CZC.cz už nechce být jen e-shopem pro geeky

Bývalý Czech Computer má své geekovské zákazníky rád, chtěl by ale růst, takže se zaměří i na větší masy. Chce se pro ně stát specialistou v nákupu chytrých technologií.

CZC.cz (dříve Czech Computer) rozhodně není malý e-shop. V roce 2014 dosáhl na tržby 2,4 miliardy korun a údajně by se měl dostat do zisku. Společnost se nesnaží generovat obří zisk za každou cenu (jestli to vzhledem k maržím v elektronice vůbec jde) a namísto toho investuje do dalšího rozvoje a růstu. Ten minulý rok činil 40 procent a ani tam se obchod nechce zastavit.

Czech Computer vznikl v roce 1998, kdy ho Josef Matějka založil v podstatě ze své potřeby. Jak sám říká, byl (a stále jím je) fanouškem technologií, který si stavil počítače, a vadilo mu, že v Česku nemá kde jednotlivé komponenty nakupovat. Z CZC se od té doby stávalo místo, kam chodí ostatní podobně ladění zákazníci a fanoušci počítačů a všeho okolo.

Tahle skupina zákazníků zajistila růst, ten ale logicky nemůže být nekonečný. Pokud chce CZC nadále expandovat, už nemůže být pouze e-shopem pro geeky, ale musí se více otevřít. „Musíme jít k větší mase zákazníků, prostor tu je. Hodně lidí si třeba jednou za dva roky kupuje nový telefon, počítač či tablet,“ říká k tomu marketingový ředitel CZC Kamil Demuth.

Specialista na IT

CZC se i nadále hodlá profilovat jako obchod s věcmi kolem počítačů a chytré elektroniky, to měnit nehodlá. „Našim hlavním konkurentem je Alza.cz, ta ale jde stále více do široka, což nám dává prostor profilovat se jako IT specialista,“ nastiňuje zakladatel a šéf CZC Josef Matějka.

Klepněte pro větší obrázek
Zelený ufon od Alzy hodně lidí štve, je ale velice úspěšný. Hodně konkurence ho kopíruje. Mironet má střapatého kluka, Euronics hvězdičku... a CZC měl písmenka. Alzák je ale prý tak unikátní, první a povedený, že to ostatní moc nefunguje.

To slovo „specialista“ je důležité. Telefon nebo notebook je možné si dnes koupit skoro všude. Jenže ne každý obchod k němu dává servis, znalosti, komunitu či odborníky. Úzká specializace CZC má zajistit to, že značka bude právě přes tyto hodnoty vnímána a že zákazníci při nákupu nového zařízení raději zvolí specializovaný obchod namísto toho, kde vedle počítačů najdou také mixéry.

Czech Computer roste právě i díky službám, které k chytré elektronice nabízí. Služby jsou ostatně to, co byznysu s nízkou marží může zajistit větší prostor pro nějaký výdělek. „Z pohledu služeb jsou největším potenciálem naše kamenné pobočky,“ říká Josef Matějka.

CZC má aktuálně 10 vlastních obchodů/poboček a 57 těch provozovaných ve formě franšízy. Právě na nich lze poskytnout kvalitní servis a služby a koncept myšlení by se nejspíše dal přirovnat k tomu, co Apple buduje v rámci svých obchodů Apple Store. V případě CZC stále hrají prim osobní odběry, takže do kontaktu s obchody přijde hodně zákazníků. CZC rozšířil svůj záběr a síť také v roce 2013 díky odkupu pardubické značky OK Computers.

Podle Josefa Matějky už má jeho podnik dostatečnou kvantitu obchodů (což ovšem nevylučuje další rozšiřování celé sítě) a teď je důležité se více zaměřit na kvalitu. CZC chce klást důraz na ony služby, takže chce své franšízanty vzdělávat v obchodních a dalších dovednostech.

Zelený ufoun nebude

Populární obchod při svém cílení na větší masu bude nadále investovat například do reklamy v televizi. Kobercové nálety jako Alza ale nechystá, na to nemá takové rozpočty. Firma se každopádně směrem k mase vydala i po změně názvu z Czech Computer na CZC. Problém s identifikací už údajně není. „Jako Czech Computer nás vnímají už pouze ti původní zákazníci, většina už zná CZC,“ říká Matějka.

 

CZC za největší mezeru považuje mobilní web. Letos by už konečně měl přijít kvalitní a plně responzivní.

 

Základním úspěchem CZC byla (a stále je) komunita, která na webu hodnotí produkty, komentuje, radí a tak dále. Vedení společnosti komunitu i nadále považuje za velice důležitou, i když u ní konverzní poměr nebývá tak vysoký. Hodnota je ale třeba v tom, že se z těch lidí stávají ambasadoři a mimo jiné se opět posiluje ona role specialistů v oboru.

Věrnost značce hraje silnou roli i v dalších aspektech. Například stálí zákazníci v ročním obratu CZC tvoří podíl zhruba 70 procent. I kvůli geekům a komunitě se Matějkův podnik bude i nadále snažit vozit do Česka produkty, které zde prozatím nejsou k dostání.

Výroba vlastních počítačů

S čím už by se ale počítat nemělo, jsou vlastní brandované přístroje. Czech Computer počítá pouze s tím, že bude i nadále prodávat vlastní počítačové sestavy (což je prý byznys, kterému se vede velice dobře), u tabletů a dalších strojů to ale údajně nemá smysl. Při nákupech zařízení z Číny nelze dosáhnout na požadovanou kvalitu, což pak škodí samotné značce CZC. U počítačů je situace jiná, ty se skládají ze standardních komponent.

Klepněte pro větší obrázek
CZC chce i nadále prodávat vlastní počítačové sestavy, prý je to dobrý byznys. S ostatními přístroji ale nepočítá.

Otázkou každopádně je, jak se populární e-shop bude rozrůstat po stránce produktové. Vedení říká, že ho zajímají chytrá zařízení, která se točí kolem počítačů a internetu. A to v budoucnu mohou být také chytré ledničky a podobně.

Czech Computer letos vzhledem k růstu a plánům chystá otevřít nové sklady (do stávajících už se nevejde). Do zahraničí se ovšem společnost nechystá. Josef Matějka každopádně dle jeho slov „už asi pět let“ různě jedná s investory, díky kterým by bylo možné byznys akcelerovat. Žádné velké oznámení ale na spadnutí není.

„V Česku zatím prostor je,“ dodává Matějka. Třeba v tom, že CZC může v prodeji IT a techniky kolem předhonit první Alzu. Za Alzou a druhým CZC pak následují T.S.BOHEMIA, Mall.cz a e-shop Datartu.

Diskuze (27) Další článek: AVG klesly tržby i zisk, žádná panika se ale nekoná

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,