si většinu dne četli fotbalovou reportáž nebo drby o celebritách.
Reklama na základě emocí
Přednáška jednadvacetiletého šéfa společnosti Kiip Briana Wonga stojí za zhlédnutí už kvůli osobnosti řečníka. Firma Kiip získala čtyřmilionovou investici na nástroj, díky kterému je možné oslovovat uživatele reklamní nabídkou uvnitř her v situaci, kdy je zrovna pozitivně naladěn – a okolo využívání emocí uživatele se točí i Brianova přednáška.
Nevhodný brainstorming
Podle studií Marka Randala je brainstorming nevhodným nástrojem na kreativní přemýšlení – Mark charakterizoval brainstorming jako „nástroj k dosahování politického konsenzu“. Jak tedy ve skupině více lidí dojít ke kreativnímu řešení?
Markova odpověď je solo-storming a jeho čísla říkají, že solo-storming je dva a půl násobně efektivnější než brainstorming. Co to ten solo-storming je? Každý člen týmu se sám zamyslí, vyfiltruje nějaké výstupy a udělá finální výstup, který se pak probírá kolektivně s ostatními.
Ještě zmínka o dvou zajímavých poznámkách „fail = data“ a „Failing slowly will kill you“. Upřímně, nedokázal jsem vydržet na celou přednášku.
Kam se posouvají hranice soukromí
Poslední přednáška z prvního dne byla od Roberta Scobleho, kterému jsme mimochodem představili náš projekt. Robert shrnoval jeho pocity o sociálních sítích. Ještě před pěti lety si nikdo z nás neuvědomoval, co o sobě budeme za pár let ochotní sdílet. Jak bude vypadat náš běžný život za deset či dvacet let, když jsou bariéry našeho soukromí neustále posouvány? Tato přednáška trochu nenaplnila má očekávání, ale byl to velmi zajímavý pohled na věc.
Příběh založení Airbnb
Zakladatel Airbnb.com Joe Gebbia prezentoval zajímavý a ne moc známý příběh založení jeho služby – obývák studentů bez peněz. Nakonec získali peníze prodejem cereálií a podařilo se jim tak upoutat pozornost investorů. Joe ukazuje, že než věnovat svůj čas boji o pozornost médií nebo vývoji nových funkcí je lepší potkávat své zákazníky a poznávat jejich potřeby.
Dave Wiskus
Přednášku Dava Wiskuse z blackpixels jsem bohužel nestihl, ale určitě ho můžeme ocenit jako skvělého a ukecaného barmana u speakers baru.
Silné představení sociální sítě
Hodně silný byl pitch sociální sítě pro páry Between. Byla vidět neskutečná vášeň a zapálení pro věc.
Druhý den byla také odstartována zajímavá soutěž, kterou většina z nás nepochopila. V malé ohradě, kde byla na zemi v mřížce loga sponzorů TNW, byla živá kráva. Účastníci konference tipovali, na kterých sponzorech toto zvíře, slušně řečeno, udělá hromádku. Kdo kraví bingo vyhrál, dostal iPad.
Soutěž ale srazila nepromyšlená exekuce – zejména fakt, že se z cedule s pravidly nedalo nijak vypátrat, kde a jak se můžeme přihlásit. Budiž to poučením o důležitosti uživatelského testování a odstraňování úzkých hrdel z nákupního trychtýře.
Procházku krávy do přednáškové haly pak návštěvníci komentovali slovy „only in Amsterdam“.
Pořadatelé The Next Web na svém YouTube kanálu postupně zveřejňuje záznamy všech přednášek z konference, můžete si tak prohlédnout více zajímavého materiálu.
Autor je spoluzakladatel společnosti abdoc, která stojí za produktem CSS Piffle.